Pasażerowie od środy mogą korzystać z nowego dworca kolejowego w Oświęcimiu (woj. małopolskie). Nowoczesny obiekt został zbudowany przez PKP SA kosztem 16,5 mln zł w miejscu, które zajmował stary dworzec.
Jak podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, obecny na uroczystości otwarcia dworca, jest to budynek „na wskroś nowoczesny, odpowiadający wszystkim potrzebom i korzystający ze zdobyczy XXI wieku”, który będzie wizytówką polskich kolei wobec milionów turystów z całego świata, odwiedzających Oświęcim z racji szczególnego charakteru tego miasta.
„To wielki dzień dla Oświęcimia i kolejarzy, bo udało się zrealizować projekt, o którym od lat wielu marzyło” – dodał Adamczyk i zaznaczył: „To też kolejna inwestycja potwierdzająca, że rząd Prawa i Sprawiedliwości nie skupia się na obietnicach, ale skupia się na tym, żeby złożone deklaracje realizować”.
Prezes PKP Krzysztof Mamiński przypomniał, że obiekt w Oświęcimiu został wybudowany od podstaw w ciągu 1,5 roku w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. Składa się z dwóch niezależnych kubatur połączonych wspólnym dachem. Został wzniesiony w miejscu, które zajmował stary dworzec.
„Ten budynek skupia w sobie wszystko to, co nowoczesne a jednocześnie nawiązuje do tradycji” – ocenił Mamiński wskazując, że na elewację nowej stacji została przeniesiona historyczna szklano-kamienna mozaika autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego pochodząca z lat 1964-1965, która dawniej zdobiła hol starego dworca. Teren przed gmachem obsadzono roślinną kompozycją będącą żywą reinterpretacją tego dzieła.
Dworzec – wskazał Mamiński – oprócz części pasażerskiej, że wszystkimi udogodnieniami dla podróżnych, mieści także przestrzeń komercyjną, w tym placówkę Poczty Polskiej.
W części zachodniej znajdują się m.in.: przeszklona poczekalnia, kasy biletowe, posterunek Straży Ochrony Kolei i toalety. We wschodniej są lokale usługowo-handlowe. Na zewnątrz, pod wiatą, urządzono m.in. miejsca oczekiwania na pociąg i parking rowerowy. Przed dworcem powstał m.in. plac z przystankiem autobusowym oraz parking dla ponad 80 samochodów.
Budynek, który został rozebrany, powstał w latach 60. XX w. W ostatnich latach w większości był nieużytkowany i częściowo zdewastowany. PKP pierwotnie zamierzały go wyremontować, ale w końcu uznały, że jest to nieopłacalne.
Źródło:portalsamorzadowy.pl