Finansowanie pomostowe

„Korytarz” Berlin – Piła

Berlin z Piłą ma łączyć nowoczesny korytarz transportowy. 5 sierpnia w Urzędzie Marszałkowskim podpisano porozumienie dotyczące rozwoju Kolei Wschodniej (Ostbahn) linii 203.

Berlin, Brandenburgia i województwo lubuskie to regiony, którym zależy na rozbudowie zrównoważonych systemów mobilności. Linia 203 w Polsce, po stronie niemieckiej nazywana Ostbahn, łączy Berlin z Piłą, pełniąc rolę ważnego korytarza transportowego.
Województwo lubuskie wspólnie z niemieckimi partnerami zaangażuje się w rozbudowę dwutorowej linii.

– Memorandum jest dowodem i symbolem współpracy. To namacalne potwierdzenie wyznaczonych priorytetów po obu stronach granicy. Wskazujemy, co chcielibyśmy w najbliższym czasie osiągnąć. Dużą wagę przykładamy do przedsięwzięć na polsko-niemieckim pograniczu i ekologicznego rozwiązywania problemów transportu zbiorowego – mówił Marcin Jabłoński.

Berlin, Brandenburgia i województwo lubuskie to regiony, którym zależy na rozbudowie zrównoważonych systemów mobilności, przyczyniających się do ochrony klimatu. Dla osiągnięcia tego celu kluczowa jest właśnie linia 203 w Polsce, po stronie niemieckiej nazywana Ostbahn. Trasa łączy Berlin z Piłą, pełniąc rolę ważnego korytarza trasnportowego dla osób i towarów. Linia wymaga modernizacji i tego właśnie dotyczy podpisane dziś memorandum. Województwo lubuskie wspólnie z niemieckimi partnerami jeszcze bardziej zaangażuje się w rozbudowę efektywnej, zelektryfikowanej i dwutorowej linii.

– Nie zaczynamy dzisiaj, współpracujemy od dawna. Od kilku lat mamy Szczyt Kolejowy, który integruje jednostki centralne oraz operatorów kolejowych. Nadal trzeba jednak wykonać wiele pracy – tłumaczyła Kathrin Schneider, minister infrastruktury i planowania przestrzennego, która podpisała memorandum z ramienia rządu Brandenburgii.

Na przestrzeni lat można podać wiele działań kolejowych Lubuskiego i Brandenburgii zakończonych sukcesem. Wystarczy tu wspomnieć chociażby o połączeniach uruchomionych w 2016 r.: Gorzów Wlkp.–Kostrzyn–Berlin oraz Zielona Góra-Frankfurt nad Odrą-Berlin Lichtenberg, czy też pociągu Wrocław-Żary-Forst-Cottbus–Berlin. W przyszłości rozwój współpracy ma okazję znacznie przyśpieszyć, dzięki likwidacji kolejnych barier związanych np. z różnicami prawnymi w dwóch krajach.

– Staramy się mimo wszelkich ograniczeń. Infrastruktura kolejowa w ogromnej części nie leży w gestii samorządu. Musimy mnóstwo rzeczy uzgadniać z partnerami centralnymi. Staramy się jednak wskazywać priorytety na polsko-niemieckim pograniczu. Wykorzystujemy wszystkie szanse, aby przyspieszyć działania i inwestycje na liniach kolejowych między naszymi krajami – podsumował Marcin Jabłoński.

x

Zobasz także

Likwidacja barier

Prawie 4 mln zł z PFRON trafi do 19 wielkopolskich powiatów. Dzięki tej kwocie samorządy ...

Jedno dziecko – jedno drzewo

Kalisz włącza się w akcję upamiętniającą narodziny nowych mieszkańców. 28 września 2019 roku rodzice dzieci, ...

Piła pozwała Skarb Państwa

Samorząd Piły złożył do Sądu Okręgowego pozew przeciwko Skarbowi Państwa, domagając się zapłaty zaległych środków ...

Calisia One znowu gra!

ANTCZAK Investments oficjalnie otworzył w Kaliszu wielofunkcyjny kompleks biznesowy Calisia One. Na terenie zrewitalizowanej fabryki ...

Na powiatowym szlaku

W niedzielę, 30 czerwca, odbędzie się Rodzinny Rajd Rowerowy „NA POWIATOWYM SZLAKU”  W niedzielę, 30 ...