кредиты онлайн онлайн кредит на карту кредит наличными
Bolechowo 750×200 – maj 2017

Metro dla Śląska

Aglomeracja śląska nie uniknie metra, które jest niezbędne do wydajnego funkcjonowania systemu transportowego. Firma Alstom

przedstawiła swoją koncepcję budowy metra na Śląsku. Chce je nie tylko wybudować, ale również zainwestować w przedsięwzięcie swój kapitał. W chorzowskich zakładach Alstom podczas konferencji prasowej zaprezentowano ideę budowy nowoczesnego metra dla aglomeracji śląskiej.  Zdaniem specjalistów z Politechniki Śląskiej metro jest najlepszym rozwiązaniem dla tego regionu. (fot. Aneta Kaczmarek) Koszt budowy około 20-kilometrowego odcinka metra w systemie nadziemnym to kilka miliardów euro. Czas budowy to  około 3-4 lata. Nie ma obawy, że rozkopiemy połowę  Śląska. My potrzebujemy zająć tylko jeden pas drogi. Takie metra buduje się z elementów  prefabrykowanych w systemie „just in time”, czyli dokładnie w czasie, gdy są potrzebne – mówił  prezes Alstomu.

Od kilkunastu lat trwają dyskusje nad potrzebą budowy metra w aglomeracji śląskiej. Zdaniem fachowców tego rozwiązania nie da się uniknąć. Choć metro na Śląsku brzmi futurystycznie czy wręcz nierealnie, to jego budowa jest możliwa. Alternatywą najtańszą i najszybszą w wykonaniu jest lekkie metro nadziemne.Firma Alstom, która jeden ze swoich zakładów ma w Chorzowie, jest gotowa nie tylko takie metro wybudować, ale również zainwestować w nie swój kapitał.

Metro na Śląsku jest niezbędne. System transportowy aglomeracji można porównać do sytemu krwionośnego. Jeśli jest on jest niedrożny, to organizm umiera. W przyszłości podobnie będzie z naszą metropolia, bo system jest na granicy wydolności i nie trzeba być naukowcem, by stwierdzić, że byle stłuczka może sparaliżować całe centrum Katowic. Zwiększanie liczby pasów dróg nic tu nie da. Metro ma przewagę przepustowości. Jedna linia metra jest w stanie przewieźć tylu pasażerów na godzinę, ile przepuści 30-pasmowa autostrada. Zwiększanie liczby autobusów i tramwajów też nie rozwiąże problemu, bo i one staną w korku. Metro – z samej definicji – to kolej, która jeździ po liniach niezależnych od innych środków transportu. Żaden inny środek transportu nie jest w stanie dorównać przepustowości, jaką ma metro – mówił prof. Janusz Ćwiek, kierownik Katedry Transportu Kolejowego Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej.

Metro w aglomeracji śląskiej nie powstałoby jednak pod powierzchnią ziemi, ale w systemie nadziemnym. Koleje Śląskie będą przewodzić na większe odległości, metro na średnie, a tramwaje i autobusy lokalnie dowozić do stacji metra i taki system transportowy jest optymalny. Jesteśmy w Europie jedyną aglomeracją powyżej miliona mieszkańców, gdzie nie ma metra. Tymczasem by aglomeracja mogła wydajnie funkcjonować, na 1 mln mieszkańców powinna być jedna linia, co oznacza, że w aglomeracji śląskiej powinny powstać co najmniej dwie linie – mówił Ćwiek.

Podpis pod foto: Śląsk może mieć metro jak Arabia Saudyjska. Czas budowy? 3-4 lata Metro produkcji firmy Alstom dla Arabii Saudyjskiej (fot. Aneta Kaczmarek)

chwilówki online przez Internet na Łowca Chwilówek to gwarancja szybkiej i bezpiecznej gotówki prosto na konto. 22 chwilówki w jednym miejscu, idealna chwilówka czeka dla Ciebie!
x

Zobasz także

Kompleks Zachodnia II finiszuje

Niebawem zakończy się budowa II etapu osiedla Kompleks Zachodnia w Zielonej Górze. Projekt gotowy jest ...

Będzie tunel w Świnoujściu

W najbliższy poniedziałek, 17 września, zostanie podpisany kontrakt na budowę tunelu, który połączy wyspy Uznam ...

Nowe Dolne Miasto

Gdańsk szykuje się do wielkiej inwestycji. W partnerstwie publiczno-prawnym zagospodaruje tereny wokół i po dawnej ...

Gala WFOŚiGW na 25-lecie

– Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej są ważnym filarem finansowania proekologicznych inwestycji w ...

Property Award dla OKRZEI

Inwestycja OKRZEI Sopot została doceniona przez jury konkursu International Property Award w kategorii Residential Development ...