Ukraina

Galeria Posnania otwarta

300 użytkowników, w tym 25 marek strefy premium, 40 restauracji i kawiarni, strefa fitness z basenem, 8-salowe kino Helios rozlokowane na 100 tys. m kw. 3300 miejsc parkingowych zajmujących podobną powierzchnię, a do tego 35 rodzajów usług. Galeria Posnania, największe w Wielkopolsce centrum handlowo-lifestylowe otworzyło swe podwoje. Po kilkunastu latach starań i przygotowań francuska firma Apsys ukończyła swą inwestycję, na którą wydała ponad 1,2 mld zł (300 mln euro). Na 100 tys. m kw. ulokowano 300 marek, spośród których część debiutuje na rynku poznańskim. Największą powierzchnię zajmują dwa sklepy wielkoformatowe – Carrefour i Leroy Merlin. Ponadto 200 butików – od marek popularnych, poprzez koncepty polskich projektantów, po marki premium. Do tego oferta lifesylowa zajmująca 25 tys. m kw. powierzchni najmu: 8-salowy multiplex Helios, Grawitacja – bowling i bilard, Fabryka Formy – klub fitness z basenem, interaktywne place zabaw oraz Dining Village z ogrodem zimowym i ogródkami letnimi, tworzący zróżnicowaną ofertę kulinarną. Na starcie galeria wynajęta jest w 88 proc.


Osoby zaangażowane w powstanie galerii złożyły swe podpisy na szklanej tafli

Posnania została zaprojektowana jako przestrzeń interaktywna i mobilna. Zaawansowane rozwiązania technologiczne i cyfrowe służą rozrywce i informacji oraz wzbogacają ofertę usług tworząc ,,customer experience”. Ważną częścią tej koncepcji jest siatka 22 ekranów oraz ścian kinetycznych z oprogramowaniem oraz aplikacjami do ich obsługi. W Posnanii zawisł pierwszy w Europie transparentny ekran eliptyczny o wymiarach 9,7 x 9,2 m. Dzięki aplikacji mobilnej wykorzystującej geolokalizację klienci są nawigowani po obiekcie i parkingu, informowani o specjalnych wydarzeniach odbywających się w centrum, a także ofertach i promocjach. Nie brakuje też gniazd do podłączenia urządzeń mobilnych.

Galeria oferuje klientom 35 rodzajów usług typu concierge, m.in. hand free shopping (dostarczenie do recepcji zakupów z różnych sklepów), click&try, czy valet parking (odprowadzenie przez obsługę samochodu na parking i następnie przyprowadzenie przed wyjście). Utworzono punkt ładowania samochodów elektrycznych oraz usługi dla rowerzystów.
Inwestycja zajęła 9 ha. Jej powierzchnia użytkowa wynosi 200 tys. m kw. Do budynku wchodzi się czterema wejściami. Obiekt ma 9 tys. m kw. fasad szklanych, 5.800 m kw. fasad z kamienia, 19.700 m kw. posadzek marmurowych i drewnianych, 117.000 m kw. nawierzchni z żywic dekoracyjnych, 206 m kw. kryształowej instalacji świetlnej. Art touch to 13 instalacji wykonanych przez artystów z Polski, Francji, Holandii, Belgii i Wielkiej Brytanii. Do tego designerskie meble i duża strefa wypoczynku.

Także przestrzeń wokół galerii ma stwarzać przyjemny klimat. Służyć temu ma 9,5-metrowa rzeźba Davida Mesguich’a, multimedialna fontanna, która zima przekształci się w lodowisko oraz 135-metrowa promenada łącząca centrum z rondem Rataje. Umiejscowiono tu mebel miejski zaprojektowany przez Dorotę Koziarę i Tomasza Augustyniaka oraz 30-metrową stałą konstrukcję umożliwiającą wystawy plenerowe.
Wokół galerii inwestor zbudował nowe ulice, 6 km ścieżek rowerowych, kanalizację sanitarną i deszczową. Uporządkowano tereny wokół i odremontowano domy sąsiadujące z galerią.
Gwiazdą otwarcia Galerii Posnania była Eva Longoria – amerykańska aktorka, modelka i projektantka mody. Wraz z jury wybrała zwycięska kreację w konkursie dla młodych polskich projektantów ,,Dress for the Star – zaprojektuj sukienkę dla Gwiazdy”. Zaprezentowała też swą autorską kolekcję The Limited.

Uroczystość otwarcia zbojkotowały natomiast władze Poznania, które nie aprobują wybudowania wśród osiedli mieszkaniowych tak ogromnego obiektu handlowego, co umożliwił miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego z 2007 r. Pozostałe niezabudowane tereny na Łacinie przeznaczone są pod budownictwo mieszkaniowe. Większość jest własnością miasta i należy się spodziewać, że niebawem przystąpi ono do ich sprzedaży deweloperom. W sąsiedztwie galerii jest jednak także pewien obszar rozdrobnionych działek o złożonej strukturze własności i skomplikowanym stanie prawnym. Apsys chce je wszystkie skupić. Tymczasem Rada Miasta przystąpiła do procesu nowelizacji planu miejscowego.

Inwestorami galerii są firmy Apsys i Fonciere Euris. Generalnym wykonawcą były francuskie firmy Eiffage i Colas, za architekturę i wykończenie wnętrz odpowiadają firmy: BEG, RTKL, Tebodin, Bird Eye View, Bielfinger, AND Architects&Desing. Inwestycję skredytowały banki: ING, Berlin Hyp i BGK.
Działająca od 20 lat firma Apsys ma 10-procentowy udział w rynku centrów handlowych w Polsce (działalność w naszym kraju rozpoczęła w 1999 r.). Należą do niej 22 obiekty o powierzchni 900 tys. m kw. GLA. Posnanię inwestor traktuje jako centrum o znaczeniu regionalnym. Według jego oceny w odległości umożliwiającej dojazd do niej w ciągu 45 min. zamieszkuje ponad milion ludzi.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...