Ukraina

Miliony euro dla Ławicy

Kilkusetmilionowej wartości inwestycji możemy spodziewać się w Porcie Lotniczym Ławica w ciągu najbliższych sześciu lat. Znaczną część tych wydatków pokryje Unia Europejska. Pierwsza, mniejszej wartości grupa prac modernizacyjnych, będzie wykonywana już w tym roku. Na przełomie 2007 i 2008 roku Ławica musi bowiem dostosować się do wymagań traktatu z Schengen dotyczących procedury odpraw pasażerów. Przepisy te wymagają, aby rozdzielić strumienie pasażerów pochodzących z krajów, które traktat podpisały, od pozostałych. Ci pierwsi bowiem, podróżując w tranzycie, przechodzą tylko jedną odprawę na początku podróży. Wobec tego zarówno sektor dla przylatujących jak i odlatujących musi zostać rozbudowany, co powiększy terminal o kilkaset metrów kwadratowych. Obecnie w pracowni architektonicznej Piotra Barełkowskiego, która jest projektantem nowego terminalu, opracowywany jest projekt techniczny. Przebudowa ta będzie kosztować kilka milionów złotych.
Główny natomiast pakiet inwestycyjny lotniska Ławica na lata 2007-13 zatwierdziła niedawno Rada Nadzorcza Portu Lotniczego w Poznaniu. Zamierzenia te wpisują się w program transeuropejskiego systemu transportu TENT. Ławica jest jednym z ośmiu portów regionalnych w Polsce zaliczonych do tego programu. Unia Europejska zaś, akceptując przynależność tych portów do systemu, przeznacza fundusze na ich rozwój. W materiałach przekazanych Ministerstwu Transportu Zarząd Ławicy oszacował koszt rozbudowy na 49 mln euro.
– Oczekujemy, że połowa potrzebnych środków pochodzić będzie z Unii Europejskiej informuje Oskar Skiba, dyrektor ds. marketingu i rozwoju Portu Lotniczego Poznań-Ławica.
Zamierzenia inwestycyjne obejmują rozbudowę i modernizację infrastruktury lotniskowej. Na program składa się rozbudowa terminalu lub budowa drugiego podobnego obiektu, wydłużenie pasa startowego, drogi kołowania dla samolotów, powiększenie płyty postojowej oraz rozbudowa systemu oświetlenia i nawigacji. Jak podaje dyrektor Skiba, pod koniec roku – po opracowaniu projektów technicznych i kosztorysowych – składane będą wnioski o dofinansowanie unijne tak, aby przyszłej wiosny prace mogły ruszyć pełną parą.
Oprócz tego zarząd lotniska przygotowuje propozycje inwestycyjne o charakterze komercyjnym, funkcjonujące w otoczeniu portu lotniczego, które mogłyby być adresowane po części również do innych współinwestorów i finansowane z różnych źródeł. Jedną z propozycji jest budowa hotelu i zaplecza konferencyjno-szkoleniowego. Zarząd lotniska zamierza też zbudować tzw. airport city, tworząc obszar dla działalności firm i podmiotów kooperujących z lotniskiem, branży lotniczej, handlowej. W tym zakresie brane mogą być pod uwagę różnego rodzaju rozwiązania, ale na konkrety jeszcze za wcześnie.
Trzecia część tych propozycji obejmuje zagospodarowanie części północnej lotniska: rozbudowę Cargo, stworzenie zaplecza logistycznego i spedycyjnego, ulokowanie zaplecza technicznego własnego oraz bazy dla przewoźników, pomieszczeń dla Urzędu Celnego. Nie wykluczone, że dla realizacji tej części inwestycji możliwe będzie przejęcie terenów od wojska.
Zamierzenia te znajdują się na razie jeszcze w fazie rozważań koncepcyjnych, za wcześnie więc na rozmowy o kosztach czy terminach. Inwestor prowadzi pewne uzgodnienia w sprawach gruntów, niezbędne są też negocjacje z władzami miejskimi. W sąsiedztwie lotniska budowana będzie bowiem III rama komunikacyjna, a więc inwestycje te trzeba będzie skorelować. Rozwiązanie to będzie także decydować o poprawie komunikacji z lotniska do centrum. Niedawno pojawił się też pomysł połączenia Ławicy z miastem drogą kolejową, co w przypadku realizacji nie pozostanie bez wpływu na inwestycje lotniskowe.

x

Zobasz także

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...

Biurowiec akademikiem

Pierwszy wysokościowiec w Poznaniu, wzniesiony po wojnie jako siedziba Biura Odbudowy Miasta Poznania, zostanie przebudowany. ...