Ukraina

Nowa Naramowicka będzie dwujezdniowa

Ulica Nowa Naramowicka, która powstanie wzdłuż linii tramwajowej na Naramowice, będzie dwujezdniowa. To rozwiązanie optymalne z punktu widzenia potrzeb transportowych mieszkańców. Za takim układem komunikacyjnym przemawiają też przesłanki techniczne – uznały władze Poznania. Budowa trasy tramwajowej na Naramowice będzie realizowana w trzech etapach. Jako pierwszy realizowany będzie odcinek od Wilczaka do Naramowic, wraz z towarzyszącym mu układem drogowym.
– Tramwaj musi być elementem kompleksowego układu komunikacyjnego – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.Równolegle do torowiska realizowany będzie zatem niezbędny układ drogowy wraz ze ścieżkami rowerowymi i chodnikami.
Prace nad projektem obejmującym trasę tramwajową oraz ulicę Nową Naramowicką zostały poprzedzone szczegółowymi analizami – informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta. W ich wyniku zaprojektowana została droga dwujezdniowa na odcinku od Lechickiej do skrzyżowania z ul. Nową Stoińskiego. Ma to związek m.in. z planowaną rozbudową ul. Nowej Stoińskiego, która także będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę, przy czym jeden z nich ma być przeznaczony na buspas.
– W ten sposób chcemy skomunikować osiedla mieszkaniowe powstające w rejonie planu miejscowego Rubież-Sielawy z trasą tramwajową na Naramowice – tłumaczy Maciej Wudarski. – Docelowo ma tam przecież zamieszkać ok. 30 tysięcy mieszkańców. Należy się spodziewać dużych potoków pasażerów, którzy autobusami będą chcieli dostać się do tramwaju. Buspas, a co za tym idzie układ dwujezdniowy Nowej Stoińskiego, jest więc konieczny.
Dwujezdniowa ul. Nowa Stoińskiego wymusza taki sam układ Nowej Naramowickiej.
– Z technicznego punktu widzenia, nie ma uzasadnienia dla zawężenia Nowej Naramowickiej do układu jednojezdniowego. Takiego skrzyżowania nie bylibyśmy w stanie w sposób funkcjonalny skomunikować – uzasadnia Gerard Masłowski, pełnomocnik zarządu ds. inwestycji Poznańskich Inwestycji Miejskich.Zasadne jest natomiast, choćby z uwagi na racjonalizację kosztów budowlanych, uszczuplenie oryginalnego projektu na skrzyżowaniach poprzez likwidację lewo- i prawoskrętów.
Dodatkowym argumentem przemawiającym za budową Nowej Naramowickiej w układzie dwujezdniowym jest fakt, że był to element złożonego przez miasto wniosku do Unii Europejskiej o dofinansowanie przebudowy węzła Lechicka-Naramowicka.
– Należy jednak podkreślić, że dwujezdniowy układ drogowy ul. Nowej Naramowickiej zakończy się na skrzyżowaniu z ul. Nową Stoińskiego. Dalej, w kierunku ul. Maków Polnych realizowana będzie już droga o przekroju 2×1, czyli po jednym pasie w każdą stronę – podkreśla Maciej Wudarski.
Projektowane rozwiązanie jest też – jak zaznacza wiceprezydent Wudarski – dostosowane do potrzeb transportowych mieszkańców Naramowic, zarówno obecnych, jak i przyszłych. Taki układ komunikacyjny, składający się z niezależnej trasy tramwajowej z bezkolizyjnym przejazdem nad ul. Lechicką oraz uzupełniającego go układu drogowego ze ścieżkami rowerowymi i możliwością ewentualnego wydzielenia buspasów, jest niezbędny dla aktywizacji zabudowy mieszkaniowej we wschodniej części Naramowic.

x

Zobasz także

Zamkną Most Dworcowy

Zapowiedziano remont ważnego torowiska. To dwa miesiące utrudnień również dla kierowców!   Zdjęcie ilustracyjne, archiwum ...

Co z działką przy Szkolnej

Radny Andrzej Rataj złożył interpelację w sprawie sytuacji i przyszłości zabytkowych zabudowań dawnego szpitala miejskiego ...

Woodrow i Foch uhonorowani

Uroczystość poświęcona pamięci 28. prezydenta Stanów Zjednoczonych – Thomasa Woodrowa Wilsona – odbyła się 2 ...

Budujemy Nasze Muzeum

Wmurowanie kamienia węgielnego pod Muzeum Powstania Wielkopolskiego Na placu budowy Muzeum Powstania Wielkopolskiego odbyła się ...

Rozbiórka Galerii Malta

Galeria Malta znika z miejskiego krajobrazu. Rozpoczęła się rozbiórka konstrukcji budynku W czwartek rozpoczęła się ...