„Korytarz” Berlin – Piła

Berlin z Piłą ma łączyć nowoczesny korytarz transportowy. 5 sierpnia w Urzędzie Marszałkowskim podpisano porozumienie dotyczące rozwoju Kolei Wschodniej (Ostbahn) linii 203.

Berlin, Brandenburgia i województwo lubuskie to regiony, którym zależy na rozbudowie zrównoważonych systemów mobilności. Linia 203 w Polsce, po stronie niemieckiej nazywana Ostbahn, łączy Berlin z Piłą, pełniąc rolę ważnego korytarza transportowego.
Województwo lubuskie wspólnie z niemieckimi partnerami zaangażuje się w rozbudowę dwutorowej linii.

– Memorandum jest dowodem i symbolem współpracy. To namacalne potwierdzenie wyznaczonych priorytetów po obu stronach granicy. Wskazujemy, co chcielibyśmy w najbliższym czasie osiągnąć. Dużą wagę przykładamy do przedsięwzięć na polsko-niemieckim pograniczu i ekologicznego rozwiązywania problemów transportu zbiorowego – mówił Marcin Jabłoński.

Berlin, Brandenburgia i województwo lubuskie to regiony, którym zależy na rozbudowie zrównoważonych systemów mobilności, przyczyniających się do ochrony klimatu. Dla osiągnięcia tego celu kluczowa jest właśnie linia 203 w Polsce, po stronie niemieckiej nazywana Ostbahn. Trasa łączy Berlin z Piłą, pełniąc rolę ważnego korytarza trasnportowego dla osób i towarów. Linia wymaga modernizacji i tego właśnie dotyczy podpisane dziś memorandum. Województwo lubuskie wspólnie z niemieckimi partnerami jeszcze bardziej zaangażuje się w rozbudowę efektywnej, zelektryfikowanej i dwutorowej linii.

– Nie zaczynamy dzisiaj, współpracujemy od dawna. Od kilku lat mamy Szczyt Kolejowy, który integruje jednostki centralne oraz operatorów kolejowych. Nadal trzeba jednak wykonać wiele pracy – tłumaczyła Kathrin Schneider, minister infrastruktury i planowania przestrzennego, która podpisała memorandum z ramienia rządu Brandenburgii.

Na przestrzeni lat można podać wiele działań kolejowych Lubuskiego i Brandenburgii zakończonych sukcesem. Wystarczy tu wspomnieć chociażby o połączeniach uruchomionych w 2016 r.: Gorzów Wlkp.–Kostrzyn–Berlin oraz Zielona Góra-Frankfurt nad Odrą-Berlin Lichtenberg, czy też pociągu Wrocław-Żary-Forst-Cottbus–Berlin. W przyszłości rozwój współpracy ma okazję znacznie przyśpieszyć, dzięki likwidacji kolejnych barier związanych np. z różnicami prawnymi w dwóch krajach.

– Staramy się mimo wszelkich ograniczeń. Infrastruktura kolejowa w ogromnej części nie leży w gestii samorządu. Musimy mnóstwo rzeczy uzgadniać z partnerami centralnymi. Staramy się jednak wskazywać priorytety na polsko-niemieckim pograniczu. Wykorzystujemy wszystkie szanse, aby przyspieszyć działania i inwestycje na liniach kolejowych między naszymi krajami – podsumował Marcin Jabłoński.

x

Zobasz także

Rozbudowa w „Orlim Stawie”

Ruszyła rozbudowa hali sortowni wraz z towarzyszącymi obiektami i infrastrukturą w Zakładzie Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych ...

Zielona dotacja dla Konina

Komisja Europejska pozytywnie oceniła wniosek przygotowany przez MFiPR o środki na przygotowanie planów transformacji regionów, ...

Dopłaty za zbieranie deszczówki

W czerwcu Ostrów Wlkp. uruchomi pilotażowy program dopłat dla mieszkańców, którzy będą zbierać i wykorzystywać ...

Pomoc dla branży turystycznej

W piątek 8 maja o godz. 11 Jacek Bogusławski – Członek Zarządu Województwa Wielkopolskiego spotka ...

Plany trzech obwodnic

Minister infrastruktury zatwierdził Programy inwestycji dla 3 nowych obwodnic w województwie wielkopolskim. Obwodnice: Gostynia w ...