Ukraina

Nowoczesny najemca – jakie wymagania stawia branża BPO?

Usługi dla biznesu to motor napędowy rozwoju biur w Polsce. Zagraniczne centra BPO zajmują już 51 proc. powierzchni wynajętych w Krakowie, 46 proc. w Łodzi i 39 proc. we Wrocławiu. Jakich biurowców potrzebują nowoczesne firmy i jak zmieniają standardy rynku nieruchomości? W Polsce w sektorze nowoczesnych usług biznesowych pracuje już ponad 200 tys. osób, a według prognoz, do 2020 roku liczba ta wzrośnie do 300 tys. To jeden z najszybciej rozwijających się segmentów naszej gospodarki. Konkurencja o pracowników jest w nim coraz większa, a specjaliści – na wagę złota.

Pokolenie Y dyktuje standardy

Firmy muszą więc oferować atrakcyjne warunki zatrudnienia. A pracownicy branży BPO to nawet w 90 proc. przedstawiciele pokolenia Y, stawiający niestandardowe wymagania i oczekujący już znacznie więcej, niż wysokich zarobków.
– Aby przyciągnąć do firmy specjalistów i zatrzymać ich na dłużej, biuro musi być miejscem, w którym chce się pracować – mówi Edyta Matusz-Bulińska, office manager agencji interaktywnej PromoHolding. – Stawiamy więc na przestrzenie wspierające kreatywność i komunikację, ale też umożliwiające relaks.
Coraz częściej w biurach instaluje się hamaki, sale gier, czy siłownie. W Danii wprowadzono nawet obowiązek zapewnienia pracownikom stojąco-siedzących biurek. Mają one zwiększyć komfort pracy i co za tym idzie – także wydajność.

Przede wszystkim elastyczność

– Pod względem wymagań technicznych branża zwraca uwagę m.in. na bezpieczeństwo budynku, czy zielone certyfikaty, jak BREEAM lub LEED – mówi Anna Sopel, specjalista ds. wynajmu krakowskiego dewelopera MIX Biura. – Nic dziwnego. Zapewniają one efektywniejszą eksploatację biura i oszczędności, podnoszą też produktywność i zadowolenie pracowników, m.in. dzięki właściwej wentylacji, czy systemom oświetlenia – tłumaczy.
Najważniejsza jest jednak elastyczność biura. Nawet 70 proc. zagranicznych firm z branży BPO planuje zwiększyć zajmowaną powierzchnię oraz zatrudnienie w ciągu dwóch lat. Przestrzeń biurowa powinna to uwzględniać – i umożliwiać. Układ typu open space, minimalna ilość elementów konstrukcyjnych, dowolność w aranżacji wnętrza, czy duże przeszklenia okienne – to obowiązkowe elementy.

W centrum? Niekoniecznie..

Lokalizacja biura ma zawsze duże znaczenie. Łatwe (i szybkie) dotarcie do pracy to priorytet dla pracowników pokolenia Y, a więc i pracodawców. Dlatego w cenie są biurowce świetnie skomunikowane z innymi częściami miasta, z dostępem do ścieżek rowerowych, czy nawet stacji szybkiej kolei.
– W wyborze biura kierowaliśmy się dobrym dostępem do komunikacji i bliskością węzła komunikacyjnego na rondzie Ofiar Katynia oraz obwodnicy Krakowa – mówi Marcin Kaczmarek, dyrektor Oddziału Coface w Krakowie. – Dzięki temu prawie wszyscy pracownicy mają teraz bliżej do pracy, a czas dojazdu skrócił się aż o 20 minut.
Standardy rynku nieruchomości, tak jak wymogi najemców, ciągle ewoluują w poszczególnych branżach. Sektor BPO oczekuje od deweloperów przede wszystkim rozwiązań szytych na miarę oraz przestrzeni odpowiadającej jego dynamice i wzrostowi zatrudnienia. Szatnie z prysznicami to już standard – teraz liczy się przede wszystkim ergonomia pracy i atrakcyjna przestrzeń, która będzie dla firm ważnym atutem w poszukiwaniu pracowników.

x

Zobasz także

Brakuje działek

W październiku rozpoczęto budowę 12 279 nowych mieszkań – podał w środę GUS. Eksperci z ...

Wyższy standard mieszkań

Stan mieszkań oferowanych na rynku wtórnym jest zróżnicowany, ale widoczny jest pozytywny trend w zakresie ...

Luka mieszkaniowa wciąż jest

W Polsce brakuje ok. 2-3 mln mieszkań. Jak wypełnić tę lukę? W opinii Arkadiusza Urbana, prezesa KZN, powinniśmy ...

Co nas powstrzymuje

Uwolnienie gruntów pod zabudowę, w tym terenów po starych biurowcach czy sklepach wielkopowierzchniowych, uproszczenie biurokracji, uwolnienie ...

Trend cen – w górę

Ceny mieszkań od deweloperów wzrosną w kolejnych miesiącach nawet o kilkanaście procent   W sondzie ...