Ukraina

Piątkowo ma dworzec autobusowy

Zakończyła się budowa zintegrowanego dworca autobusowego na poznańskim Osiedlu Jana III Sobieskiego. Od soboty 10 listopada autobusy zarówno linii miejskich (w tym nocnych) jak i podmiejskich będą rozpoczynały bieg w jednym punkcie. Nowy dworzec to nie tylko jeden punkt przesiadkowy dla wszystkich linii, których przystanki były dotąd porozrzucane po osiedlach w sporej odległości od siebie. To także ogrzewana poczekalnia dla pasażerów z węzłem sanitarnym, zaplecze dla kierowców, pomieszczenie dla dyspozytora i punkty sprzedaży biletów. Dworzec ma przylegające do budynku poczekalni i dyspozytorni trzy zadaszone perony. Zadaszone jest też przejście między nimi. Do nowych pomieszczeń przeniesiona zostanie też wypożyczalnia miejskich rowerów, dotąd funkcjonująca pod chmurką, będzie też miejsce do zaparkowania prywatnych rowerów mieszkańców. Bezpieczeństwo podróżnym zapewni system monitoringu i całodobowa ochrona.
Dwa perony – w sumie 10 stanowisk – przeznaczone zostały dla autobusów poznańskich komunikacji miejskiej, trzeci – 5 stanowisk – dla autobusów przewoźników obsługujących komunikację z gminami ościennymi.
Od soboty przy peronach nowego dworca rozpoczynać będą bieg autobusy miejskich linii 51, 74, 76, 85, 88, 91, 93, 98 oraz nocnych nr 234, 235, 248. Z tras podmiejskich będą się tam zatrzymywać pojazdy linii 909 z Suchego Lasu, R2 z Rokietnicy, autobusy do Auchan w Swadzimiu oraz linii 188 i 349 z Murowanej Gośliny. Orientację ułatwiać będzie pasażerom w pełni elektroniczny system wizualnej informacji o ruchu na poszczególnych liniach. Bliskość pętli Poznańskiego Szybkiego Tramwaju sprawia, że dworzec stanie się częścią ważnego węzła komunikacji miejskiej i podmiejskiej w północnej części miasta.
Elewacja dworca i wystrój wnętrza są ascetyczne w formie, kolorystyka obiektu – zieleń – nawiązuje do firmowych barw poznańskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.
Dworzec zaprojektowany został przez firmę ARI, a wybudowany przez Posbau S.A. Całość inwestycji wyceniona została na 14,5 mln złotych, z czego połowę dotuje Unia Europejska w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Drugą połowę finansuje budżet miasta oraz MPK.
Budowniczowie dworca musieli zmierzyć się z trudnymi warunkami gruntowymi i zagęszczeniem podziemnego uzbrojenia, dodatkowym wyzwaniem była też konieczność budowy zbiornika retencyjnego odbierającego wody opadowe z miejsc postoju autobusów. Budowie towarzyszyła zmiana układu ulic na osiedlu Sobieskiego (ul. Szeligowskiego) i montaż sygnalizacji świetlnych. Konieczne będzie jeszcze wykonanie ekranów akustycznych, oddzielających dworzec i pętlę PST od pobliskich osiedli. dark

x

Zobasz także

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...

Biurowiec akademikiem

Pierwszy wysokościowiec w Poznaniu, wzniesiony po wojnie jako siedziba Biura Odbudowy Miasta Poznania, zostanie przebudowany. ...