Bolechowo 750×200 – maj 2017

Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego oddana do ruchu

Dziś nastąpiło uroczyste przekazanie do ruchu w zakresie jezdni głównych drugiej części obwodnicy Ostrowa Wlkp. w ciągu drogi ekspresowej S11. Nadal będą trwały prace wykończeniowe i porządkujące poza korpusem drogi, tzn. przy drogach serwisowych, zieleni itp.

Już od dziś jadąc tranzytem w pobliżu Ostrowa Wielkopolskiego ominiemy miasto i na rondzie „Strugi” zjedziemy na obecną drogę krajową nr 11.

Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu drogi S11 budowana była w dwóch etapach. W 2009 r. ukończony został pierwszy, 6,2-kilometrowy etap budowy. Na rozpoczęcie II etapu mieszkańcy czekali 5 lat. Oddawany odcinek to około 13 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S11, która pozwala na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta. Kończy się na rondzie Strugi. W przyszłości będzie to fragment drogi ekspresowej S11 łączącej Śląsk z wybrzeżem Bałtyku. Drogi, której przebieg ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego nie tylko województwa wielkopolskiego, ale całej zachodniej Polski.

Budowa obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego to jedna z dziewięciu dużych inwestycji drogowych realizowanych obecnie w Wielkopolsce przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przy udziale środków Unii Europejskiej. Budowa rozpoczęła się pod koniec roku 2014. Koszt robót wynikający z przetargu to prawie 285 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii ęuropejskiej wynosi 174 mln zł.

Dwujezdniowa ekspresowa droga uwolni prężnie rozwijające się miasto od ruchu ciężkiego, a kierowcom podróżującym tranzytem umożliwi szybką i bezpieczną podróż. Nowa trasa ekspresowa jest doskonale skomunikowana z innymi, kluczowymi dla miasta drogami poprzez węzły Ostrów Wielkopolski Wschód i Ostrów Wielkopolski Południe. Komunikację lokalną zapewniają nowe drogi dojazdowe, a bezpieczeństwo ruchu bezkolizyjne rozwiązania komunikacyjne z zastosowaniem 15 obiektów inżynierskich. Powstały urządzenia związane z ochroną środowiska, a także urządzenia zapewniające bezpieczeństwo ruchu drogowego i sprawne odwodnienie jezdni. W ramach projektu zmodernizowano 1,4-kilometrowy fragment drogi krajowej nr 25 stanowiący wyjazd ul. Kaliską w stronę Kalisza. W tym miejscu warto dodać, że dalszy odcinek drogi krajowej nr 25, poprzez Kalisz aż do Konina jest obecnie projektowany – czytamy w komunikacie GDDKiA.

Badaniami archeologicznymi na trasie budowy drogi ekspresowej nr S11 na odcinku obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego (etap II) wraz z rozbudową ul. Kaliskiej w ciągu drogi krajowej nr 25 objęto 26 stanowisk archeologicznych o łącznej powierzchni 1515 arów (ponad 15 hektarów).

Na większości stanowisk przeważała funkcja osadnicza, w związku z powyższym odkryto pozostałości budynków mieszkalnych i gospodarczych, studnie piece i paleniska. Oprócz śladów życia codziennego odkryto również 165 grobów popielnicowych, często w obstawie kamiennej. Wyposażenie grobów stanowiły dary grobowe: gliniane naczynia, metalowe (żelazne i brązowe) szpile, bransolety, naszyjniki, noże, tarczki guzikowate, kółka i zwoje spiralne z drutu oraz wyroby krzemienne i kamienne. Pozostałości osady kryły również znaleziska zwracające szczególną uwagę opinii publicznej, a mianowicie dwa skarby zawierające łącznie 106 monet rzymskich.

x

Zobasz także

Obwodnica Gorzowa

9 października 2017 r. do ruchu została oddana druga jezdnia obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego w ciągu ...

Kolejka do Dekady Konin

Centrum handlowe Dekada Konin, które otwarte zostanie w pierwszej połowie 2019 roku, zostało już skomercjalizowane ...

Spinko buduje w Zielonej Górze

Spinko wybuduje za ok. 62 mln zł zakład produkcyjny w Zielonej Górze. Spinko Moto, spółka ...

Park handlowy w Kole

Koncept WS wybuduje w Kole park handlowy  o kubaturze ok. 20 tys. metrów sześciennych.      ...

Nowy Korczak coraz większy

Osiedle Nowy Korczak, jedna z najnowszych inwestycji FB Antczak w Kaliszu, wkracza w kolejną fazę ...