Nickel 750×200 – Botaniczna
Agrobex 750×100 – czerwiec 2017

JASTAA z Wrocławia wygrała konkurs na Muzeum Motoryzacji

Samochody umieszczone w siatkowych prostopadłościanach stojących jeden na drugim to jeden z elementów projektu pawilonu Wielkopolskiego Muzeum Motoryzacji – autorstwa pracowni JASTAA z Wrocławia, który wygrał konkurs.

W siedzibie oddziału poznańskiego Stowarzyszenia Architektów Rzeczypospolitej Polskiej ogłoszono wyniki konkursu na opracowanie koncepcji architektoniczno–urbanistycznej „Pawilonu Wielkopolskiego Muzeum Motoryzacji” na terenie Narodowego Muzeum Rolnictwa w Szreniawie.

I nagrodę (30 tys. zł) sąd konkursowy przyznał pracy nr 12 autorstwa spółki JASTAA z Wrocławia. Co wyróżniło jury?

Konsekwentne rozwinięcie prostej i klarownej idei, w myśl której siatka miejsc postojowych stanowi jednocześnie podstawę kompozycji dla materii budowlanej.

Czytelne przedstawienie zasad kompozycji oraz wykorzystanie jednostek parkingowych jako modułów przestrzennych, tworzących interesującą „geometryczną grę” w przestrzeni otaczającej główne bryły obiektu muzeum.

Propozycję pozostawienia obiektu, również w II etapie realizacji, w formie dwóch „sprzężonych” niejako budynków, „patrzących na siebie” i przedzielonych drogą, co otwiera rozliczne możliwości kreowania dodatkowej przestrzeni dla działań muzeum, takich jak organizacja imprez związanych tematycznie z jego profilem, spotkań entuzjastów klasycznej motoryzacji oraz różnorodnych ekspozycji, łączy a nie dzieli funkcję pawilonu. Nagrodzona koncepcja zapewnia ponadto dużą swobodę w zakresie aranżacji ekspozycji z wykorzystaniem zarówno przestrzeni wewnątrz budynków, jak pomiędzy nimi oraz na zewnętrznym parkingu.

Ekonomię realizacji wynikającą z logicznej i nieskomplikowanej koncepcji konstrukcji,
w której siatkę modularną wpisano w układ miejsc parkingowych, zastosowano proste dachy jednospadowe, oraz zrezygnowano z kosztownego podpiwniczenia.

Potencjalnie stosunkowo niewygórowane koszty eksploatacji, z uwagi na zwarte bryły obydwóch części pawilonu oraz dodatkową funkcję szklanych boksów, jako stref „pośrednich”.

Łatwość etapowania inwestycji oraz logiczne usytuowanie obiektu na wprost istniejącego wejścia do Narodowego Muzeum Rolnictwa.

Dwie równorzędne II nagrody po 15 tys. zł przypadły w udziale pracy nr 3 – autor Janowicz Architekci z Gdańska oraz pracy nr 4 – autor Marian i Mateusz Urbańscy z Poznania.

Wyróżnienie równorzędne: praca nr 5 Graph’it Studio z Warszawy, praca nr 7 Libido Architekci z Łodzi oraz praca nr 14 Heinle, Wischer und Partner Architekci z Wrocławia.

Konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno–urbanistycznej pawilonu Wielkopolskiego Muzeum Motoryzacji na terenie Narodowego Muzeum Rolnictwa w Szreniawie, którego organizatorem był Automobilklub Wielkopolski ogłoszono 13. 02. 2017 r. Jego celem było utworzenie przestrzeni dla ekspozycji zabytków motoryzacji na terenie Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno–Spożywczego w Szreniawie.

Spośród 48 pracowni, które zgłosiły akces udziału w konkursie, ostatecznie 18 zaprezentowało w złożonych pracach konkursowych swoją architektoniczną wizję przyszłego Wielkopolskiego Muzeum Motoryzacji.

Rolą sądu konkursowego było wyłonienie koncepcji najlepszej pod względem funkcjonalno–użytkowym i kompozycyjnym, z punktu widzenia istniejącego zagospodarowania obszaru i jego otoczenia wraz z koncepcją wystawienniczą podporządkowaną zabytkowej motoryzacji.

Nadzieja na ziszczenie marzeń rzeszy sympatyków zabytkowej motoryzacji zdaje się urzeczywistniać… Zarząd Automobilklubu Wielkopolski podejmie teraz negocjacje ze zwycięską pracownią na temat przygotowania projektu wykonawczego. Gdyby jednak nie doszło to do skutku, w ,,odwodzie” są jeszcze dwie pracownie, które zajęły II miejsca.

Jesteśmy zdeterminowani, aby realizować zwycięski projekt – oświadczył prezes Robert Werle.Od początku naszą intencją było oddanie wizji projektu fachowcom uczestniczącym w konkursie, a nie narzucanie własnej wizji, bo my się na tym nie znamy. Ta praca zyskała w ocenie jury najbardziej realne uzasadnienie ze względu na wkomponowanie w przestrzeń, z drugiej strony etapowość, do której jesteśmy zmuszeni, bo nie da się to zrobić jednym rzutem i trzecia – obdarowujemy tym obiektem muzeum w Szreniawie, to jest placówka budżetowa i oni muszą to przedsięwzięcie uciągnąć. Ten projekt bardzo nam odpowiada, jest przekonujące dla nas wszystkich. Uczestniczyłem w sądzie konkursowym, byłem świadkiem dyskusji, które były rzeczywiście żarliwe.

Pierwszy etap inwestycji szacowany jest na 5 mln zł. Całość zależeć będzie od zebranych środków. Automobilklub Wielkopolski zamierza bowiem budować muzeum ze składek członków, miłośników motoryzacji oraz innych darczyńców.

W muzeum w Szreniawie znajdą się przede wszystkim zabytkowe pojazdy, które niegdyś mieściły się w pomieszczeniach pod poznańską Kaponierą, a których po jej remoncie zabrakło dla starych samochodów. Ekspozycja będzie zmienna, bowiem eksponaty oddawane są w depozyt muzeum przez ich właścicieli.

x

Zobasz także

W Poznaniu ruszyła budowa pierwszego parkingu typu Park&Ride

We wtorek 5 czerwca Poznańskie Inwestycje Miejskie przekazały generalnemu wykonawcy, firmie Skanska S.A., plac budowy ...

Przebudowa ul. Gdyńskiej w trybie „zaprojektuj i zbuduj”

Przebudowa fragmentu ul. Gdyńskiej na odcinku od granicy Poznania do zjazdu do Centralnej Oczyszczalni Ścieków ...

Bałtyk z Przystanią otwiera się na Poznań

Od 2 czerwca otwarta jest jedna z najbardziej dyskutowanych inwestycji w Poznaniu – w samym ...

Na Grunwaldzkiej będzie tunel zamiast wiaduktu

Miasto podjęło decyzję, że dotychczasowy korkujący się przejazd w ciągu ulicy Grunwaldzkiej do Plewisk zastąpi ...

Kameralny biurowiec przy Palacza

Na poznańskim Grunwaldzie, przy jednej z głównych ulic miasta, powstaje biurowiec o nietypowej, ale zarazem ...