Ukraina

Lotnisko w każdej gminie?

Katowicka firma Mała Polska Flota Powietrzna chce wybudować sieć lądowisk dla ultralekkich samolotów i wiatrakowców. Pierwszym etapem ma być budowa 20 lądowisk

w rejonie Śląska. Lotniska wraz z niedrogim sprzętem mogą się znaleźć w każdej gminie.

 

  • Wiatrakowce to jedne z najtańszych i najbezpieczniejszych statków powietrznych.
  • Nadają się zarówno do turystyki, jak i zastosować biznesowych.
  • Na zachodzie Europy stanowią ważny element systemu transportu.

Według Wojciecha Lemparta, komandora Małej Polskiej Floty Powietrznej nie tylko na zachodzie, ale np. w Czechach system małych lotnisk jest rozwinięty. – W Czechach takie lądowiska są rozmieszczone nawet co 20 km. W powietrzu mamy co najmniej 40 autostrad, których nie trzeba budować i utrzymywać, a dzięki coraz lepszym urządzeniom nawigacyjnym stają się one bardzo bezpieczne – mówi Wojciech Lempart.

Wiatrakowce to stosunkowo niedrogie, lekkie konstrukcje lotnicze umożliwiające przeloty na odległość do 500 km. Loty odbywają się na wysokości od 30 do 2000 m z prędkością przelotową ok. 150 km/h. Spalanie wynosi około 18 l na godzinę lotu, czyli 12 l na 100 km. Ich konstrukcja powoduje, że są zaliczane do najbezpieczniejszych pojazdów latających. Według zwolenników tych maszyn są one w stanie umożliwić rozwój zainteresowania lotnictwem i umożliwić przeloty turystyczne, a także pracować jako powietrzne taksówki. Z tych maszyn mogę jednak korzystać także biznesmeni i przedsiębiorcy. Wiatrakowiec może wystartować i wylądować na niewielkim terenie, np. trawniku obok fabryki czy przyzakładowym parkingu, co znacznie przyspiesza poruszanie się np. między kilkoma zakładami tej samej firmy lub sprawne odwiedzanie kontrahentów w różnych miejscach kraju.

W pierwszym etapie ma powstać 20 lądowisk na Śląsku w oparciu o istniejącą tu sieć lotnisk sportowych w Katowicach, Rybniku. Bielsku – Białej, Gliwicach, Częstochowie i Opolu. Według MPFP zainteresowane rozwojem sieci lądowisk dla ultralekkich samolotów i wiatrakowców są strefy ekonomiczne, które oferują tereny.

 

Najpierw powstaną lądowiska dla wiatrakowców i ultralekkich samolotów z pasami o długości 400 m i szerokości 30 m. W drugim etapie ich pasy startowe zostaną wydłużone do 800 m, aby móc obsługiwać niewielkie samoloty, np. Cessny. Kolejnym etapem jest dalsze wydłużanie pasów (jeżeli będzie to na danym lotnisku możliwe) i rozbudowa infrastruktury.

 

Na każdym lądowisku powinny być dostępne 2-3 wiatrakowce, które mogłyby być wynajmowane jako podniebne taksówki, przeznaczone zarówno do lotów biznesowych, jak i turystycznych czy widokowych.

– Dla nas najważniejsze jest, by gmina wyznaczyła odpowiedni teren. My wybudujemy lądowisko i przeszkolimy załogi – powiedział Wojciech Lempart.

Źródło:portalsamorządowy.pl

x

Zobasz także

Zielona Góra bez stadionu

Zielonogórski poseł chciałby budowy stadionu na 10 tys. kibiców w Zielonej Górze. Pyta o rządowe ...

Rzeszów buduje aquapark

To jest projekt rozpoczynający w mieście nową erę, z ambitnymi projektami i architekturą na najwyższym ...

Infrastruktura „atomówek”

Urząd Morski w Gdyni prowadzi dwa postępowania przetargowe związane z budową konstrukcji morskiej do rozładunku. ...

Najdłuższy tunel w Polsce

Na kolejowym odcinku Limanowa – Nowy Sącz powstanie najdłuższy w Polsce tunel o długości 3,8 ...

Twórcze centrum na Podlasiu

Nowe miejsca do pracy twórczej i prowadzenia warsztatów artystycznych znalazły się w wyremontowanej zabytkowej kamienicy ...