Nowy dworzec w Oświęcimiu

Pasażerowie od środy mogą korzystać z nowego dworca kolejowego w Oświęcimiu (woj. małopolskie). Nowoczesny obiekt został zbudowany przez PKP SA kosztem 16,5 mln zł w miejscu, które zajmował stary dworzec.

Jak podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, obecny na uroczystości otwarcia dworca, jest to budynek „na wskroś nowoczesny, odpowiadający wszystkim potrzebom i korzystający ze zdobyczy XXI wieku”, który będzie wizytówką polskich kolei wobec milionów turystów z całego świata, odwiedzających Oświęcim z racji szczególnego charakteru tego miasta.

„To wielki dzień dla Oświęcimia i kolejarzy, bo udało się zrealizować projekt, o którym od lat wielu marzyło” – dodał Adamczyk i zaznaczył: „To też kolejna inwestycja potwierdzająca, że rząd Prawa i Sprawiedliwości nie skupia się na obietnicach, ale skupia się na tym, żeby złożone deklaracje realizować”.

Prezes PKP Krzysztof Mamiński przypomniał, że obiekt w Oświęcimiu został wybudowany od podstaw w ciągu 1,5 roku w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. Składa się z dwóch niezależnych kubatur połączonych wspólnym dachem. Został wzniesiony w miejscu, które zajmował stary dworzec.

„Ten budynek skupia w sobie wszystko to, co nowoczesne a jednocześnie nawiązuje do tradycji” – ocenił Mamiński wskazując, że na elewację nowej stacji została przeniesiona historyczna szklano-kamienna mozaika autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego pochodząca z lat 1964-1965, która dawniej zdobiła hol starego dworca. Teren przed gmachem obsadzono roślinną kompozycją będącą żywą reinterpretacją tego dzieła.

Dworzec – wskazał Mamiński – oprócz części pasażerskiej, że wszystkimi udogodnieniami dla podróżnych, mieści także przestrzeń komercyjną, w tym placówkę Poczty Polskiej.

W części zachodniej znajdują się m.in.: przeszklona poczekalnia, kasy biletowe, posterunek Straży Ochrony Kolei i toalety. We wschodniej są lokale usługowo-handlowe. Na zewnątrz, pod wiatą, urządzono m.in. miejsca oczekiwania na pociąg i parking rowerowy. Przed dworcem powstał m.in. plac z przystankiem autobusowym oraz parking dla ponad 80 samochodów.

Budynek, który został rozebrany, powstał w latach 60. XX w. W ostatnich latach w większości był nieużytkowany i częściowo zdewastowany. PKP pierwotnie zamierzały go wyremontować, ale w końcu uznały, że jest to nieopłacalne.
Źródło:portalsamorzadowy.pl

x

Zobasz także

Odbudują most na Odrze

Do końca przyszłego roku powinien powstać projekt planowanego mostu na Odrze między miejscowościami Łubowice i ...

Ławica lotniskiem kluczowym

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie lotnisk użytku publicznego, na których należy zapewnić utrzymanie ...

Urósł na 195 metrów

Budowany na warszawskiej Woli Skyliner osiągnął właśnie docelową wysokość 195 metrów wysokości. Inwestycja firmy Kerimpol ...

Modernizm wróci do Chełma

Dobiegają końca prace projektowe dworca w Chełmie. Modernistyczny, przestrzenny, nowoczesny i … skąpany w zieleni ...

Bunkier za złotówkę

Bunkier w Gdyni „do wzięcia”. Właściciele oddadzą go nawet za złotówkę. Dziś bunkier znajduje się ...