PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dziś umowę za 43,6 mln zł. na poprawę linii Września–Gniezno. Dzięki niej pasażerowie zyskają wygodną obsługę na stacjach w Gębarzewie, Marzeninie, Czerniejewie i Żydowie. To kolejna umowa na rewitalizację trasy Gniezno–Września–Jarocin.
Łącznie PLK przeznaczyły na nią prawie 100 mln zł. Inwestycja istotnie poprawi komunikację w Wielkopolsce.
Celem inwestycji jest przygotowanie tras dla przewozów pasażerskich między Jarocinem a Gnieznem. Pociągi powinny pojechać w grudniu, od nowego rozkładu jazdy 2017/2018. Przebudowane będą stacje w Gębarzewie, Marzeninie, Czerniejewie i Żydowie. Podróżni skorzystają z wygodniejszych, wyższych peronów. Zaplanowano na nich nowe: wiaty, ławki oraz gabloty i tablice informacyjne. Perony zyskają nową nawierzchnię oraz lepsze oświetlenie. Pochylnie i odpowiednie oznakowanie tras, to niektóre udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności.
– Każda inwestycja kolejowa o charakterze modernizacyjnym, czy rewitalizacyjnym jest istotna z punktu widzenia rozwoju infrastruktury w Wielkopolsce. Zwiększanie bezpieczeństwa i komfortu to najlepsza wizytówka dla polskich kolei. Warto pamiętać także o tym, że sprawnie działająca sieć kolejowa w naszej części kraju to równocześnie większa mobilność pasażerów i dodatkowy atut w kontekście rozwoju gospodarczego – komentuje wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann.
Szybsze i bezpieczniejsze podróże
Modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz rewitalizacja 24 obiektów inżynieryjnych oraz 19 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Wymieniony zostanie tor na długości przeszło 23 km. Przejazd pociągów przez stacje Gębarzewo i Czerniejewo usprawni wymiana 9 rozjazdów. Dzięki wykonanym pracom pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością do 120 km/h. Zwiększy się także przepustowość trasy.
Rewitalizacja linii nr 281 między Wrześnią a Gnieznem będzie kosztować 43,6 mln zł netto. Prace budowlane rozpoczną się na początku sierpnia 2017 r., a zakończą pod koniec czerwca 2018 r. Do grudnia wykonawca wykona wszystkie prace, które pozwolą, aby od nowego rozkładu jazdy 2017/2018 pojechały pociągi pasażerskie między Jarocinem a Gnieznem. Inwestycja jest finansowana z budżetu państwa. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm Alusta S.A. z Poznania oraz Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury DOLKOM z Wrocławia.
Powstaje dobra oferta dla podróżnych
Poza umową na odcinek Gniezno–Września, Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły już ponad 56 mln zł na rewitalizację linii nr 281 między Jarocinem a Gnieznem. Prace obejmowały m.in. tory i obiekty inżynieryjne.
Szczególnie ważna była, wykonana w 2016 r., modernizacja mostu w Orzechowie. W efekcie robót przywrócono dwutorową jazdę przez most. Ponadto wykonano modernizację na odcinku Żerków–Orzechowo i przyłączenie bocznicy Volkswagena na stacji Września. Modernizacja na odcinku Jarocin–Żerków oraz stacji Żerków ma być ukończona do 30 września 2017 roku. Na odnowionych odcinkach zapewniona jest możliwość jazdy pociągów pasażerskich z prędkością 100/120 km/h, a towarowych 80 km/h.
Działania zarządcy infrastruktury konsekwentnie zmierzają do budowy coraz lepszych połączeń w regionie. Zwiększa się dostępność i konkurencyjność kolei, a tym samym lepsze warunki życia mieszkańców.