Ukraina

Kaponiera w całości gotowa i dostępna

Od czwartku 20 października, zgodnie z decyzją powiatowego inspektora nadzoru budowlanego w Poznaniu, cała poznańska Kaponiera ma już pozwolenie na użytkowanie wraz z poziomem -2, gdzie znajdują się przystanki PST. Tramwaje jadące trasą PST na dworzec zatrzymają się na przystanku Kaponiera od sobotniego świtu 22 października. Po uzyskaniu 2 września pozwolenia na użytkowanie poziomów 0 i -1 ronda Kaponiera przyszła kolej na przekazanie mieszkańcom Poznania nowo wybudowanej części ronda, zlokalizowanej na poziomie -2.
Uzyskanie przez spółkę PIM pozwolenia na użytkowanie pozwala na umożliwienie mieszkańcom korzystania z całej infrastruktury obiektu, a w niedalekiej przyszłości, po wyborze przez ZKZL operatora, również parkingu samochodowego i rowerowego zlokalizowanego na poziomach -1 i -2.
– Oddanie do użytku całego ronda jest kolejnym etapem przywracania normalności na najważniejszym węźle komunikacyjnym w centrum miasta i ulepszania oferty miejskiego transportu publicznego. Możliwości przesiadkowe, jakie oferuje Kaponiera, stanowią kolejną zachętę do korzystania z komunikacji publicznej przez mieszkańców Poznania i turystów – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.
Dwukilometrowym przedłużeniem trasy PST do Dworca Zachodniego PKP tramwaje jeżdżą od prawie 4 lat, jednak dopiero teraz będą zatrzymywać się na przystanku na najniższym poziomie Kaponiery. Przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi poziomami obiektu ułatwi System Informacji Miejskiej, kierujący pieszych do odpowiednich przystanków komunikacji zbiorowej i wskazujący kierunki dotarcia do określonych części miasta. Na przystankach zainstalowane zostały również tablice świetlne, w ramach systemu ITS, informujące pasażerów o czasie i rodzaju nadjeżdżających tramwajów.
– Dzięki windom i schodom ruchomym komunikacja pomiędzy przystankiem tramwajowym na poziomie -2 a przystankami tramwajowo-autobusowymi, zlokalizowanymi na powierzchni ronda, jest znacznie łatwiejsza, szybsza i bardziej wygodna – mówi Piotr Snuszka z ZTM.Osoby z niepełnosprawnościami, będą mogły korzystać z wind zlokalizowanych bezpośrednio przy przystankach tramwajowych, jak również w nowym budynku przesiadkowym PST.



