Ukraina

E-autobus i co dalej?

Zakup elektrycznych autobusów to dopiero początek. Problem co dalej? Być może trzeba sięgnąć po pojazdy łączące napęd gazowy z elektrycznym?

Prawdopodobnie łatwiej kupić elektryczne autobusy, niż przygotować dla nich całą infrastrukturę – podkreślają na przykład samorządowcy z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM).

Górnośląska metropolia może się stać miejscem, gdzie przetestowane zostanie wdrażanie komunikacji opartej o pojazdy elektryczne.– Jeśli uda się to zrobić u nas to można założyć, że uda się wszędzie w Polsce – mówi Krzysztof Zamasz wiceprzewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Bo, jak podkreśla, GZM to 2,3 mln ludzi i ponad tysiąc autobusów miejskich.– Do 2025 roku zgodnie z propozycjami ustawy będziemy więc musieli posiadać ponad 300 autobusów na prąd. To ogromne wyzwanie, ale moim zdaniem łatwiej może być te autobusy kupić, niż zbudować infrastrukturę dla ich ładowania – dodaje Zamasz.

Marcin Korolec z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych zwraca jednak uwagę, że dzisiaj samorządy mają jeszcze możliwość sięgania po ogromne fundusze na zakup pojazdów elektrycznych, ale nie wieadomo co będzie dalej.

– Najpewniej takich pieniędzy w kolejnych latach nie będzie, trzeba więc pomyśleć o tym co w kolejnych latach. Jakie wybrać rozwiązania, by były dla samorządów dostępne także od strony wydatków. Być może trzeba sięgnąć po pojazdy łączące napęd gazowy z elektrycznym? Trzeba też szukać rozwiązań dostosowanych do konkretnej lokalizacji.

Artykuł powstał podczas sesji „Infrastruktura dla elektromobilności”, która odbyła się na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

x

Zobasz także

Solarisy na Sardynię

Firma Solaris z Bolechowa dostarczy 100 autobusów Urbino 12 hybrid do Cagliari, stolicy Sardynii. Autobusy ...

„Mój elektryk” z dopłatą

NFOŚiGW w ramach programu „Mój elektryk” przeznaczy dodatkowe 200 mln zł na dopłaty dla firm, ...

Coraz więcej e-autobusów

Poznański przewoźnik, spółka MPK Poznań poinformował w poniedziałek o rozpoczęciu dostaw nowych autobusów elektrycznych. Do ...

Mój Elektryk

Po pierwszym miesiącu funkcjonowania programu Mój Elektryk wpłynęło pół tysiąca wniosków na dofinansowanie zakupu samochodu ...

25 000 eaut

Na polskich drogach stale przybywa aut z napędem elektrycznym. Liczba zarejestrowanych „elektryków” i hybryd plug-in ...