Dopłaty do e-aut

Prawdopodobnie w najbliższych tygodniach lub miesiącach zostanie ogłoszony pierwszy nabór wniosków o dopłaty do zakupu aut elektrycznych. Dofinansowanie będzie pochodziło z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu i będzie udzielane na wniosek złożony do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Samochody elektryczne są bardziej ekologiczne od spalinowych, dlatego wiele osób chciałoby poruszać się nimi na co dzień. Barierą powstrzymującą kierowców przed zakupem takich aut są ich wysokie ceny.
Aby zwiększyć dostępność samochodów elektrycznych, przygotowano program dopłat do ich zakupu dla osób fizycznych nieposiadających własnej firmy oraz dla przedsiębiorców.
Dofinansowanie do zakupu elektryków będzie wypłacane z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT) i ma być udzielane na wniosek złożony do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w ramach ogłoszonego naboru.

W przypadku dopłaty dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej maksymalna wysokość wsparcia będzie wynosić 30 proc. ceny brutto samochodu, nie więcej jednak niż 37,5 tys. zł. To oznacza, że dotacją będą objęte jedynie samochody, których cena nie przekracza 125 tys. zł brutto. Należy przy tym zaznaczyć, że dopłaty wypłacane będą dopiero po zakupie pojazdu, a nie przed jego dokonaniem. Oznacza to, że trzeba najpierw wyłożyć własne środki, a dopiero potem starać się o ich refundację.

Mimo że program dopłat jest już gotowy, należy poczekać, aż przeprowadzone zostaną konieczne zmiany w prawie podatkowym. Obecnie osoba otrzymująca dotację musiałaby zapłacić podatek dochodowy w wysokości 17-32 proc. kwoty dopłaty. Trwają prace nad ustawą przewidującą zwolnienie osób fizycznych z podatku dochodowego od dopłat do samochodów elektrycznych.
Dofinansowanie przedsiębiorców jest bardziej skomplikowane niż osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Po pierwsze przed ogłoszeniem pierwszego naboru musi zostać uchwalone zwolnienie z podatku dochodowego, a po drugie, z uwagi na to, że takie wsparcie może stanowić pomoc publiczną – Komisja Europejska musi zaakceptować wprowadzony rozporządzeniem system dopłat.

Bardzo istotne jest, że dopłaty dla firm nie obejmą samochodów kupowanych w ramach leasingu. Z drugiej strony warto zwrócić uwagę, że przedsiębiorcy będą mogli liczyć na dofinansowanie również do pojazdów napędzanych innymi paliwami alternatywnymi niż prąd, tj. gazem CNG/LNG, wodorem lub biopaliwami ciekłymi.
Więcej na portalsamorzadowy.pl

x

Zobasz także

Ładowanie pod latarnią

W Gdyni działa już pierwsza ładowarka dla samochodów elektrycznych, która korzysta z infrastruktury ulicznej latarni. ...

Samorządowy test aut

Łódzki urząd miasta i miejskie spółki będą testować auta elektryczne. Wyniki badania posłużą do porównania ...

Fotowoltaniczne dachy

Naukowcy z Austrii, Niemiec i Szwajcarii pracują nad koncepcją farm fotowoltaicznych wzniesionych nad autostradami. Chcą ...

Kolej na e-rower?

Ostanie lata to prawdziwy boom na rowery miejskie, czego efektem są kolejne systemy pojawiające się ...

Elektromobilność do 2035r.

Do Rady Miasta trafił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Strategii rozwoju elektromobilności dla Miasta Poznania ...