Nickel 750×200 – Dąbrówka

Miliony złotych na węzły przesiadkowe w powiecie poznańskim

11 węzłów przesiadkowych powstanie w najbliższych latach dzięki współpracy powiatu poznańskiego z gminami. To oznacza, że mieszkańcy wyremontowaną drogą lub nową ścieżką rowerową dojadą do stacji PKP, czy pętli autobusowej, gdzie wygodnie zaparkują auto lub rower.

Tam przesiądą się na kolej lub autobus, którym bezpiecznie dotrą na przykład do Poznania. Dla każdego z tych projektów partnerem jest powiat poznański. W ubiegły piątek w Urzędzie Marszałkowskim podpisano kolejną umowę na budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego, tym razem w Kórniku, gdzie partnerem jest także powiat.

Przystąpienie do Stowarzyszenia Metropolii Poznań otworzyło dla powiatu poznańskiego przysłowiowy kurek z pieniędzmi unijnymi. Będąc członkiem stowarzyszenia, wraz z podpoznańskimi gminami i Poznaniem, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, startujemy z dużo lepszej pozycji w rywalizacji o dotacje unijne. Jednocześnie zyskujemy większą funkcjonalność realizowanych przedsięwzięć – nie ma wątpliwości Jan Grabkowski, starosta poznański.

W przypadku Kórnika projekt zakłada rozbudowę parkingów P&R(Park and Ride) w bezpośrednim sąsiedztwie torów kolejowych w Szczodrzykowie (przy stacji kolejowej Kórnik) oraz budowę parkingu B&R (Bike and Ride) tuż przy peronie nr 1 w Szczodrzykowie (przy stacji kolejowej Kórnik). Ponadto powstaną ścieżki rowerowe od ul. Dworcowej w Dziećmierowie do budynku dworca w Szczodrzykowie (przy ul. Kolejowej). Na ulicy Dworcowej w Szczodrzykowie zmodernizowany będzie także chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym. Gmina, w ramach projektu, zakupi też dwa autobusowy niskopodłogowe.

W tym projekcie powiat poznański wybuduje ścieżkę rowerową w ciągu drogi powiatowej nr 2476P (od skrzyżowania z DW 34 do miejscowości Runowo) o długości blisko 1 kilometra, która będzie powiązana z zintegrowanym węzłem przesiadkowym Kórnik.

Obecnie jesteśmy po rozstrzygniętych przetargach w formule „zaprojektuj i wybuduj” na budowę węzłów przesiadkowych na drogach powiatowych: ul. Kiszkowskiej w Pobiedziskach oraz ulicy Głównej i Dworcowej w Biskupicach, gdzie zmodernizujemy nawierzchnię i wybudujemy ścieżki rowerowe – wyjaśnia starosta Grabkowski. – Te zadania wykonujemy wspólnie z gminą Pobiedziska. Natomiast budowa ścieżki rowerowej na ul. Gnieźnieńskiej realizowana jest z Murowaną Gośliną. Wspólnie z gminami jesteśmy gotowi na budowę kolejnych węzłów przesiadkowych.

Tylko w przypadku Murowanej Gośliny, Pobiedzisk i Kórnika łączna wartość projektów wynosi ok. 43,5 mln złotych, z czego dofinansowanie unijne stanowi 36,2 mln zł. Wkład powiatu jako partnera do tych zadań to blisko 6 mln złotych, przy dofinansowaniu w ramach ZIT-u 4,7 mln zł.

W kolejnych miesiącach powiat poznański wspólnie z Rokietnicą, Kostrzynem, Mosiną i Puszczykowem będzie występował o dofinansowanie z Unii na powstanie kolejnych węzłów przesiadkowych. A to gwarantuje budowę parkingów i bezpiecznych dróg dojazdowych do węzłów przesiadkowych.

W ramach ZIT-u ujęty jest także projekt przebudowy ulicy Grunwaldzkiej na granicy miasta i gminy Komorniki, dzięki czemu powstanie tunel pod przejazdem kolejowym w Plewiskach.

x

Zobasz także

Nowa hala w Puszczykowie

W Puszczykowie otwarto nową halę widowisko-sportową. – Ten obiekt będzie służył przede wszystkim młodzieży i ...

Integracja Kleszczewa i Poznania

Do integracji komunikacji poznańskiej i kleszczewskiej dojdzie 1 listopada, a projekt pozytywnie zaopiniowali radni z ...

Nowe parkingi typu „parkuj i jedź”

Zakończyły się konsultacje społeczne projektu „Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych Starołęka i Górczyn, a także parkingu ...

Modernizacja galerii ETC

Galeria ETC to pierwsze centrum handlowe, wybudowane  15 lat temu w Swarzędzu. Centrum handlowe ETC ...

Rusza budowa Centrum Kształcenia w Swarzędzu

Powiat poznański rozpoczyna budowę Centrum Kształcenia Praktycznego w Swarzędzu. – Dzięki inwestycji wartej 34 miliony ...