To jeden z najładniejszych terminali regionalnych w Europie – chwalił marszałek Marek Woźniak, a prezydent Ryszard Grobelny podkreślał ufność i determinację. Wczoraj w godzinach wieczornych otwarto rozbudowany terminal pasażerski Portu Lotniczego Poznań-Ławica. – To szczególny dzień. Na 11 dni przed inauguracyjnym meczem Euro witamy w w pełni przygotowanym terminalu – nie krył radości Mariusz Wiatrowski, prezes portu Ławica. – Już jutro wejdą tu pierwsi pasażerowie.
Prezes podkreślił również, że rozbudowa nie byłaby możliwa bez hojności właścicieli – prezydenta Poznania i marszałka województwa – oraz przychylności dyrekcji przedsiębiorstwa Polskie Porty Lotnicze. Dziś Ławica obsługuje 1,5 mln pasażerów rocznie, zaś do 2034 r. ich liczba ma wzrosnąć do 3,7 mln.
– Euro 2012 jest wielkim impulsem dla realizacji wielu inwestycji. 5 lat na tyle zadań to krótki czas – ocenił wojewoda Piotr Florek. I przypomniał, że aby to osiągnąć trzeba było usprawnić prawo, uchwalić specustawy pomagające w wydawaniu decyzji administracyjnych. Wojewoda podziękował za piękny terminal przylotów wykonawcom z firmy Hochtief i projektantom ze Studia ADS (z Piotrem Barełkowskiem i Przemysławem Borkowiczem). Ten i inne obiekty to wielka promocja Poznania.
Projektantów i wykonawców chwalił także marszałek Marek Woźniak stwierdzając, że dzięki nim nastąpiło bardzo udane połączenie starej i nowej części terminala. Zauważył też, że dziś oddawanie wielomilionowych inwestycji stało się chlebem powszednim i apelował, abyśmy nauczyli się tym cieszyć.
– Obyśmy takich powodów do znudzenia mieli jak najwięcej – komentował prezydent Ryszard Grobelny. Ale jego zdaniem Euro to też ogromna ufność. W harmonogramie przygotowań do mistrzostw poznańskie lotnisko bardzo długo oznaczone było kolorem czerwonym, a obecny na uroczystości Marcin Herra, szef spółki PL 2012 wypytywał wówczas o plan awaryjny.
– Ale ufność i determinacja pozwoliły pokonać przeszkody – podkreślił prezydent i życzył zarządowi lotniska, aby ten terminal do 2034 roku jednak nie wystarczył i trzeba było budować nowy.
Determinacji samorządowi miasta i województwa gratulował także Michał Marzec, dyrektor naczelny Polskich Portów Lotniczych. – Ta inwestycja w oczywisty sposób wpływa na rozwój regionu – stwierdził.
– Nie ma nic piękniejszego dla projektanta niż uczestniczyć w takiej uroczystości – podsumował architekt Piotr Barełkowski. – Od oddania pierwszego terminalu minęło 11 lat. Przez ten czas zmieniło się wszystko. Padają kolejne bariery. A co będzie za kolejne 11 lat? (tu projektant puścił wodze fantazji).
Inaugurowany obiekt to nowa strefa przylotów z systemem odbioru bagażu.
– Ten terminal jest naprawdę nowoczesny – chwalił Dariusz Wietrzyński, dyrektor firmy Hochtief, która wraz z 30 podwykonawcami zbudowała go w niecały rok. – To co tu się stało świadczy, że potrafimy, nie narzekamy i daliśmy radę.
Przygotowania do budowy (wraz z oddanymi trzy tygodnie wcześniej płytami lotniskowymi) trwały około dwa lata.
Po wydaniu pozwolenia na budowę przez wojewodę wielkopolskiego w dniu 18 kwietnia 2011 roku, plac budowy został przejęty przez generalnego wykonawcę – firmę Hochtief Polska Oddział w Poznaniu. 30 marca 2012 roku zakończyły się prace budowlane i wykończeniowe pierwszego etapu rozbudowy w systemie „pod klucz” (w tym dniu wielkopolski wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wydał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego).
Do użytkowania oddany został w całości parter, czyli nowa strefa przylotów, jak również przyszła hala główna ze stanowiskami do odprawy bagażowo-biletowej (check-in) oraz kondygnacja piwniczna, gdzie znajdują się pomieszczenia techniczne całego budynku. Powierzchnia całkowita nowo wybudowanej części terminalu wynosi ponad 17.800 m kw.
Stworzenie koncepcji rozbudowy oraz projektu budowlanego powierzono architektom z poznańskiego Studia ADS, autorom obiektu funkcjonującego od roku 2001. Charakterystyczna bryła o kształcie spadochronu powiększyła się o bliźniaczą konstrukcję strefy przylotów, a obie części terminalu – obecną i nową – łączy hala główna. W drugim etapie zostaną wykonane prace wykończeniowe powierzchni biurowej w nowej części (kondygnacja +1 i +2), dalej nastąpi przebudowa funkcjonującego terminalu oraz budowa nowej centralnej strefy kontroli bezpieczeństwa. Finalnie – w połowie roku 2013 – budynek obsługujący pasażerów od 11 lat zostanie przekształcony w terminal odlotowy, zawierający powiększoną częścią komercyjną.
Wartość kontraktu zawartego z generalnym wykonawcą wynosi 96.311.000 złotych netto.
Dzięki nowej infrastrukturze wzrasta przepustowość obsługi pasażerskiej – szczytowa przepustowość godzinna wynosi 1900 pasażerów przylatujących i 1100 pasażerów odlatujących. Wybudowana infrastruktura terminalowa podnosi też jakość i efektywność obsługi podróżnych, oferując wygodę i komfort.
Pierwsi pasażerowie skorzystają z nowej powierzchni już dziś 29 maja. Będą obsługiwani w ramach ostatecznych testów nowej infrastruktury. W razie potrzeby służby operacyjne będą na bieżąco reagować na konieczność ewentualnych poprawek. Nowa strefa przylotów przyjmie kibiców przylatujących na Euro 2012.
Terminal otwarto symbolicznym kluczem. Uroczystość – prowadzoną przez poznańskich Ambasadorów Euro, dziennikarkę Katarzynę Werner i piłkarza Bartosza Bosackiego – uświetnił koncert Stanisława Sojki.
Już dziś zarząd lotniska zaprasza mieszkańców Poznania i Wielkopolski na dzień Drzwi Otwartych w niedzielę 3 czerwca od godziny 10:00 do 17:00. Pokazana zostanie nowa część terminalu, port zapewnia też sporo atrakcji!