Ukraina

Ekspresowo do Kórnika

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Poznaniu przekazała oficjalnie do użytku przebudowany gruntownie 14-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S11 między Poznaniem a Kórnikiem wraz z obwodnicą Kórnika.

Przebudowywana droga S11 posiada dwie jezdnie szer. 10 m o dwóch pasach ruchu szer. 3,5 m wraz z opaskami szer. 0,5 m. i poboczem umocnionym szer. 2,5 m.
Wykonawcą rozbudowy drogi było konsorcjum firm SKANSKA oraz COLAS Polska. Budowę pierwszego odcinka od węzła autostradowego Krzesiny do Skrzynek długości 9,1 km rozpoczęto w kwietniu 2006 roku i zakończono w 2007 r. z wyjątkiem odcinka o długości 2 km w okolicy węzła Gądki zakończonego w czerwcu 2008 r.
Rozpoczęcie robót na II odcinku Skrzynki-Kórnik o długości 5 km nastąpiło w styczniu 2008 roku. Całość inwestycji stanowi odcinek drogi ekspresowej długości 14,1 km wraz z 2 kładkami dla pieszych – w tym uznana za Dzieło Mostowe roku 2008 kładka w Gądkach projektu profesora Henryka Zobela z Politechniki Warszawskiej – 2 przejściami dla zwierząt, 7 wiaduktami drogowymi oraz remontem wiaduktu nad linią kolejową i 9-kilometrową siecią dróg serwisowych obsługujących przyległy teren. Dogodne połączenie z terenami zurbanizowanymi zapewnią dwupoziomowe węzły drogowe: Koninko, Gądki, Borówiec, Kórnik Płn, Kórnik Płd.
Rozbudowywana do parametrów drogi ekspresowej DK 11 to również przykład użycia najnowocześniejszych technologii w drogownictwie. Dla poprawy bezpieczeństwa ruchu po raz pierwszy w oddziale poznańskim GDDKiA zastosowano zaawansowane technicznie znaki zmiennej treści umieszczone nad jezdniami i powiadamiające automatycznie kierowców o zmieniających się warunkach ruchu takich jak: mokra i śliska nawierzchnia, ograniczona widoczność czy ograniczona prędkość. Ponadto na odcinkach o ograniczonej widoczności zastosowano po raz pierwszy w Polsce antypoślizgową warstwę nawierzchni COLGRIP firmy COLAS Polska o bardzo wysokim współczynniku szorstkości. Cała nowa nawierzchnia wykonana według technologii francuskiej jest bardzo odporna na koleinowanie.
W związku z przebudową drogi zamontowano 56 km barier sprężystych, 12,8 km ekranów akustycznych, przebudowano urządzenia telekomunikacyjne, energetyczne, gazowe i wodociągowe o długości 58,8 km. Wzdłuż jezdni nasadzono 42.283 drzew i krzewów. Inwestor musiał wykupić 342 działki i wyburzyć 18 domów.
Umowny termin zakończenia robót opiewał na 24 czerwca 2009 r. Oficjalne otwarcie i przekazanie do ruchu podczas uroczystej sesji Rady Miasta Kórnik nastąpiło 8 czerwca. Budowa kosztowała 323 mln zł.

– To pierwszy dwujezdniowy odcinek z 330 kilometrów przyszłej drogi ekspresowej S11 – zaznaczył Marek Napierała, dyrektor poznańskiego oddziału GDDKiA. Równocześnie prowadzone są prace przy budowie obwodnicy Ostrowa Wlkp. W trakcie rozstrzygania jest przetarg dotyczący budowy zachodniej obwodnicy Poznania, przy której prace mają rozpocząć się w sierpniu. W tym roku rozpocznie się też budowa wschodniej obwodnicy stolicy regionu w ciągu drogi S5. W przyszłym roku poznańska GDDKiA chce rozpocząć projektowanie 2-jezdniowego odcinka S11 z Kórnika do Środy, a następnie do Jarocina. Ekspresówka do Jarocina przewidziana jest do budowy w latach 2014-2020, ale wcześniej powinna powstać obwodnica miasta. Jak poinformował dyrektor Napierała w programie wielkopolskich drogowców jest wybudowanie do 2020 r. 650 km dróg ekspresowych, z czego do 2013 r. – 350 km. W najbliższym czasie chcą wybudować 8-km odcinek łączący węzeł Kórnik Płn z węzłem Kleszczewo na A2 dla skrócenia drogi.
– Odcinek Poznań-Kórnik budowano 3 lata. Teraz w ciągu 3 lat musimy wybudować znacznie więcej kilometrów dróg S11 i S5 – zauważył wojewoda Piotr Florek. Ale teraz są do tego lepsze narzędzia prawne.
– Widzimy jak duży ruch przenoszony jest bezkolizyjnie na tych czterech pasach ruchu. Na dobę przejeżdża tą drogą 30 tysięcy pojazdów. To uzasadnia jej wybudowanie – podkreślił wiceminister infrastruktury Radosław Stępień. Wiceszef resortu poinformował, że do końca 2009 r. rozstrzygnięte zostaną przetargi na wszystkie odcinki autostradowe. – Mamy ambicję, aby do 2012 r. Wielkopolska mogła wyjeżdżać do Europy w takim samym standardzie, w jakim się do niej wjeżdża. Województwo wielkopolskie będzie kluczowe w układzie komunikacyjnym kraju – dodał.
Dla kórniczan nowe rozwiązania drogowe to bezpieczeństwo – powstały dwa bezkolizyjne wyjazdy, a przejazd do Poznania trwa 15 minut. Ale to także wpływ na rozwój Kórnika.
Zainteresowanie inwestorów gminą wzrasta – mówi burmistrz Jerzy Lichnerowski. Tak na przykład ulokowała się firma Panattoni Europe, która w Gądkach wybudowała wielkie centrum logistyczne.

x

Zobasz także

XXX Dni Gminy Komorniki

Już niebawem, w dniach 25-26 maja 2024 roku, na terenie Muzeum Rolnictwa i Przemysłu Rolno Spożywczego w Szreniawie odbędą ...

Poczekalnia na godziny

Wójt Gminy Suchy Las informuje, że poczekalnia na Stacji Kolejowej PKP w Golęczewie, czynna jest ...

Ukwiecone Pobiedziska

Na ulicach Pobiedzisk można ją zauważyć ukwiecone rabaty już dzisiaj. W Rynku zagościł kogut, a ...

Wiosna w Kajaku

Za oknami mamy już oznaki wiosny a tym samym czas na pierwszy w tym sezonie spływ kajakowy organizowany ...

Przebudują dw 187

Przedstawiciele Związku Międzygminnego Puszcza Zielonka: Przewodniczący Zarządu ZMPZ Marian Szkudlarek i Członek Zarządu ZMPZ Marcin ...