Ten tydzień jest decydujący jeśli chodzi o odbiory techniczne nowego dworca PKP w Poznaniu. TriGranit liczy, że do końca tygodnia będą oficjalne opinie Senapidu oraz straży pożarnej – oby pozytywne – co pozwoli na wystąpienie do wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego o wydanie zgody na użytkowanie obiektu. – Otwarcie dworca zaplanowano na przełomie maja i czerwca, dokładna data powinna być znana na początku przyszłego tygodnia. W tej chwili trwają ostatnie prace wykończeniowe i kosmetyczne, PKP urządza swoje pomieszczenia, między innymi kasy biletowe, Punkt Informacji Kolejowej, lada dzień powinno zacząć się instalować Centrum Informacji Miejskiej – informuje Przemysław Terlecki, rzecznik prasowy firmy TriGranit.
Ukończono już budowę kładki prowadzącej z Mostu Dworcowego do hali nowego dworca PKP. Gotowe są wszystkie sanitariaty, przechowalnia bagażu, windy, schody, drogi ewakuacyjne. Uszczelniono i zakończono budowę dachu, zdjęto folie ochronne, w hali dworca montowane są ławeczki, trwa mycie posadzek, malowanie i tynkowanie ostatnich niewykończonych ścian. Prywatni najemcy przygotowują swoje lokale pod działalność komercyjną (prawie gotowa jest już kawiarnia Costa).
Równolegle do prac związanych z oddaniem dworca PKP trwają zaawansowane prace przy budowie nowego terminala PKS oraz galerii handlowej. Widać, jak wzdłuż Mostu Dworcowego rośnie kolejna, bliźniacza część budynku, którzy – w tej części – będzie wyglądał tak samo jak nowy dworzec PKP.
Do końca maja powinny zapaść decydujące uzgodnienia z miastem dotyczące budowy nowego układu komunikacyjno-drogowego umożliwiającego dojazd na teren Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego i wolnych torów. Budowa nowego skrzyżowania na ulicy Przemysłowej/Towarowej/Matyi powinna rozpocząć się najpóźniej we wrześniu. W przeciwnym razie terminowe oddanie całego nowego kompleksu komunikacyjno-handlowego może stanąć pod znakiem zapytania. Ze strony miasta – jak informuje P. Terlecki – deklarowana jest daleko idąca pomoc w pozytywnym rozstrzygnięciu tego problemu.
Rzecznik zwraca też uwagę na kształt literek nad szyldem budzących pewne kontrowersje. To sprawa subiektywnej oceny, litery są odwzorowaniem istniejącego napisu na starym dworcu PKP, pod nowoczesną bryłę nowego dworca zmodyfikowano napis dodając poziome kreseczki nad N oraz O. Takie poziome kreski są wykorzystane w wielu miejscach nowego dworca, stanowią spójny element komunikacji wizualnej, piktogramów, tablic informacyjnych.
– Ale do dnia otwarcia dworca niewykluczone, że na szyldzie pojawią się litery mniej artystyczne, mniej kreatywne i odbiegające od schematycznej, powtarzalnej sztampy. Inwestor nie będzie się przy tym upierał, taka koncepcja wprowadzenia korekty jest obecnie rozważana. Od lat na budynku Osiedla Jagiellońskiego w Poznaniu widnieje duży napis, w którym nad literką N także użyto poziomej kreseczki – stwierdza rzecznik.