Udogodnień dla osób niepełnosprawnych będzie więcej niż zakładał pierwotny projekt inwestycji. Oprócz wspomnianych wind będą też toalety przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych, tabliczki w alfabecie Braille’a, plany tyflograficzne oraz oznaczenia dotykowe dla osób niedowidzących i niewidomych. Projekt ułatwień został uzgodniony ze społeczną radą ds. osób niepełnosprawnych, a jego wdrażanie rozpocznie się jeszcze w tym roku.
– Zdajemy sobie sprawę, iż konieczne są dalsze prace nad dostosowaniem Kaponiery do potrzeb osób niepełnosprawnych. Chcemy, by jak najszybciej stała się ona miejscem bezpiecznej i przyjaznej komunikacji dla wszystkich uczestników ruchu, a w szczególności dla najbardziej potrzebujących udogodnień i ułatwień osób z niepełnosprawnościami – deklaruje Paweł Śledziejowski, prezes PIM.
Na poziomie -1 uruchomiony zostanie nowoczesny Punkt Obsługi Klienta ZTM, w którym będzie można kupić bilet okresowy czy doładować tPortmonetkę, załatwić wszystkie formalności związane z kartą PEKA, uzyskać potrzebne informacje, czy złożyć reklamację. Docelowo POK Kaponiera zastąpi punkt mieszczący się obecnie na moście Teatralnym.
Z czasem w pomieszczeniach zlokalizowanych na obu podziemnych poziomach obiektu pojawią się punkty handlowe i gastronomiczne.
– Zainteresowanie tymi powierzchniami już teraz jest duże. W pierwszej kolejności wynajęte zostaną 4 lokale na poziomie -1. Mają one powierzchnię od 60 do ponad 500 m kw.. W kolejnym etapie wynajętych zostanie 5 lokali na poziomie -2, a na dwóch kondygnacjach zorganizowany zostanie parking dla blisko 250 aut – informuje Arkadiusz Stasica, prezes Zarządu Komunalnych Zasobów Lokalowych, któremu prezydent powierzył nadzór nad pomieszczeniami Kaponiery.
– ZKZL będzie przede wszystkim starał się przezwyciężyć negatywne emocje związane z tym miejscem. Czynimy starania, aby było to miejsce bardzo przyjazne dla mieszkańców, dążymy do tego aby osiągnąć maksimum synergii między funkcją komunikacyjną i komercyjną. Natychmiast jak otrzymamy decyzję ogłaszamy przetarg ofertowy na zagospodarowanie lokali w obrębie Kaponiery. Zależy nam, aby oferta Kaponiery stanowiła godne sąsiedztwo dla centrum Poznania, dla najlepszego Wydziału Prawa, dla Concordii, dla Bałtyku i wspaniałych Jeżyc, które ostatnio bardzo intensywnie rozwijają się – wyjaśniał wiceprezes Michał Prymas podczas spotkania prasowego pod Kaponierą.
Dlaczego jednak ZKZL dopiero teraz chce ogłosić przetarg, a nie zrobił tego wcześniej w czasie oczekiwania na pozwolenie na użytkowanie? Zdaniem Prymasa zarządca musiał czekać na otrzymanie dokumentu pozwalającego na gospodarowanie przestrzenią. Spółka nie jest właścicielem lokali i musi mieć do tego umocowanie, co nie oznacza, że najemców wcześniej nie szukano – tłumaczy wiceprezes.
ZKZL szuka też operatora parkingu podziemnego. Rozważanych jest kilka opcji, na zasadzie których będzie prowadzone zarządzanie. Jedna z nich mówi o ogłoszenie przetargu, w drodze którego będzie wyłoniony operator parkingu. Te decyzje mają zapaść w najbliższych dniach. Kwestia stawek za parkowanie będzie efektem negocjacji z wyłonionym operatorem. Michał Prymas spodziewa się wyłonienia potencjalnych partnerów i podjęcie z nimi rozmów jeszcze w tym roku. Lokale użytkowe – po wykonaniu prac adaptacyjnych i wykończeniowych przez wybranych najemców – powinny zacząć funkcjonować na początku przyszłego roku. Wiceprezes ZKZL uchyla się od odpowiedzi czy jest pomysł na największy lokal, czy będzie w nim market?
– Nie chciałbym, abyśmy teraz przywiązywali się do obecnych powierzchni, bo docelowo będą one inne. Będziemy chcieli wypuszczać na rynek takie lokale, z których będziemy mogli osiągnąć najlepszy przychód i na które jesteśmy w stanie znaleźć najlepszych najemców. Myślę, że takim lokalem nie jest 500 m kw. i ta powierzchnia docelowo zmieni się – wyjaśnia wiceprezes Prymas. W sumie pod Kaponierą do wynajęcia jest 1800 m kw. w kilkunastu lokalach.
Dodatkową atrakcją będzie zabytkowa część Kaponiery, która poddana zostanie rewitalizacji. Na początku września spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie otrzymała pozwolenie od miejskiego konserwatora zabytków na prace związane z restauracją pomieszczeń dawnej Kaponiery Kolejowej.
– Pomieszczenia, które w pierwotnej wersji projektu miały być zabetonowane, zostaną wyeksponowane za szklaną przesłoną na poziomie -2. Prace związane z konserwacją ścian, sklepień i posadzek, z udrożnieniem wentylacji i zabezpieczeniem siedlisk nietoperzy rozpoczną się po formalnym zakończeniu realizacji umowy z generalnym wykonawcą przebudowy Kaponiery. Obecnie na poziomie -2 zainstalowana została wizualizacja pomieszczeń, które będą poddane rewitalizacji – mówi Paweł Śledziejowski, prezes PIM.



Przebudowa kompleksu Kaponiera trwała ponad 5 lat. Prace na pierwszym odcinku od Mostu Dworcowego do wejścia na Kaponierę rozpoczęły się w 2011 r. jako jedna z inwestycji przed EURO 2012 i zakończyły tuż przed mistrzostwami. Drugi, jak się okazało 4-letni etap rozpoczął się jesienią 2012 r. i objął samą Kaponierę, estakady do Mostu Teatralnego (wraz z podziemnym parkingiem) i Mostu Dworcowego oraz – czego we wstępnych planach nie przewidziano – wybudowanie od podstaw Mostu Uniwersyteckiego.
Przebudowa ronda Kaponiera uzyskała dofinansowanie unijne ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Wartość wypłaconej miastu dotacji wyniosła nieco ponad 90,5 mln zł, co stanowi 80 proc. kosztów kwalifikowanych projektu.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...