Ukraina

Dworcowe być, albo nie być

Prezes PKP SA zapowiedział, że spółka zamierza samodzielnie

przeprowadzić remont starego budynku dworca. Obok przestrzeni pasażerskiej ma się w nim znaleźć miejsce dla biur oraz hotel – Dyskusja na temat remontu dworca odbyła się około dwa lata temu. Cały czas czekamy na ostateczne deklaracje, bo póki co mamy bardzo ogólne informacje. Pasażerowie, mieszkańcy Poznania i Wielkopolski, ale tez turyści oczekują, żeby sytuacja na terenie dworca wreszcie wróciła do normy – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania i dodaje – Oczekujemy powrotu funkcji pasażerskich w miejsce starego dworca. Trudno w tej chwili określić czy miałby on być zmodernizowany czy odbudowany. Miastu z pewnością nie przeszkadzałyby dodatkowe funkcje biurowe i hotelowe. Czekamy na propozycje PKP.

Podczas spotkania zarządu PKP SA z dziennikarzami poinformowano o planach PKP SA w stosunku do starego dworca głównego w Poznaniu.

– Oprócz istniejącego, nowego obiektu chcemy, by na dworcu zaistniał nowy budynek, w którym znajdzie się miejsce dla biur, hotelu i oczywiście, przestrzeń dla pasażerów – mówił Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.

Jest to kolejna deklaracja władz kolejowej spółki, która cały czas nie podaje terminu rozpoczęcia, ani kształtu tej inwestycji.

Konserwator zabyrków w toku poprzedniej dyskusji wyraził zgodę na zburzenie starego budynku dworca. Nie zostało bowiem zbyt wiele z historycznej elewacji.

– Moja ocena jest taka, że powinien powstać nowy obiekt. Wszystko co jest poza halą nie nadaje się bowiem do nowoczesnych funkcji. W toku poprzednich dyskusji udało się uzyskać kompromisowe rozwiązanie. Zakładało ono z pokazanie zewnątrz starej, historycznej fasady. Wydaje się że tamte rozwiązania powinny być wzięte pod uwagę przez władze PKP i architektów, którzy będą się tym projektem zajmować – wyjaśnia Maciej Wudarski.

Miastu chce ściśle współpracować z PKP przy koncepcji nowego budynku, ponieważ jest on położony przy placu, będący przedłużeniem ul. Dworcowej, który jest własnością Miasta. Tej inwestycji, zarówno w zakresie ochrony konserwatorskiej, jak i funkcji komunikacyjnej, nie da się oddzielić.

Cały czas obowiązuje również umowa dotycząca budowy kładki pomiędzy peronami, która ma połączyć Dworzec Zachodni ze starym budynkiem oraz nowym. Miasto podpisało umowę partycypacyjną z firmą Trigranit w roku 2011, w wyniku której miała powstać kładki dla pieszych łącząca perony 4-6 z budynkiem obecnego dworca. Wartość szacunkowa tej umowy to 9 mln zł. Według posiadanych przez Miasto informacji, obecnie do wykonania tej inwestycji jest zobowiązana spółka PKP S.A., która – zgodnie z zapisami umowy – miała ją zrealizować do końca ubiegłego roku. Póki co nie ma żadnych informacji na temat działań PKP SA w tym zakresie.

– Jesteśmy gotowi do wszelkiej współpracy w tym obszarze po to, żeby dworzec Poznań Główny powstał lub został odbudowany jak najszybciej – dodaje zastępca prezydenta Poznania.

Ryszard Bączkowski/biuro prasowe UMP

x

Zobasz także

R. Sławski upamiętniony

Tablica upamiętniająca Rogera Sławskiego, poznaniaka, naczelnego architekta Powszechnej Wystawy Krajowej została odsłonięta na ścianie kamienicy, ...

Remont pętli na Junikowie

W sobotę 23 marca, rozpoczną się prace związane z remontem zadaszenia nad peronami tramwajowymi i ...

Tramwajem na Poznań Wschód

Radny Andrzej Rataj wystosował interpelację w sprawie planowanej trasy tramwajowej z pętli Zawady do stacji ...

Prozerpina bez gwiazd

Radny Mateusz Rozmiarek -donosi biuletyn.poznan.pl złożył interpelację w sprawie usunięcia gwiazd z podłoża fontanny Prozerpiny ...

Synagoga to zabytek

Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie wpisania do rejestru zabytków ...