Ukraina

Pozwolenie na budowę kładki na dworcu

Wojewoda wielkopolski wydał pozwolenie na budowę kładki międzyperonowej łączącej budynek nowego dwora PKP w Poznaniu z peronami 4, 5 i 6 wraz z zejściami na perony. Pozwolenie dotyczy także rozbiórki części wiat na peronach od strony ul. Głogowskiej. Projekt budowlany przewiduje połączenie istniejącego obiektu ZCK z peronami 4, 5 i 6 oraz zejściem przy Dworcu Zachodnim. Kładka będzie połączona po stronie wschodniej z ciągiem pieszym znajdującym się na parkingu ZCK umożliwiając tym samym dojście pasażerów kierujących się od strony zachodniej układu w stronę nowego obiektu dworcowego. Będzie opierać się na stalowych żelbetonowych słupach posadowionych na peronach oraz przy zejściu od strony placu dworcowego – informuje Tomasz Stube, rzecznik wojewody.
Na kładkę międzyperonową planowane są wejścia za pomocą schodów stałych, a na peronach 4 i 5 oraz przy zejściu od strony zachodniej także za pomocą schodów ruchomych. Dodatkowo między poziomem wejść i poziomem kładki zostały zaprojektowane windy. Zadaszenia na peronach 4, 5 i 6 zostaną częściowo zdemontowane.
Inwestorem kładki jest firma TriGranit Development, która z porozumieniu z PKP zbudowała nowy dworzec główny oraz galerię Poznań City Center. Kładka łącząca nowy kompleks z oddalonymi peronami jest kolejnym elementem inwestycji i wchodzi w jej budżet. Jak podkreśla Przemysław Terlecki, rzecznik prasowy TriGranit wojewoda wydał pozwolenie na budowę w ciągu 4 miesięcy.
Trudno jednak na razie określić kiedy budowa będzie mogła wystartować. Inwestor chciałby rozpocząć ją na przełomie wiosny i lata, ale przedtem niezbędne są liczne uzgodnienia – przede wszystkim ze spółką Polskie Linie Kolejowe. PLK planują bowiem całkowitą przebudowę peronów 4, 5, 6 wraz z przejściem podziemnym. Zostaną one całkowicie rozebrane i zbudowane od nowa, jak to miało miejsce w przypadku peronów 1, 2, 3. Dlatego inwestor kładki nie chce wchodzić z budową jej fundamentów, aby nie powtórzyła się historia z poprzedniej budowy, kiedy to po wybudowaniu peronów przez PLK trzeba było je częściowo rozbierać przy budowie centrum.
PLK planują realizację swej inwestycji w 2015 i 2016 roku, choć pewne prace zaczną się jeszcze w tym roku. Na przebudowę peronów 4-6 w roku 2015 przeznaczono 21,5 mln złotych, a w 2016 r. – 30 mln zł. Dwa miliony zapisano na rok 2014.
Uzgodnienia z PLK wymaga też harmonogram wyłączeń prądu w trakcji – głównie nocą, aby nie zakłócać ruchu pociągów i by pasażerowie jak najmniej odczuli utrudnienia związane z prowadzeniem inwestycji. Tak się działo podczas budowy centrum.
Kolejną niewiadomą jest przyszłość budynku starego dworca i nowe inwestycje w obrębie jego bryły. Wciąż nie wiadomo, czy będzie on rozbierany, co z elewacją. Czy kładka przechodzić będzie przez bryłę budynku, czy przed ścianą frontową? PKP ciągle analizują złożone przez TriGranit propozycje. Pisaliśmy o tym niedawno TUTAJ.
– Chcielibyśmy, aby decyzje te zapadły do końca marca – stwierdza Przemysław Terlecki. – Budowę kładki rozpoczniemy po przygotowaniu całej logistyki. To są bardzo ważne sprawy do uzgodnienia, aby kładka nie była dla nikogo zawalidrogą. Jej realizacja potrwa 10 miesięcy.
Pozwolenie na budowę ważne jest trzy lata.

Fot. – Jedna z wizualizacji TriGranit

x

Zobasz także

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...

Biurowiec akademikiem

Pierwszy wysokościowiec w Poznaniu, wzniesiony po wojnie jako siedziba Biura Odbudowy Miasta Poznania, zostanie przebudowany. ...