Lotnisko w każdej gminie?

Katowicka firma Mała Polska Flota Powietrzna chce wybudować sieć lądowisk dla ultralekkich samolotów i wiatrakowców. Pierwszym etapem ma być budowa 20 lądowisk

w rejonie Śląska. Lotniska wraz z niedrogim sprzętem mogą się znaleźć w każdej gminie.

 

  • Wiatrakowce to jedne z najtańszych i najbezpieczniejszych statków powietrznych.
  • Nadają się zarówno do turystyki, jak i zastosować biznesowych.
  • Na zachodzie Europy stanowią ważny element systemu transportu.

Według Wojciecha Lemparta, komandora Małej Polskiej Floty Powietrznej nie tylko na zachodzie, ale np. w Czechach system małych lotnisk jest rozwinięty. – W Czechach takie lądowiska są rozmieszczone nawet co 20 km. W powietrzu mamy co najmniej 40 autostrad, których nie trzeba budować i utrzymywać, a dzięki coraz lepszym urządzeniom nawigacyjnym stają się one bardzo bezpieczne – mówi Wojciech Lempart.

Wiatrakowce to stosunkowo niedrogie, lekkie konstrukcje lotnicze umożliwiające przeloty na odległość do 500 km. Loty odbywają się na wysokości od 30 do 2000 m z prędkością przelotową ok. 150 km/h. Spalanie wynosi około 18 l na godzinę lotu, czyli 12 l na 100 km. Ich konstrukcja powoduje, że są zaliczane do najbezpieczniejszych pojazdów latających. Według zwolenników tych maszyn są one w stanie umożliwić rozwój zainteresowania lotnictwem i umożliwić przeloty turystyczne, a także pracować jako powietrzne taksówki. Z tych maszyn mogę jednak korzystać także biznesmeni i przedsiębiorcy. Wiatrakowiec może wystartować i wylądować na niewielkim terenie, np. trawniku obok fabryki czy przyzakładowym parkingu, co znacznie przyspiesza poruszanie się np. między kilkoma zakładami tej samej firmy lub sprawne odwiedzanie kontrahentów w różnych miejscach kraju.

W pierwszym etapie ma powstać 20 lądowisk na Śląsku w oparciu o istniejącą tu sieć lotnisk sportowych w Katowicach, Rybniku. Bielsku – Białej, Gliwicach, Częstochowie i Opolu. Według MPFP zainteresowane rozwojem sieci lądowisk dla ultralekkich samolotów i wiatrakowców są strefy ekonomiczne, które oferują tereny.

 

Najpierw powstaną lądowiska dla wiatrakowców i ultralekkich samolotów z pasami o długości 400 m i szerokości 30 m. W drugim etapie ich pasy startowe zostaną wydłużone do 800 m, aby móc obsługiwać niewielkie samoloty, np. Cessny. Kolejnym etapem jest dalsze wydłużanie pasów (jeżeli będzie to na danym lotnisku możliwe) i rozbudowa infrastruktury.

 

Na każdym lądowisku powinny być dostępne 2-3 wiatrakowce, które mogłyby być wynajmowane jako podniebne taksówki, przeznaczone zarówno do lotów biznesowych, jak i turystycznych czy widokowych.

– Dla nas najważniejsze jest, by gmina wyznaczyła odpowiedni teren. My wybudujemy lądowisko i przeszkolimy załogi – powiedział Wojciech Lempart.

Źródło:portalsamorządowy.pl

x

Zobasz także

Nowa Sól rowerową stolicą

Puchar Rowerowej Stolicy Polski pozostaje w Nowej Soli. Rowerzyści w całym kraju wykręcili ponad 3,6 ...

Kraków zieloną stolicą

Kraków znów powalczy o tytuł Zielonej Stolicy Europy. Tytuł przyznawany jest z dwuletnim wyprzedzeniem. Zatem ...

Kamień węgielny pod CUP

W Opolu wmurowano kamień węgielny pod budowane wspólnie przez władze miasta i Krajową Administrację Skarbową ...

Monopolis w Łodzi wygrał

Łódzkie Monopolis – zrewitalizowany kompleks dawnej fabryki Monopolu Wódczanego z 1902 roku – wygrało na ...

Co się podoba w Małopolsce

Dom „Okno na Tatry” w Dursztynie na Spiszu, Dworzec PKP w Oświęcimiu oraz Park Pamięci ...