Ukraina

Irlandczycy zbudują trzecią ramę?

Szansą na zbudowanie zachodniego odcinka trzeciej ramy komunikacyjnej w Poznaniu jeszcze przed meczami Euro 2012 jest partnerstwo publiczno-prywatne. Irlandzka firma SIAC Construction proponuje władzom Poznania wspólne przedsięwzięcie. Irlandczycy trafili do Poznania dzięki kontaktom Michała Paryska, prezesa Miastoprojektu. Inwestorzy znali go jeszcze z czasów, gdy był członkiem Zarządu Miasta. Teraz poprosili go o pośrednictwo. Michał Parysek zorganizował spotkanie z Mirosławem Kruszyńskim, zastępcą prezydenta Poznania.
Po kilkugodzinnej rozmowie obie strony oceniły, że istnieją szanse na inwestycję. W grę wchodzi kilka rozwiązań. Irlandczycy deklarują zamiar samodzielnego zaprojektowania i zbudowania zachodniego odcinka trzeciej ramy i utrzymywania go przez wiele lat. Miasto spłacałoby inwestorowi poniesione nakłady w ciągu wielu lat. Irlandczycy wykorzystaliby własny kapitał, kredyty bankowe, być może unijną dotację. Poznań miałby trasę o znaczeniu strategicznym niemal natychmiast – przed końcem 2011 roku.
W grę wchodzą także inne formy współpracy – pośrednictwo dużej firmy finansowej (tak powstała ostatnio obwodnica Madrytu), czy powołanie z inwestorem spółki, do której miasto wniosłoby przylegające do trasy grunty. Partner miasta zarabiałby na inwestycyjnym wykorzystaniu tych gruntów.
SIAC Construction to firma rodzinna, mająca stuletnią tradycję. Jak informuje John Stack, dyrektor operacyjny, specjalizuje się w budowie infrastruktury transportowej w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Aktualnie modernizuje autostradową obwodnicę Dublina, buduje kilka odcinków autostrad w Irlandii. Każda z takich inwestycji warta jest kilkaset milionów euro.
Trzecia rama to projektowana obwodnica miejska w formie dwujezdniowej, bezkolizyjnej trasy. Miasta nie będzie stać na samodzielne jej zbudowanie jeszcze przez wiele lat. Można liczyć na rządową dotację do budowy odcinka północnego, który ma być elementem trasy krajowej. Miasto skazane jest natomiast wyłącznie na siebie przy finansowaniu odcinka zachodniego, potrzebnego do sprawnego zorganizowania Euro 2012. Ta sześciokilometrowa trasa ma połączyć autostradę ze stadionem i portem lotniczym. Koszt jej budowy szacuje się obecnie na prawie półtora miliarda zł.
Rolą Miastoprojektu byłoby doradzanie Irlandczykom w przebrnięciu przez polskie procedury planistyczne i budowlane. W razie niepowodzenia w Poznaniu, Miastoprojekt chce im ułatwić kontakty z samorządami innych miast.

x

Zobasz także

Zamkną Most Dworcowy

Zapowiedziano remont ważnego torowiska. To dwa miesiące utrudnień również dla kierowców!   Zdjęcie ilustracyjne, archiwum ...

Co z działką przy Szkolnej

Radny Andrzej Rataj złożył interpelację w sprawie sytuacji i przyszłości zabytkowych zabudowań dawnego szpitala miejskiego ...

Woodrow i Foch uhonorowani

Uroczystość poświęcona pamięci 28. prezydenta Stanów Zjednoczonych – Thomasa Woodrowa Wilsona – odbyła się 2 ...

Budujemy Nasze Muzeum

Wmurowanie kamienia węgielnego pod Muzeum Powstania Wielkopolskiego Na placu budowy Muzeum Powstania Wielkopolskiego odbyła się ...

Rozbiórka Galerii Malta

Galeria Malta znika z miejskiego krajobrazu. Rozpoczęła się rozbiórka konstrukcji budynku W czwartek rozpoczęła się ...