Ukraina

Ostatnie ustawy Sejmu tej kadencji

Podczas ostatniego w tej kadencji posiedzenia Sejm przyjął ustawy o wsparciu spłat kredytów mieszkaniowych, odnowy obszarów zdegradowanych, związków metropolitalnych oraz zmian w wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji.Państwo wesprze posiadaczy kredytów mieszkaniowych w spłacie rat

To cel ustawy o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy. Ustawa obejmie osoby, które zaciągnęły kredyty m.in. na zakup mieszkania lub domu jednorodzinnego albo jego budowę. Pomoc ma przysługiwać niezależnie od waluty kredytu. Wniosek o wsparcie będzie można złożyć do 31 grudnia 2018 r. w banku, który udzielił kredytu. Bank będzie miał obowiązek przesłania wniosku po jego weryfikacji – w terminie 30 dni roboczych – do Banku Gospodarstwa Krajowego, wraz z dodatkowymi informacjami, w tym m.in. przewidywaną wysokością kolejnych 18 rat kredytu.
Pomoc będzie polegała na przekazywaniu przez BGK przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy rat kredytu bezpośrednio na rachunek banku, który go udzielił. Wsparcie będzie przekazywane w ratach nie wyższych niż 1,5 tys. zł miesięcznie.
Zgodnie z ustawą, po dwóch latach od przekazania ostatniej transzy wsparcia, kredytobiorca będzie zobowiązany oddać w 8 kolejnych latach otrzymaną pomoc w równych nieoprocentowanych ratach. Jeżeli kredytobiorca sprzeda mieszkanie, na które był zaciągnięty kredyt objęty wsparciem, udzieloną pomoc państwa będzie musiał zwrócić w ciągu 30 dni.
Na wsparcie będą mogli liczyć kredytobiorcy, którzy spełnią jeden z trzech warunków: w dniu złożenia wniosku będą posiadać status bezrobotnego, rata kredytu przekroczy 60 proc. dochodów miesięcznych albo miesięczny dochód gospodarstwa domowego, pomniejszony o ratę kredytu, nie przekroczy progów uprawniających do korzystania ze świadczeń pomocy społecznej. Ustawa nie obejmie osób, które w dniu złożenia wniosku o wsparcie są właścicielami innego mieszkania lub domu, posiadają do niego prawo spółdzielcze własnościowe lub lokatorskie albo je wynajmują.
Pomoc będzie finansowana z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców, który zostanie utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego. Środki funduszu na początku, do 600 mln zł, będą pochodzić z wpłat banków udzielających kredytów. Wpłaty będą proporcjonalne do wielkości posiadanych kredytów, których opóźnienie w spłacie kapitału lub odsetek przekracza 90 dni. W późniejszym okresie fundusz zostanie także zasilony m.in. dochodami z tytułu inwestowania wolnych środków oraz zwracanym wsparciem.
Pieniądze, które nie są wykorzystywane na udzielanie pomocy, będą mogły być inwestowane przez BGK – z zachowaniem najwyższej staranności – wyłącznie w papiery wartościowe emitowane lub gwarantowane przez Skarb Państwa, emitowane przez NBP lub przez rządy lub banki centralne państw należących do OECD oraz w lokaty bankowe.
Ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Posłowie poparli rozwiązania umożliwiające odnowę obszarów zdegradowanych społecznie oraz infrastrukturalnie

