Ogłoszono konkurs na wykonanie koncepcji architektonicznej kładki pieszo-rowerowej
nad Wartą i Cybiną, która ma połączyć Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo. W połowie 2019 roku powinny ruszyć prace budowlane, a dwa lata później zostać oddana do użytku.
Obiekt został zaplanowany nad korytem rzeki Warty oraz Cybiny. Stanowić będzie połączenie komunikacyjne rejonu Kampusu Politechniki Poznańskiej, czyli tzw. Berdychowa, z południową częścią Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią Poznania w rejonie Chwaliszewa.
– Ta inwestycja odpowiada na wyzwania, które są dla władza Poznania bardzo istotne – tereny zielone, otwartość przestrzeni, aktywizacja Warty i rewitalizacja południowej części Ostrowa Tumskiego – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania. – Będzie to niezwykle ważny element integracji oraz możliwości rekreacji nad rzeką Wartą. Połączy dwa ciągi Wartostrady oraz okolice Starego Rynku z terenami wokół Jeziora Maltańskiego.
Kładka będzie zupełnie nową konstrukcją. Pierwotnie planowano do jej budowy wykorzystanie przęseł ze starego mostu kolejowego na Starołęce. Zrezygnowano jednak z tego, ponieważ PKP PLK domagało się od Miasta, w zamian za przekazanie przęseł, zwrócenia kosztów związanych z ich magazynowaniem i konserwacją – około 2 mln zł. Innym powodem było zapewnienie żeglowności na Warcie – przy wykorzystaniu przęseł poziom spacerowy kładki musiałby znajdować się ponad cztery metry nad poziomem wałów nadwarciańskich.
Konkurs obejmuje wykonanie koncepcji architektonicznej dla kładki zlokalizowanej w Poznaniu, w południowej części Ostrowa Tumskiego wraz funkcjonalnym połączeniem z istniejącą i planowaną infrastrukturą pieszo – rowerową oraz zagospodarowaniem terenu.
– Koncepcja konkursowa musi być zaprojektowana w taki sposób, aby pozostawić rezerwę przestrzenną i terenową na budowę w przyszłości mostu „Berdychowskiego” – przeprawa drogowa – dodaje Paweł Śledziejowski, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich. – Celem jest uzyskanie najlepszej koncepcji pod względem architektonicznym, wizualnym oraz użytkowym, stanowiącej podstawę do zaprojektowania oraz budowy kładki pieszo-rowerowej.
Przedłożone prace, muszą w szczególny sposób ujmować takie walory, jak „jakość i atrakcyjność dla użytkowników, a także mieszkańców i osób postronnych odwiedzających tę okolicę. Obiekt musi wpisywać się w sposób harmonijny w pejzaż miasta. Nie może ingerować w osie widokowe i przysłaniać panoramy Ostrowa Tumskiego i Katedry. Zaprojektowana kładka musi wyróżniać się wysokiej jakości architekturą, zarówno w zakresie formy, jak i dbałości o detale”.
Istotą konkursu jest także wyłonienie autora (zespołu projektowego), który oprócz uzyskania nagrody będzie miał obowiązek uczestnictwa w kontynuacji dalszych działań projektowych, związanych z inwestycją.
Miasto Poznań ma zabezpieczone 30 mln zł w budżecie zarówno na zaprojektowanie, jak i budowę obiektu, wraz z podstawowym zagospodarowaniem terenu.
Laureat I nagrody będzie zobowiązany do podpisania z zamawiającym umowy na wykonanie prac projektowych wraz z nadzorem autorskim.
Ryszard Bączkowski/biuro prasowe UMP