Ławica lotniskiem kluczowym

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie lotnisk użytku publicznego, na których należy zapewnić utrzymanie minimalnej gotowości operacyjnej. Nowe przepisy wejdą w życie 16 czerwca.

Rozporządzenie określa wykaz lotnisk użytku publicznego, na których należy zapewnić utrzymanie minimalnej gotowości operacyjnej lotniska oraz wymagania, których spełnienie potwierdza osiągnięcie minimalnej gotowości operacyjnej przez lotnisko.

Porty lotnicze, o których mowa w rozporządzeniu to:
1) Bydgoszcz;
2) Chopina w Warszawie;
3) Gdańsk im. Lecha Wałęsy;
4) Katowice-Pyrzowice;
5) Kraków-Balice;
6) Lublin;
7) Łódź;
8) Olsztyn-Mazury;
9) Poznań-Ławica;
10) Rzeszów-Jasionka;
11) Szczecin-Goleniów;
12) Warszawa-Modlin;
13) Wrocław-Strachowice;
14) Zielona Góra-Babimost.

Potwierdzeniem osiągnięcia minimalnej gotowości operacyjnej przez lotnisko jest zapewnienie przez zarządzającego lotniskiem minimalnej obsady pracowników operacyjnych na poziomie dostosowanym do planowanej liczby startów i lądowań oraz utrzymania niezbędnej infrastruktury lotniska, dostosowanej do planowanej liczby startów i lądowań – państwowych statków powietrznych oraz statków powietrznych wykonujących przewóz pasażerów, towarów lub poczty.

Przypomnijmy – na listę „kluczowych lotnisk” branża czekała od kwietnia, licząc na dodatkowe pieniądze i pokrycie choć cześć strat związanych z odwołaniem lotów. W ocenie skutków regulacji (OSR) tzw. tarczy 2.0, czyli ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 napisano, że dotacja z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 dla lotnisk, które będą zobowiązane do utrzymania minimalnej gotowości operacyjnej w stanie zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii, szacowana jest na 142,2 mln zł w roku wejścia w życie ustawy.

– Ważne dla nas, by znaleźć się na liście lotnisk, które będą mogły z pomocy skorzystać. Przypomnę, że lotnisko Warszawa-Modlin jest najważniejszym dla całej północno-wschodniej Polski i szóstym co do wielkości w kraju – mówił w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl Leszek Chorzewski, p.o. prezes Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.

Z kolei Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR sugerował, że kryzys wymusi nie tyko weryfikację planów rozwojowych regionalnych lotnisk, ale i decyzje o faktycznej likwidacji niektórych portów.

Źródło: portalsamorzadowy.pl (fot. Shutterstock)

x

Zobasz także

Wiatraki dla gmin

Możliwość łagodzenia przez gminy niektórych restrykcji, dotyczących elektrowni wiatrowych będą przewidywać regulacje, nad którymi pracuje ...

Finał po 100 latach

Nowe mieszkania, biura, lokale usługowe i pracownia twórcza znalazły się w zrewitalizowanej przez Łódź XIX-wiecznej ...

Manhatan w Krakowie

680-hektarowy teren na południu Krakowa może stać się w przyszłości dzielnicą wysokich wieżowców. Miasto opracowuje ...

Rośnie UMWZ w Szczecinie

Nowa siedziba Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego nabiera kształtów. Demontaż rusztowań pozwolił ocenić, jak efektownie będzie ...

Superdom w Bieszczadach!

Dom powstał przy granicy Polski z Ukrainą. Piękne i dzikie tereny Bieszczad zachwycają melancholią i ...