Polskie Koleje Państwowe i spółka HB Reavis podpisały umowę dotyczącą budowy dworca kolejowego Warszawa Zachodnia i towarzyszącego mu centrum biurowemu. Nowy dworzec i siedem budynków biurowych klasy A powstanie od strony al. Jerozolimskich na obszarze prawie 17 tys. m kw. Budynek dworca zajmie 1,25 tys. m kw. powierzchni zaś biurowce (6 budynków sześciokondygnacyjnych i jeden dwunastokondygnacyjny) będą miały łącznie 54 tys. m kw. Pod nimi znajdzie się dwupoziomowy podziemny parking na około tysiąc aut. Natomiast od strony ul. Tunelowej powstanie parking dla podróżnych.
W al. Jerozolimskich, oprócz podziemnego dworca kolejowego, znajdzie się galeria handlowa z małymi sklepami.
Całkowita powierzchnia kompleksu, włączając w to dworzec kolejowy, będzie liczyć 94 tys. m kw. HB Reavis przedstawił wstępną koncepcję architektoniczną. Planuje teraz rozpoczęcie współpracy z lokalnymi partnerami. Projekt będzie przygotowany tak, by ubiegać się o certyfikat energetyczny BREEAM.
Budowa ma ruszyć na początku przyszłego roku. Inwestycja powstanie etapami. Dworzec kolejowy ma być gotowy w 2014 roku, a budynki biurowe do 2017 roku. Szacunkowy koszt całego przedsięwzięcia to około 110 mln euro.
Polskie Koleje Państwowe modernizują całą warszawską linię średnicową. Koszt jej przebudowy wraz z peronami, rozjazdami i systemem sterowania od Dworca Wschodniego do Zachodniego to 1,5 miliarda złotych.
Wcześniej modernizację Dworca Zachodniego PKP negocjowało z francuską firmą Nexity. W 2008 roku podpisano wstępne porozumienie, a dworzec miał być gotowy na Euro 2012. Ostatecznie jednak nie doszło do podpisania umowy.
– Rozmowy zakończyły się, bo nie przyniosły konkretnych ustaleń – mówił wtedy rzecznik PKP Łukasz Kurpiewski.
Ĺšródło: Eurobuild CEE