Miliony złotych na węzły przesiadkowe w powiecie poznańskim

11 węzłów przesiadkowych powstanie w najbliższych latach dzięki współpracy powiatu poznańskiego z gminami. To oznacza, że mieszkańcy wyremontowaną drogą lub nową ścieżką rowerową dojadą do stacji PKP, czy pętli autobusowej, gdzie wygodnie zaparkują auto lub rower.

Tam przesiądą się na kolej lub autobus, którym bezpiecznie dotrą na przykład do Poznania. Dla każdego z tych projektów partnerem jest powiat poznański. W ubiegły piątek w Urzędzie Marszałkowskim podpisano kolejną umowę na budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego, tym razem w Kórniku, gdzie partnerem jest także powiat.

Przystąpienie do Stowarzyszenia Metropolii Poznań otworzyło dla powiatu poznańskiego przysłowiowy kurek z pieniędzmi unijnymi. Będąc członkiem stowarzyszenia, wraz z podpoznańskimi gminami i Poznaniem, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, startujemy z dużo lepszej pozycji w rywalizacji o dotacje unijne. Jednocześnie zyskujemy większą funkcjonalność realizowanych przedsięwzięć – nie ma wątpliwości Jan Grabkowski, starosta poznański.

W przypadku Kórnika projekt zakłada rozbudowę parkingów P&R(Park and Ride) w bezpośrednim sąsiedztwie torów kolejowych w Szczodrzykowie (przy stacji kolejowej Kórnik) oraz budowę parkingu B&R (Bike and Ride) tuż przy peronie nr 1 w Szczodrzykowie (przy stacji kolejowej Kórnik). Ponadto powstaną ścieżki rowerowe od ul. Dworcowej w Dziećmierowie do budynku dworca w Szczodrzykowie (przy ul. Kolejowej). Na ulicy Dworcowej w Szczodrzykowie zmodernizowany będzie także chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym. Gmina, w ramach projektu, zakupi też dwa autobusowy niskopodłogowe.

W tym projekcie powiat poznański wybuduje ścieżkę rowerową w ciągu drogi powiatowej nr 2476P (od skrzyżowania z DW 34 do miejscowości Runowo) o długości blisko 1 kilometra, która będzie powiązana z zintegrowanym węzłem przesiadkowym Kórnik.

Obecnie jesteśmy po rozstrzygniętych przetargach w formule „zaprojektuj i wybuduj” na budowę węzłów przesiadkowych na drogach powiatowych: ul. Kiszkowskiej w Pobiedziskach oraz ulicy Głównej i Dworcowej w Biskupicach, gdzie zmodernizujemy nawierzchnię i wybudujemy ścieżki rowerowe – wyjaśnia starosta Grabkowski. – Te zadania wykonujemy wspólnie z gminą Pobiedziska. Natomiast budowa ścieżki rowerowej na ul. Gnieźnieńskiej realizowana jest z Murowaną Gośliną. Wspólnie z gminami jesteśmy gotowi na budowę kolejnych węzłów przesiadkowych.

Tylko w przypadku Murowanej Gośliny, Pobiedzisk i Kórnika łączna wartość projektów wynosi ok. 43,5 mln złotych, z czego dofinansowanie unijne stanowi 36,2 mln zł. Wkład powiatu jako partnera do tych zadań to blisko 6 mln złotych, przy dofinansowaniu w ramach ZIT-u 4,7 mln zł.

W kolejnych miesiącach powiat poznański wspólnie z Rokietnicą, Kostrzynem, Mosiną i Puszczykowem będzie występował o dofinansowanie z Unii na powstanie kolejnych węzłów przesiadkowych. A to gwarantuje budowę parkingów i bezpiecznych dróg dojazdowych do węzłów przesiadkowych.

W ramach ZIT-u ujęty jest także projekt przebudowy ulicy Grunwaldzkiej na granicy miasta i gminy Komorniki, dzięki czemu powstanie tunel pod przejazdem kolejowym w Plewiskach.

x

Zobasz także

Odnowa Placu Zielonego

Zakończyły się prace związane z pierwszym etapem rewitalizacji Placu Zielonego w Czerwonaku . Koszt tych ...

40 lat Toru “Poznań”

40 lat temu, 2 grudnia 1977 roku na Torze “Poznań”, odbył się pierwszy, symboliczny wyścig ...

Lubońska al. Jana Pawła II

Oficjalnie oddano do ruchu al. Jana Pawła II w Luboniu. Udział wziął  wojewoda wielkopolski Zbigniew ...

Przemysłowa architektura

Tajemnice, większe i mniejsze, wyjaśnione i czekające nadal wyjaśnienia, wpisane są w całą historię budowy ...

Stary dworzec jak nowy

W Puszczykowie 21 listopada roku odbył się uroczysty odbiór prac konserwatorskich prowadzonych przy budynku byłego ...