Bolechowo 750×200 – maj 2017
Agrobex 750×100 – czerwiec 2017

Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego oddana do ruchu

Dziś nastąpiło uroczyste przekazanie do ruchu w zakresie jezdni głównych drugiej części obwodnicy Ostrowa Wlkp. w ciągu drogi ekspresowej S11. Nadal będą trwały prace wykończeniowe i porządkujące poza korpusem drogi, tzn. przy drogach serwisowych, zieleni itp.

Już od dziś jadąc tranzytem w pobliżu Ostrowa Wielkopolskiego ominiemy miasto i na rondzie „Strugi” zjedziemy na obecną drogę krajową nr 11.

Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu drogi S11 budowana była w dwóch etapach. W 2009 r. ukończony został pierwszy, 6,2-kilometrowy etap budowy. Na rozpoczęcie II etapu mieszkańcy czekali 5 lat. Oddawany odcinek to około 13 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S11, która pozwala na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta. Kończy się na rondzie Strugi. W przyszłości będzie to fragment drogi ekspresowej S11 łączącej Śląsk z wybrzeżem Bałtyku. Drogi, której przebieg ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego nie tylko województwa wielkopolskiego, ale całej zachodniej Polski.

Budowa obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego to jedna z dziewięciu dużych inwestycji drogowych realizowanych obecnie w Wielkopolsce przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przy udziale środków Unii Europejskiej. Budowa rozpoczęła się pod koniec roku 2014. Koszt robót wynikający z przetargu to prawie 285 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii ęuropejskiej wynosi 174 mln zł.

Dwujezdniowa ekspresowa droga uwolni prężnie rozwijające się miasto od ruchu ciężkiego, a kierowcom podróżującym tranzytem umożliwi szybką i bezpieczną podróż. Nowa trasa ekspresowa jest doskonale skomunikowana z innymi, kluczowymi dla miasta drogami poprzez węzły Ostrów Wielkopolski Wschód i Ostrów Wielkopolski Południe. Komunikację lokalną zapewniają nowe drogi dojazdowe, a bezpieczeństwo ruchu bezkolizyjne rozwiązania komunikacyjne z zastosowaniem 15 obiektów inżynierskich. Powstały urządzenia związane z ochroną środowiska, a także urządzenia zapewniające bezpieczeństwo ruchu drogowego i sprawne odwodnienie jezdni. W ramach projektu zmodernizowano 1,4-kilometrowy fragment drogi krajowej nr 25 stanowiący wyjazd ul. Kaliską w stronę Kalisza. W tym miejscu warto dodać, że dalszy odcinek drogi krajowej nr 25, poprzez Kalisz aż do Konina jest obecnie projektowany – czytamy w komunikacie GDDKiA.

Badaniami archeologicznymi na trasie budowy drogi ekspresowej nr S11 na odcinku obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego (etap II) wraz z rozbudową ul. Kaliskiej w ciągu drogi krajowej nr 25 objęto 26 stanowisk archeologicznych o łącznej powierzchni 1515 arów (ponad 15 hektarów).

Na większości stanowisk przeważała funkcja osadnicza, w związku z powyższym odkryto pozostałości budynków mieszkalnych i gospodarczych, studnie piece i paleniska. Oprócz śladów życia codziennego odkryto również 165 grobów popielnicowych, często w obstawie kamiennej. Wyposażenie grobów stanowiły dary grobowe: gliniane naczynia, metalowe (żelazne i brązowe) szpile, bransolety, naszyjniki, noże, tarczki guzikowate, kółka i zwoje spiralne z drutu oraz wyroby krzemienne i kamienne. Pozostałości osady kryły również znaleziska zwracające szczególną uwagę opinii publicznej, a mianowicie dwa skarby zawierające łącznie 106 monet rzymskich.

x

Zobasz także

Nowy sąd w Kaliszu

Nowe skrzydło kaliskiego sądu liczy ponad 1600 metrów kwadratowych. Pięć nowych sal rozpraw, pomieszczenia biurowe ...

Dotacja na zieleń Jarocina

Parki, skwery i przyuliczna zieleń w Jarocinie zyskają nowe życie. Ponad 32 hektary zostaną zagospodarowane ...

Rozbudowa szpitala w Kępnie

Szpital w Kępnie po szpitalach w Gnieźnie i w Pile, także może liczyć na rządową ...

Szybciej PKP do Szczecina

Na odcinku Wronki – Dobiegniew  pociągi mają po modernizacji  jeździć z prędkością do 160 km/h. ...

Basen w Słupcy dofinansowany

Ministerstwo Sportu i Turystyki dofinansuje budowę krytej pływalni w Słupcy. Poinformowali o tym na wspólnej ...