Ukraina

Nowe miejskie inwestycje

Na terenie Piątkowa, osiedla Jana III Sobieskiego i Marysieńki oraz na Podolanach

mieszka łącznie ponad 50 tys. osób. To właśnie Piątkowo najwcześniej, dzięki Poznańskiemu Szybkiemu Tramwajowi, uzyskało sprawne połączenie z centrum miasta. Niebawem w tej części Poznania rozpoczną się kolejne, duże inwestycje w infrastrukturę, które będą miały wpływ na jakość życia jej mieszkańców.Na fotografii: Węzeł Koszalińska

Trwają prace nad zniwelowaniem częstych korków w ciągu ul. Lutyckiej, w miejscu jej przebiegu przez linię kolejową nr 354, relacji Poznań-Piła. Zakończyły się konsultacje społeczne pierwszego etapu wartego dziesiątki milionów złotych projektu przebudowy ul. Lutyckiej. W wieloletniej prognozie finansowej na tę inwestycję zarezerwowano niemal 36,5 mln zł. Resztę potrzebnych środków miasto będzie się starało uzyskać w m.in. z funduszy unijnych – w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz z budżetu państwa w ramach tzw. Rezerwy Subwencji Ogólnej.

To inwestycja o strategicznym znaczeniu nie tylko dla mieszkańców osiedli w północno-zachodniej części Poznania, ale całego miasta i aglomeracji poznańskiej. W grudniu przyszłego roku ma być gotowy plan funkcjonalno-użytkowy przebudowy ul. Lutyckiej od ronda Obornickiego do ul. Koszalińskiej. Projekt ten obejmuje również budowę wiaduktu w ciągu ul. Lutyckiej nad linią kolejową.

Transport zintegrowany

W wieloletniej prognozie finansowej zarezerwowało 1,75 mln zł na budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego Poznań-Druskiennicka. Projekt ten, powiązany z powstającą koleją aglomeracyjną ma zintegrować publiczny transport autobusowy i kolejowy. Zakłada się również powstanie w tym miejscu parkingu typu Park&Ride (P&R). Miasto będzie starać się o pozyskanie dodatkowych środków unijnych na ten cel.

Pierwszy w Poznaniu parking P&R ruszył w lutym tego roku na os. Sobieskiego. Do czerwca przyszłego roku, w ramach II etapu budowy systemu tego typu parkingów, taki obiekt wraz ze zintegrowanym węzłem komunikacyjnym powstanie przy ul. Biskupińskiej, w rejonie przystanku kolejowego Poznań-Strzeszyn.

Co roku Miasto przeznacza spore nakłady na odnowę infrastruktury torowo-sieciowej Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, który służy poznaniakom już ponad 20 lat. W 2015 roku 5,5 mln zł wydano na wymianę części kabli trakcyjnych oraz remont i modernizację sieci i systemu sterowania zwrotnicami. Rok później niemal 3,7 mln zł przeznaczono na m.in. remont sieci trakcyjnej na trasie Roosevelta – Słowiańska i modernizację systemu sterowania zwrotnicami na pętli tramwajowej Sobieskiego. W ubiegłym roku na modernizację stacji prostownikowej Słowiańska oraz wymianę oświetlenia na LED na Dworcu Sobieskiego wydano prawie 3,8 mln zł. Do końca przyszłorocznych wakacji przebudowana ma zostać północna nitka wiaduktu nad PST w ciągu ul. Szymanowskiego. Inwestycja ta kosztować będzie 11,8 mln zł.

Korzystający z transportu publicznego w tej części Poznania mogą korzystać z nowych wiat przystankowych na przystankach: Włościańska, Obornicka, Łęgowskiego, Białczańska, Podolańska, Podolany, os. Marysieński, Morszyńska, Druskienicka, Tułodzieckiej oraz Kosowska. Do końca sierpnia tego roku platformy przystankowe powstaną m.in. na przystankach Kartuska i Łęgowskiego w kierunku centrum.

