W czwartek (22 marca) weszła w życie uchwała dotycząca parku kulturowego na Starym Mieście.
Dzięki niej ze ścisłego centrum Poznania znikną agresywne reklamy. Przedsiębiorcy mają rok, by dostosować swoje szyldy i witryny do nowych wymagań. Uchwała o parku kulturowym to dokument, który ogranicza samowolę reklamową i określa, jak powinien wyglądać Stary Rynek i jego najbliższe okolice. Dzięki niej Stare Miasto w Poznaniu będzie najbardziej reprezentacyjną i elegancką przestrzenią publiczną w całym mieście. Zanim jednak to nastąpi, właściciele sklepów i lokali działających na Rynku i w jego pobliżu będą mieli czas na dostosowanie się do wytycznych.
– Przedsiębiorcy działający na obszarze Starego Miasta, będą mieli 12 miesięcy – do 22 marca 2019 r. – na dostosowanie szyldów i tablic reklamowych niezgodnych z zapisami uchwały – mówi Joanna Bielawska-Pałczyńska, miejska konserwator zabytków. – W tym czasie konieczne będzie również ujednolicenie kolorystyki elewacji parterów, często malowanych fragmentarycznie. Większość ogródków gastronomicznych będzie funkcjonować zgodnie z przyjętymi w poprzednich latach zasadami. Niektóre mają rok na dostosowanie się do zapisów parku.
Dokument pozwala też na łatwiejszą walkę z klubami go-go. Zapisy uchwały nie pozwalają na nagabywanie przechodniów i zapraszanie ich do klubu, zabraniają też rozdawania ulotek i obnoszenia reklam. Ten zakaz obowiązuje już od momentu wejścia uchwały w życie, a jego przestrzegania pilnują strażnicy miejscy.
Pojawią się też ograniczenia dotyczące handlu poza budynkami. Z terenu płyty Starego Rynku i staromiejskich uliczek powinny zniknąć barierki, stojaki, dywany i sztuczna trawa. Z miesiąca na miesiąc powinno być coraz mniej szpecących przestrzeń reklam.
Wkrótce ruszy też szeroka kampania edukacyjna i informacyjna skierowana do wszystkich użytkowników przestrzeni parku, zwłaszcza do przedsiębiorców prowadzących tam działalność.
Źródło: UMP