Ładowarki emu.energy

47. sezon Maltanki

Rozpoczął się kolejny sezon Maltanki. Aż do września kolejka będzie kursowała pomiędzy stacją przy rondzie Śródka a Nowym Zoo zatrzymując się oczywiście po drodze na stacjach Ptyś i Balbinka.

Punktualnie o godzinie 11 Kolej Parkowa Maltanka, bo tak brzmi jej oficjalna nazwa, zainaugurowała swój 47 sezon. Przez ten czas przewiozła ponad 5 milionów pasażerów. Tylko w zeszłym roku kolejka przewiozła 138 881 osób.
W ostatnich latach Maltanka została odnowiona. Jesienią 2017 roku z okazji 45 urodzin przeszła zabieg odmładzający. Wyremontowano gruntownie całe, 3-kilometrowe torowisko, 8 rozjazdów oraz przystanki. Zrewitalizowano także wagoniki, poszerzając ich wejścia, tak, aby bez trudu mogły wsiadać niepełnosprawni w wózkach i rodzice z wózkami dziecięcymi.
Na dworcu początkowym stanęły ławeczki, na których można przysiąść czekając na jej przyjazd. W pobliżu pojawiły się stojaki na rowery. Na dachu budynku stacji początkowej pojawił się też widoczny z daleka neon.
Przywrócono także świetność parowozowi, który pochodzi z 1925 roku. Oryginalna, pochodzą z Prus pojazd pozostanie w swoich oryginalnych barwach i będzie zielono-brązowa. Przy okazji odmalowano też lokomotywkę spalinową.
Gra nad Maltą
W tym roku MPK, które zarządza Maltanką, wraz z zespołem portalu gramiejska.pl przygotowało grę. Pozwoli ona aktywnie i kreatywnie spędzić czas nad jeziorem Maltańskim. Celem jest odczytanie hasła utajnionego za pomocą piktogramów symbolizujących dyscypliny sportu, które można uprawiać nad Maltą. Aby zagrać wystarczy zebrać grupę znajomych, pobrać planszę do gry ze strony MPK lub w kasie kolejki i ruszyć na poszukiwanie ciekawych historii. Po okolicy oprowadzą Was rowerzystka, wioślarka, konduktor i kierowca trolejbusu.
47 lat z hakiem
Po raz pierwszy ta minikolej ruszyła przy jeziorze Malta 22 lipca 1972 roku. To nie były jednak początki takie środka transportu turystycznego w Poznaniu. 16 lat wcześniej ruszyła bowiem Poznańska Kolejka Dziecięca na Łęgach Dębińskich. Swoją stację początkową miała ona koło obecnego Młodzieżowego Domu Kultury nr 1 przy Drodze Dębińskiej i wzdłuż tej, wówczas nie utwardzonej jeszcze, ulicy prowadziła na Łęgi. Końcem dla kolei w tym miejscu było powstanie trasy Hetmańskiej oraz rozbudowa terenów wokół Malty, w tym Nowego Zoo.
Przez pierwsze dwa miesiące działania kolejki w 1972 roku pojechało nią ponad 65 tysięcy pasażerów. W 1979 roku po raz pierwszy Maltanka przewiozła ponad 200 tysięcy osób, a rekordowy było rok 1987 z 209 tysiącami. Obecnie tylko przez pięć miesięcy w roku obsługuje około 140-150 tysięcy pasażerów.
Maltanka jest jedną z trzech kolejek parkowych w Polsce. Jako jedna z dwóch o torze o prześwicie 600mm, a jedyna w Polsce ma semafory świetlne i zwrotnice starowane automatycznie.
Maltanka będzie kursowała codziennie do końca września – w dni powszednie co godzinę, a w weekendy co pół godziny. Bilet ulgowy w jedną stronę kosztuje 5 zł, a normalny – 7,5 zł. 10-osobowa grupa dzieci do lat 16 będzie mogła kupić bilety po 3,5zł za osobę, natomiast bilet rodzinny (5 osób, w tym 2 powyżej 16 lat) kosztuje 22zł.
Więcej informacji na stronie MPK Poznań

Źródło: biuletyn.poznan.pl

x

Zobasz także

Most Lecha z konstrukcją

Prace były związane z montażem stalowej konstrukcji północnej nitki mostu Lecha. Zamontowano wszystkie wielkogabarytowe segmenty. ...

Dzieci i rodzice czekają

To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w naszym mieście i całym regionie. Generalnym wykonawcą Wielkopolskiego ...

„Dzieciniec pod Słońcem”

Zabytkowy przedwojenny kompleks jeszcze w tym roku znów będzie służyć poznaniakom. Prace budowlane i konserwatorskie ...

Zakwitły róże w rosarium

Zarząd Zieleni Miejskiej chwali się odnowiony rosarium na Cytadeli. Rewitalizacja obiektu już się zakończyła i ...

Rusza budowa schroniska

Już w lipcu rozpocznie się budowa nowego Schroniska dla zwierząt przy ul. Kobylepole. Miasto podpisało ...