Są one zawarte w ustawie o rewitalizacji, która decyzją Sejmu trafi teraz do podpisu głowy państwa. Zgodnie z ustawą istotą rewitalizacji będą zintegrowane działania na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki, podejmowane na konkretnym obszarze i prowadzone na podstawie gminnego programu rewitalizacji. Programy rewitalizacji będą przyjmować rady gmin w formie uchwał. Powinny one zawierać m.in. szczegółową diagnozę obszaru odnawianego, cele rewitalizacji, opis planowanych przedsięwzięć, koszty i źródła finansowania – publiczne i prywatne. Dla obszarów najbardziej zdegradowanych będą mogły być przyjęte miejscowe plany rewitalizacji (MPR) jako specjalna forma miejscowego planu zagospodarowania.
Rewitalizacji będą mogły podlegać m.in. niezamieszkałe poprzemysłowe tereny, takie jak tereny powydobywcze, pokolejowe, powojskowe, na których jest np. mało firm, istniejące przedsiębiorstwa są w złej kondycji, przekroczone są standardy jakości środowiska, znajdują się odpady stanowiące zagrożenie dla ludzi lub środowiska. Obszar rewitalizacji w gminie nie może przekroczyć 20 proc. jej powierzchni, a działania rewitalizacyjne mogą objąć maksymalnie 30 proc. jej mieszkańców. Ograniczenia te mają zapewnić koncentrację działań i środków, a przez to efektywność i trwałość rewitalizacji.
Na obszarach rewitalizowanych będzie można tworzyć specjalne strefy rewitalizacji (SSR), ustanawiane na maksymalnie 10 lat i ukierunkowane szczególnie na rozwój społecznego budownictwa czynszowego. Strefy będą mogły korzystać ze szczególnych udogodnień oraz instrumentów prawnych, takich jak np. ułatwienia administracyjne, dotacje remontowe oraz zwolnienia z obowiązku stosowania trybów przetargowych, o ile wartość zamówienia nie przekracza tzw. progów unijnych. Na terenie strefy gmina będzie miała pierwszeństwo w zakupie nieruchomości.
W myśl nowych przepisów sprawy związane z rewitalizacją będą poddawane konsultacjom społecznym (m.in. w formie ankiet, wywiadów i debat) z udziałem mieszkańców i władz gminy, organizacji pozarządowych i przedsiębiorców. Wyniki konsultacji będą upubliczniane. Gminy, które zdecydują się na działania odnawiające, powołają komitety rewitalizacji. Będzie to forum dialogu między organami gminy i uczestnikami przedsięwzięć rewitalizacyjnych (np. mieszkańcami, przedsiębiorcami, czy instytucjami). Komitety będą mieć kompetencje opiniodawcze i doradcze.
Ustawa do katalogu celów publicznych zalicza też cele w obszarze kultury.

Związki metropolitalne nową formą współpracy gmin i powiatów

Ich powstanie przewiduje ustawa o związkach metropolitalnych. Ustawa stwarza podstawę prawną dla związków metropolitalnych – nowej formy współpracy gmin i powiatów. Określa m.in. zasady tworzenia związków, ich zakres działania i organy. Związki metropolitalne mają być zrzeszeniami jednostek samorządu terytorialnego, położonymi w danym obszarze metropolitalnym. W myśl ustawy obszar metropolitalny to spójna pod względem przestrzennym strefa oddziaływania miasta będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa, zamieszkała przez co najmniej 500 tys. Mieszkańców.
Związki metropolitalne będą mieć osobowość prawną. Będzie je tworzyć Rada Ministrów w drodze rozporządzenia, ustalając jednocześnie ich nazwy. Także do kompetencji rządu będzie należało ustalenie granic obszarów metropolitalnych. Projekt rozporządzenia będzie obowiązkowo konsultowany z mieszkańcami, a także z radami gmin i powiatów, sejmikiem województwa i wojewodą. Rozporządzenia mają być wydawane nie później niż 30 kwietnia, a związki metropolitalne tworzone z 1 lipca.
Utworzenie związku ma być możliwe, jeżeli w jego skład wejdzie więcej niż 5 sąsiadujących ze sobą terytorialnie miast na prawach powiatu z jednego województwa, w tym miasto będące siedzibą wojewody lub sejmiku województwa. Przy podejmowaniu decyzji o utworzeniu związku metropolitalnego rząd będzie brać pod uwagę m.in. koncepcję przestrzennego zagospodarowania kraju oraz plan zagospodarowania przestrzennego województwa, a także powiązania funkcjonalne oraz zaawansowanie procesów urbanizacyjnych. Uwzględnione mają zostać także więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe.
Do zadań związku metropolitalnego należeć ma wykonywanie zadań publicznych w zakresie m.in. kształtowania ładu przestrzennego, rozwoju obszaru związku, publicznego transportu zbiorowego, współdziałania w ustalaniu przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich oraz sprawy promocji obszaru metropolitalnego. Nadzór nad związkami metropolitalnymi sprawuje premier oraz wojewoda, a w zakresie spraw finansowych regionalna izba obrachunkowa.
Organami związku metropolitalnego ma być zgromadzenie oraz zarząd. Zgromadzenie ma być organem stanowiącym i kontrolnym z 4-letnią kadencją. Zarząd ma być organem wykonawczym związku. W jego skład ma wchodzić 3 członków, w tym przewodniczący. Zarząd i jego przewodniczący mają być wybierani przez zgromadzenie. Ĺšródłami dochodu związku metropolitalnego ma być między innymi 5-proc. udział w PIT, składki gmin wchodzących w skład związku oraz dotacje z budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
Ustawa zostanie przekazana do podpisu głowy państwa.

