Ukraina

Budżet Poznania na 2018 r.

22 głosy za, 10 przeciw i 0 wstrzymujących się – tak wyglądało głosowanie

nad przyjęciem budżetu Poznania na 2018 rok. Rada miasta przyjęła go podczas ostatniej w tym roku sesji. Takim samym stosunkiem głosów radni przyjęli Wieloletnią Prognozę Finansową.

Budżet pełen inwestycji

W przyszłym roku dochody miasta mają wzrosnąć w porównaniu z tegorocznymi o 2,1 procent. Jak co roku największe wpływy do miejskiej kasy zapewnią kwoty z udziału w podatkach PIT i CIT.

W ciągu najbliższych pięciu lat inwestycje pochłoną 3,2 mld zł. Najwięcej, bo ok. 60 proc. z tej kwoty, miasto planuje przeznaczyć na zadania transportowe, głównie z zakresu transportu zbiorowego. Unijne dofinansowanie inwestycji, na które już przewidziano środki, ma sięgnąć 628 mln zł.

– Chcemy w jak największym stopniu skorzystać z pomocy unijnej, przewidzianej na lata 2014-2020, by zaspokoić potrzeby miasta w jak największym zakresie. To racjonalne podejście. Nie wiemy, w jaki sposób i w jakiej skali Unia Europejska będzie chciała nam pomagać w kolejnej perspektywie. Jeśli okaże się, że pomoc ta po 2020 roku będzie ograniczona, to w wielu wypadkach możemy zostać zmuszeni do finansowania potrzebnych inwestycji w 100 proc. – wyjaśnia Piotr Husejko, dyrektor Wydziału Budżetu i Kontrolingu Urzędu Miasta Poznania

Kluczowe projekty

Inwestycje, które są uwzględnione w budżecie, mają poprawić komfort życia mieszkańców. Będą kreować przychody dla miasta i staną się impulsem dla inwestycji w sektorze prywatnym – jak np. Projekt Centrum, który pociągnął za sobą finansowany przez prywatnych przedsiębiorców remont dwóch Alf oraz powstanie hotelu Hilton.

W przyszłym roku mocno wzrosną wydatki majątkowe na drogi i komunikację zbiorową. Do największych zadań w tym zakresie należą I etap budowy trasy tramwajowej na Naramowice – od pętli Wilczak do Naramowic, przebudowa torowisk w ulicach Wierzbięcice i 28 czerwca 1956, a także przebudowa trasy tramwajowej: Kórnicka – os. Lecha – rondo Żegrze wraz z budową odcinka od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej oraz rozpoczynający się II etap budowy systemu parkingów Park&Ride i korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje w Poznaniu. Wśród ważnych inwestycji drogowych warto wymienić m.in. budowę ul. Folwarcznej i przebudowę mostu Lecha.

Jedną z kluczowych inwestycji miejskich jest też I etap Programu Centrum, polegający na przebudowie tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego na ulicach: św. Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 grudnia, pl. Wolności i Towarowej. To nie jedyne działania rewitalizacyjne zaplanowane na przyszły rok. Wsród pozostałych są m.in. Muzeum Enigmy, rewaloryzacja placu Kolegiackiego i przebudowa Rynku Łazarskiego.

Ponad dwa razy większe niż w tym roku mają być przyszłoroczne wydatki majątkowe na oświatę, z największą inwestycją – budową zespołu szkolno-przedszkolnego na Umultowie. Z zakresu ochrony środowiska i gospodarki komunalnej najwięcej środków w przyszłorocznym budżecie przeznaczono na budowę schroniska dla zwierząt i Park Rataje.Więcej na stronie poznan.pl

x

Zobasz także

Zamkną Most Dworcowy

Zapowiedziano remont ważnego torowiska. To dwa miesiące utrudnień również dla kierowców!   Zdjęcie ilustracyjne, archiwum ...

Co z działką przy Szkolnej

Radny Andrzej Rataj złożył interpelację w sprawie sytuacji i przyszłości zabytkowych zabudowań dawnego szpitala miejskiego ...

Woodrow i Foch uhonorowani

Uroczystość poświęcona pamięci 28. prezydenta Stanów Zjednoczonych – Thomasa Woodrowa Wilsona – odbyła się 2 ...

Budujemy Nasze Muzeum

Wmurowanie kamienia węgielnego pod Muzeum Powstania Wielkopolskiego Na placu budowy Muzeum Powstania Wielkopolskiego odbyła się ...

Rozbiórka Galerii Malta

Galeria Malta znika z miejskiego krajobrazu. Rozpoczęła się rozbiórka konstrukcji budynku W czwartek rozpoczęła się ...