Efektem podpisanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowy za 395 mln zł będzie lepsza obsługa pasażerów na stacjach, krótszy czas przejazdu pociągiem z Poznania do Leszna i Wrocławia oraz wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Modernizacja obejmie odcinek Czempiń–Leszno.
– Podpisana umowa to już ostatni etap modernizacji linii E59 na odcinku Poznań–Wrocław. W praktyce oznacza to przywrócenie oczekiwanych dobrych podróży między stolicami Wielkopolski i Dolnego Śląska. To też lepsze warunki dla obsługi pasażerów połączeń regionalnych i międzyregionalnych, siedem zmodernizowanych stacji i przystanków. – powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Początek robót budowlanych, zaplanowano na październik 2017 r. a zakończenie na 2020 rok. Dzięki modernizacji czas podróży najszybszymi pociągami między Czempiniem a granicą woj. wielkopolskiego skróci się o około 20 minut, gdyż po nowych torach pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h. Po całkowitym zakończeniu przebudowy Wrocław–Poznań czas przejazdu najszybszych pociągów na tej trasie skróci się do około 90 minut. Już dziś, dzięki przebudowie odcinka od Wrocławia do granicy woj. wielkopolskiego pociągi jeżdżą szybciej.
Podróżni skorzystają z 14 nowoczesnych peronów
Na 36 km odcinku od Czempinia do Leszna zostaną zmodernizowane 4 stacje i 3 przystanki. Pasażerowie na stacjach Leszno, Stare Bojanowo, Przysieka Stara i Kościan, oraz przystankach osobowych Lipno Nowe, Górka Duchowna, Oborzyska Stare otrzymają znacznie wygodniejsze perony. Będą nowe wiaty, ławki i lepsze oświetlenie oraz czytelne oznakowanie. Przebudowa to również nowy system informacji pasażerskich głosowych i wizualnych. Obiekty, zgodnie z wymogami, będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Bezpieczniejsze tory
Polskie Linie Kolejowe wymienią tory i sieć trakcyjną oraz zamontują nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na stacjach zamontowanych będzie 58 nowych rozjazdów – elementów toru, istotnych dla szybkiego, sprawnego i bezpiecznego przejazdu pociągów.
Zwiększy się poziom bezpieczeństwa, gdyż wybudowane zostaną 4 nowe wiadukty: 2 kolejowe w Kościanie na ul. Młyńskiej i Gostyńskiej oraz 2 drogowe w Lesznie, na ul. Wilkowickiej i Klonówcu w ciągu drogi krajowej nr 5. Pięć istniejących wiaduktów kolejowych i jeden drogowy zostaną przebudowane. Podróżni otrzymają 2 nowe przejścia pod torami w Starym Bojanowie na stacji oraz w Kościanie, na ul. Wyzwolenia.
Zmodernizowanych zostanie 13 przejazdów kolejowo–drogowych. Zamontowane zostaną nowe urządzenia zabezpieczające, rogatki, sygnalizacja świetlna, dźwiękowa, a także monitoring. Sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania w Lesznie .
Umowa na Czempiń–Leszno między PLK a TORPOL S.A. o wartości 395 mln zł netto, podpisana 5 maja 2017 r. jest pierwszym z dwóch kontraktów w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław–Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego–Czempiń”. Druga umowa na odcinek Leszno–granica województwa będzie podpisana w czerwcu.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Instrumentu „Łącząc Europę”. Całkowity koszt projektu wynosi 1,5 mld zł, z czego 1,2 mld zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej.