кредиты онлайн онлайн кредит на карту кредит наличными
Bolechowo 750×200 – maj 2017

Czy warto nabyć auto „na prąd”

EFL: przy obecnym kształcie ustawy i cenie auta elektrycznego, koszt jego zakupu i użytkowania wyższy o 45% od pojazdu spalinowego.

W podjęciu decyzji o zakupie firmowego pojazdu elektrycznego (EV) większe znaczenie niż argumenty ekologiczne ma kryterium opłacalności ekonomicznej. Jednak wysoka cena, obok ograniczonej infrastruktury, pozostaje największą barierą. Z wyliczenia EFL wynika, że koszt użytkowania auta elektrycznego przez 3 lata jest aż o 45% wyższy niż w przypadku pojazdu z silnikiem spalinowym. Oznacza to, że zachęty wynikające z przyjętej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, m.in. zniesienie akcyzy i zwiększenie odpisów amortyzacyjnych, mogą nie przekonać wielu przedsiębiorców do rozwoju elektromobilnej floty.

– Wizja miliona aut elektrycznych (EV) jeżdżących po polskich drogach już w 2025 roku, jest bardzo ambitna i bez rozbudowanego systemu zachęt, może okazać się nierealna. Tym bardziej, jeśli elektromobilnością nie zaciekawimy przedsiębiorców, którzy w Polsce odpowiadają średnio za 2/3 rynku sprzedaży nowych samochodów osobowych. A jak wynika z badania zrealizowanego przez Carefleet, sektor MŚP z dużym dystansem podchodzi do samochodów z napędami alternatywnymi. Aż 9 na 10 ankietowanych deklaruje, że nie zamierza nabyć tego typu pojazdów w najbliższym czasie – zwraca uwagę Radosław Kuczyński, prezes EFL.

WCIĄŻ ZA MAŁO, ŻEBY EKOAUTA KUSIŁY FIRMY

Przyjęta 22 lutego br. ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych nie stwarza jednak optymalnych warunków do zdynamizowania rynku oraz wykreowania popytu na samochody elektryczne. Wprowadza ona m.in. zniesienie akcyzy na auta elektryczne i hybrydy plug-in, zwiększenie odpisów amortyzacyjnych dot. EV dla firm oraz zwolnienie EV z opłat za parkowanie. To jednak za mało. Aby pokazać wpływ ustawowych zachęt do zakupu aut elektrycznych, EFL opracował porównanie kosztów zakupu (leasing klasyczny i leasing z wysokim wykupem) i użytkowania pojazdu z napędem spalinowym z samochodem elektrycznym. Wyniki analizy jednoznacznie wypadają na niekorzyść użytkowników pojazdów elektrycznych.

SYMULACJA KOSZTÓW ZAKUPU I UŻYTKOWANIA

Założenia przyjęte przez EFL w celu opracowania porównania[1]:

Samochody – ceny katalogowe (stan na 6.05.2018r.):

ICE: Opel Astra z silnikiem spalinowym (benzynowy) o mocy 150KM

EV: Nissan Leaf II z napędem eklektycznym o mocy 150 KM

Finansowanie:

leasing klasyczny (operacyjny) – wykup 1%

leasing z wysokim wykupem (HRV) – wykup 45%

Okres umowy: 3 lata

Nominalna roczna stopa procentowa jest identyczna w przypadku wszystkich wariantów ofert

Wpłata własna klienta w wysokości 10% ceny pojazdu

Rata miesięczna netto

Koszty ubezpieczenia i usług dodatkowych nie zostały uwzględnione w celu uproszczenia analizy

Przebieg roczny pojazdu 20 tys. km.

Wniosek: wobec wyraźnie wyższych kosztów zakupu pojazdów z napędem elektrycznym (EV) w stosunku do samochodów z tradycyjnym napędem spalinowym (ICE) obecny kształt Ustawy o elektromobilności ze zbyt słabymi zachętami nie jest w stanie zniwelować różnicy w kosztach użytkowania, które wypadają na niekorzyść samochodów elektrycznych. W szczególności widać to w przypadku leasingu klasycznego, z którego najczęściej korzystają firmy w Polsce. Tutaj różnica wynosi aż 45%. W przypadku leasingu z wysokim wykupem, całkowity koszt użytkowania auta elektrycznego jest wyższy o 24% niż w przypadku auta spalinowego. Warto jednak zwrócić uwagę, że różnica pomiędzy EV i ICE nie jest już tak znacząca, jeśli weźmiemy pod uwagę całkowite koszty użytkowania, a nie samą cenę zakupu wynoszącą blisko 95% na niekorzyść EV.

LEASING W SŁUŻBIE ELEKTROMOBILNOŚCI

W przypadku firm sfinansowanie zakupu auta elektrycznego, podobnie jak ma to miejsce przy tradycyjnym napędzie, za gotówkę albo będzie niemożliwe, albo po prostu będzie się mniej opłacało. Dlatego rząd we współpracy z instytucjami finansowymi powinien również postawić na edukację w zakresie metod finansowania pojazdów elektrycznych,

– W procesie planowania rozwoju elektromobilnej floty firmowej istotną rolę odgrywa możliwość sfinansowania zakupu pojazdów elektrycznych. W Polsce rynek ten jest jeszcze na wstępnym etapie rozwoju i bariera związana z wysoką ceną – mimo coraz szerszej oferty samochodów elektrycznych – jest, obok ograniczonej infrastruktury, jedną z głównych przeszkód w upowszechnieniu użytkowania aut elektrycznych wśród firm. Ten model mobilności tworzy zupełnie nowy ekosystem użytkowania i korzystania z pojazdu, w którym nowoczesne formy finansowania, np. możliwość leasingu samej baterii, mogą mieć decydujące znaczenie, jeśli chodzi o ekonomiczny sens zmiany dominującego obecnie spalinowego środka transportu na elektryczny. W krajach zachodnich udział finansowania w sprzedaży samochodów elektrycznych wynosi nawet 75% całego rynku, natomiast w Polsce wskaźnik ten osiąga wartość 60%. Pokazuje to wyraźnie, że ten segment rynku ma bardzo duży potencjał wzrostu – mówi Radosław Kuczyński z EFL.

***

Europejski Fundusz Leasingowy SA( EFL) powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce.Więcej na: www.efl.pl.

chwilówki online przez Internet na Łowca Chwilówek to gwarancja szybkiej i bezpiecznej gotówki prosto na konto. 22 chwilówki w jednym miejscu, idealna chwilówka czeka dla Ciebie!
x

Zobasz także

Ładowarki przy dworcach

PKP SA zainstalowało na terenie województwa śląskiego cztery pierwsze ładowarki do samochodów elektrycznych. Przez pierwsze ...

Pamiętajmy o tramwajach

Prezes MPK Poznań: Elektromobilność to nie tylko autobusy elektryczne, ale też tramwaje….MPK Poznań do tej ...

Bez ładowarki, ani rusz

W dwa lata w dziesięciu największych miastach Polski ma powstać ponad 2,6 tys. punktów ładowania ...

10 mln. zł dla samorządów

Jednostki samorządu terytorialnego na przygotowanie strategii rozwoju elektromobilności będą mogły starać się o dofinansowanie z ...

E-Solarisy dla Poznania

Poznańskie MPK rozstrzygnęło przetarg na zakup autobusów elektrycznych. 21 nowych autobusów dostarczy Solaris To pierwszy ...