Ukraina

Prezydent Komorowski otworzył terminal na Ławicy

Jubileuszowi 100-lecia Portu Lotniczego Poznań-Ławica towarzyszyło oficjalne otwarcie rozbudowanego terminalu pasażerskiego. Terminal otworzył prezydent Bronisław Komorowski. Świętując jubileusz poznańskiego lotniska, powstałego w roku 1913 jako Stacja Lotnicza Poznań-Ławica, w obecności prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Bronisława Komorowskiego, posłów, senatorów i europarlamentarzystów, dokonano oficjalnego otwarcia terminalu pasażerskiego po całkowicie zakończonej rozbudowie i modernizacji.
– Wszyscy mamy potrzebę podkreślania, że mamy coś najlepszego, najstarszego, to zupełnie naturalne – powiedział prezydent do zebranych. – Ale nie ma wątpliwości, że Poznań ma najstarsze lotnisko w Polsce. I to najstarsze jest też bardzo nowoczesne, ma aspiracje i jest dobrą wizytówką Polski.
Prezydent Komorowski przypomniał, że ten nowoczesny terminal jest efektem wielu lat planowania i myślenia także na całe lata do przodu. Ale wrażenie na prezydencie zrobiło nie tyle perspektywiczne myślenie w regionie, co optymizm poznaniaków. I ich oszczędność.
– Poznaniacy mają optymistyczną wizję regionu i siebie samych – oceniał prezydent. – Stąd te stałe połączenia z Wyspami Kanaryjskimi, bo poznańska oszczędność przynosi efekty i dzięki oszczędzaniu ma tam kto latać. To teraz życzę połączenia z Wyspami Karaibskimi.
Jak rozwijała się w ostatnich latach poznańska Ławica?
Od 2001 roku pasażerowie korzystali z terminalu pasażerskiego o przepustowości 1,5 milionów osób na rok, o powierzchni ok. 15.500 m kw., wyposażonego w 16 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej oraz 8 bramek (gate). Ze względu na dynamikę ruchu rozpoczęto rozbudowę i modernizację infrastruktury lotniskowej i portowej współfinansowanej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 18 kwietnia 2011 roku wojewoda wielkopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji polegającej na rozbudowie i przebudowie budynku terminalu pasażerskiego. W pierwszych dwóch etapach realizacji inwestycji (do Euro 2012), ukończono budowę i oddano do użytkowania nową strefę przylotów, nową halę główną z 22 stanowiskami odprawy biletowo-bagażowej oraz część biurową terminalu. Obsługując w czasie Euro 2012 tysiące pasażerów dziennie, terminal spełnił wszystkie standardy dotyczące przepustowości wymagane przez UEFA, oferując przylatującym i wylatującym kibicom wysoki standard obsługi w nowoczesnych i przestronnych wnętrzach.
Po Euro 2012 rozpoczął się trzeci etap inwestycji obejmujący: integrację terminali, wyposażenie sortowni bagażu w nowo wybudowanej części, nowy system kontroli bezpieczeństwa oraz modernizację strefy odlotów. W miejscu dawnych stanowisk check-in powstały nowoczesne stanowiska kontroli bezpieczeństwa, posiadające 6 urządzeń do prześwietlania bagażu typu Heimann, zintegrowanych z systemem transportu bagażu typu I-line.
W miejscu dawnej sortowni bagażu i hali przylotów powstała nowa strefa odlotów. Halę odlotów Schengen oddano do użytku w czerwcu br., a obecnie otwarta została hala odlotów Non-Schengen. Całkowita liczba gate’ów zwiększyła się do 11.
Wraz z budową nowego terminalu uruchomiono także nową, bardzo zaawansowaną technologicznie sortownię bagażu, wyposażoną w nowoczesny automatyczny sorter tackowy. Perforowane taśmy odprowadzają bagaż z 22 stanowisk check-in do sortowni wyposażonej w tacki przechylające, transportujące ładunek nad odpowiedni zrzut, a następnie – poprzez wyzwolony mechanizm – na jedną z 12 zrzutni, co umożliwia obsługę 12 różnych lotów w jednym czasie.

W ramach modernizacji terminalu rozbudowano też strefę VIP mieszczącą Salon VIP, cztery komfortowo i nowocześnie wyposażone sale konferencyjne oraz pomieszczenia obsługujące.
– Wysokie technologie XXI wieku wymagały od wykonawcy wysokiej jakości robót. Prace prowadziliśmy w działającym lotnisku, co zobowiązywało nas do zachowania pełnego bezpieczeństwa podróżnych – stwierdził Dariusz Wietrzyński, dyrektor oddziału Hochtief Polska w Poznaniu, generalnego wykonawcy.
W rezultacie rozbudowy i modernizacji terminalu do 33.000 m kw. zwiększyła się jego powierzchnia (podniesienie przepustowości z około 1,5 mln do blisko 3 mln pasażerów rocznie). Dzięki nowej strefie odprawy biletowo-bagażowej oraz nowej strefie odlotów, port jest w stanie obsłużyć 1100 pasażerów odlatujących w czasie godziny, a dzięki nowej hali przylotów – w godzinę przyjąć 1900 przylatujących pasażerów. Kubatura całego obiektu po rozbudowie wynosi ponad 200.000 m sześc., co odpowiada kubaturze 120-piętrowego wieżowca o standardowych wymiarach 15 m długości i 30 m szerokości.
Port Ławica stopniowo powiększa i oddaje do użytkowania kolejne powierzchnie parkingowe. Planowana jest także rozbudowa układu komunikacyjnego w celu utworzenia spójnego układu drogowego równoległego do ul. Bukowskiej, który usprawni poruszanie się w obszarze lotniska.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...