Dla zmotoryzowanych i pieszych

Trwają prace nad projektem przebudowy skrzyżowań ulic: Stróżyńskiego – Marka z Aviano oraz Marka z Aviano -Morasko – Mateckiego. Projekt będzie gotowy w czerwcu.

W ostatnich dwóch latach przeprowadzono w tej części Poznania szereg prac drogowych – m.in. wyremontowano nawierzchnię jezdni ul. Raczyńskiego na odcinku od ul. Tułodzieckiej w kierunku ul. Synów Pułku, ul. Wilanowskiej na terenie os. Marysieńki oraz ul. Kostrzewskiego na odcinku od ul. Wojciechowskiego. Na wnioski rad osiedli wybudowano kilka progów spowalniających – m.in. na ul. Czorsztyńskiej. Na wschodniej stronie ul. Strzeszyńskiej, na odcinku od ul. Tułodzieckiej do ronda Cichowiczów, naprawiony został chodnik. W grudniu tego roku zakończą się prace projektowe związane z planowaną budową drogi rowerowej wzdłuż trasy PST , na odcinku od ul. Szymanowskiego do ul. Trójpole.

Infrastruktura oświatowa, rekreacyjna i społeczna

W ostatnich trzech latach Miasto finansowało prace modernizacyjne związane z działającymi w tym rejonie miasta placówkami oświatowymi. Ponad milion złotych pochłonęła modernizacja Szkoły Podstawowej nr 15 na os. Jana III Sobieskiego. Środki przeznaczono na utworzenie 4-oddziałowego przedszkola oraz częściową termomodernizację budynku. Niemal 800 tys. zł kosztowała prowadzona w latach 2015-2016 modernizacja terenów sportowych przy Szkole Podstawowej nr 62, przy ul. Druskiennickiej. Utworzono strefy rekreacji dziecięcej, zrewitalizowano boiska sportowe oraz wykonano wiatę rowerową.

Prawie 850 tys. zł kosztowała kolejna inwestycja przy ul. Druskienickiej. W 2015 roku wybudowano tam park aktywności fizycznej wraz z przylegającą do niego ścieżką rowerową. W ramach tej realizacji nasadzono zieleń, zbudowano pomost, boisko do koszykówki, street workout i małą architekturę. Pod koniec ubiegłego roku zakończyła się budowa kompleksu sportowo-rekreacyjnego na os. Stefana Batorego. Inwestycja była finansowana ze środków naliczonych dla Osiedla Piątkowo. Jej koszt przekroczył 700 tys. zł.

W listopadzie przyszłego roku zakończy się największa w tej części miasta inwestycja w infrastrukturę społeczną. Wówczas do nowej siedziby przy ul. Żołnierzy Wyklętych przeniesie się Dom Pomocy Społecznej ( na fotografii powyżej), który obecnie mieści się przy ul. Bukowskiej. Budowa dwóch budynków placówki pochłonie ponad 29 mln zł.

Źródło: UMP

x

Zobasz także

Zamkną Most Dworcowy

Zapowiedziano remont ważnego torowiska. To dwa miesiące utrudnień również dla kierowców!   Zdjęcie ilustracyjne, archiwum ...

Co z działką przy Szkolnej

Radny Andrzej Rataj złożył interpelację w sprawie sytuacji i przyszłości zabytkowych zabudowań dawnego szpitala miejskiego ...

Woodrow i Foch uhonorowani

Uroczystość poświęcona pamięci 28. prezydenta Stanów Zjednoczonych – Thomasa Woodrowa Wilsona – odbyła się 2 ...

Budujemy Nasze Muzeum

Wmurowanie kamienia węgielnego pod Muzeum Powstania Wielkopolskiego Na placu budowy Muzeum Powstania Wielkopolskiego odbyła się ...

Rozbiórka Galerii Malta

Galeria Malta znika z miejskiego krajobrazu. Rozpoczęła się rozbiórka konstrukcji budynku W czwartek rozpoczęła się ...