Sejm skierował do prezydenta zmiany dotyczące wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji

W końcowym kształcie Izba przyjęła nowelizację ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw. Ustawa dostosowuje polskie prawo do regulacji unijnych m.in. w zakresie oceny skutków wywieranych na środowisko przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne.
W celu uniknięcia konfliktu interesów nowelizacja zawiera przepisy mające zapewnić bezstronność w sytuacji, gdy organ wydający decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia, np. gmina, jest jednocześnie inwestorem. W takiej sytuacji decyzję będzie wydawał regionalny dyrektor ochrony środowiska.
Żeby poprawić jakość dokumentacji przygotowywanej w celu wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia, raporty o oddziaływaniu na środowisko będą musiały być opracowywane przez ekspertów z odpowiednim wykształceniem lub doświadczeniem. Chodzi m.in. o absolwentów kierunków technicznych z dyscyplin: biotechnologia, górnictwo i geologia inżynierska oraz m.in. o osoby posiadające co najmniej 5-letnie doświadczenie w pracy w zespołach przygotowujących takie raporty.
Nowelizacja wydłuża z 4 do 6 lat termin, w którym decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach będzie można dołączyć do wniosku o kolejną decyzję inwestycyjną. W przypadku inwestycji realizowanych etapowo termin został wydłużony z 6 do 10 lat.
Uzyskanie decyzji nie będzie konieczne w szczególnych przypadkach ustawowych, w tym np. dla projektów związanych z obronnością i bezpieczeństwem państwa lub bezpieczeństwem cywilnym, tj. przeciwdziałaniem lub usunięciem bezpośredniego zagrożenia dla ludności. Nowelizacja rozszerza też katalog podmiotów zobowiązanych do udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie, w tym m.in. o Sejm, Senat, sądy i trybunały. Tryb udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie w odniesieniu do Sejmu i Senatu określać będą ich regulaminy.

x

Zobasz także

Dodatek a „samowolka”

Legalność zamieszkiwania – bez wpływu na przyznanie dodatku węglowego. Wyrok WSA zgodny ze stanowiskiem Rzecznika ...

Koniec z fajerwerkami

Lewica chce dać gminom narzędzia do ograniczenia stosowania petard i fajerwerków. Taki projekt złożyła już ...

Nie płacił czynszu- więzienie

Nie jest tajemnicą, że dotychczas najemca mógł w zasadzie nie płacić, a i tak niewiele ...

Ogródki działkowe zagrożone

We wrześniu weszła w życie znowelizowana ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jak alarmuje Polski ...

Polemika to nie zniesławienie

Obywatel skrytykował działalność prezes spółdzielni mieszkaniowej, kwestionując jej rozliczenia finansowe i zasadność pewnych inwestycji  Czując ...