Ukraina

Program rowerowy Poznania do 2022 roku

Głównym wydarzeniem wtorkowej sesji Rady Miasta było przyjęcie Programu Rowerowego dla Poznania na pięć kolejnych lat. Jeszcze większe emocje wzbudziło ustalenie nowych zasad przeprowadzania konsultacji społecznych.

Na wtorkowym posiedzeniu w pierwszej kolejności radni przyjęli szereg uchwał nazewniczych. Imię Tony Halika – polskiego podróżnika, dziennikarza i pisarza – dostała jedna z ulic wewnętrznych odchodząca od ulicy Głuszyna, natomiast ulica odchodząca od ul. Berdychowo będzie teraz nosić imię profesora Jacka Rychlewskiego, poznańskiego chemika, jednego z założycieli Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego. Radni musieli również zmienić nazwy ulic podlegających tzw. ustawie dekomunizacyjnej. W ten sposób ul. Lucjana Szenwalda zmieniła nazwę na ul. ks. Kazimierza Waseli, Józefa Paszty na Michała Sobeskiego, Armii Ludowej na Kazimierza Spornego, a Zygmunta Berlinga na Ryszarda Kaczorowskiego.

Będzie więcej tras rowerowych

Rada przyjęła długo przygotowywany Program Rowerowy Miasta Poznania na lata 2017-2022, poprzedzony kolejną dyskusją jego zwolenników i przeciwników. Obecnie rowerzyści to ok. 4 proc. poruszających się w ruchu. Inicjatorzy chcą zwiększyć tę liczbę aż do 18 proc. do roku 2030.

Kluczowym warunkiem sukcesu jest zapewnienie spójnej sieci infrastruktury rowerowej – zaznaczają autorzy projektu. Planowana sieć miałaby w założeniu łączyć ze sobą wszystkie dzielnice miasta, a wokół ścisłego centrum miałaby prowadzić trasa obwodowa, pozwalająca łatwo dojechać do serca miasta. Łączna długość tras rowerowych ma wynosić 150 km i być nierozerwalnie ze sobą połączona. Dziś trudno na mapie Poznania doszukać się spójnych połączeń rowerowych tras, co powoduje, ze wiele osób deklarujących chęć poruszania się rowerem, wybiera jednak inny sposób dostania się do celu. Koszt całej inwestycji to 72 (wariant okrojony) lub 134 mln zł (pełna realizacja programu).

Zajmowanie się tym projektem z założenia powinno wzbudzać sympatię. Paradoksalnie prace nad tym programem wzbudziły jednak wiele negatywnych emocji nawet wśród samych mieszkańców. W ich odczuciu zostaje zachwiana równowaga między komunikacją rowerową a transportem samochodowym i publicznym. Dlatego apeluję o nieustanne podkreślanie, że chodzi tu o transport zrównoważony, a nie o faworyzowanie jednej z możliwości poruszania się po mieście – apelowała radna Katarzyna Kretkowska w imieniu Klubu Radnych Zjednoczonej Lewicy, dodając: – Zgadzam się z radną Urszulą Dudziak, że sposobem na ograniczenie ruchu samochodowego w mieście i tak w pierwszej kolejności jest przyjazna i tania komunikacja publiczna.

Konsultacje społeczne

Po blisko trzygodzinnej debacie radni przegłosowali też nowe zasady przeprowadzania konsultacji społecznych, które mają bardziej aktywizować poznaniaków do brania udziału w decydowaniu o mieście. Projekt zgłosiła radna Małgorzata Dudzic-Biskupska. Przyjęta uchwała mówi między innymi, by konsultacje odbywały się na jak najwcześniejszym etapie planowania bądź tworzenia projektów. Daje też możliwość złożenia wniosku o przeprowadzenie konsultacji przez mieszkańców (co najmniej 500 podpisów) oraz przez jednostki pomocnicze Miasta – osiedla (poparte przez co najmniej 50 mieszkańców). Ponadto, jeśli pod wnioskiem mieszkańców o konsultacje podpisze się co najmniej 2 tys. osób, prezydent nie może odmówić ich przeprowadzenia. Inna propozycja to rozszerzenie formy w jakich konsultacje mogą się odbywać m.in. o: warsztaty dla mieszkańców, wybór propozycji w drodze głosowania, czy spacer badawczy.

Burzliwa dyskusja radnych dotyczyła szczegółów projektu głównie jeśli chodzi o liczbę podpisów pod wnioskami o konsultacje deklarowaną w jego pierwotnym kształcie i tego, by projekt uchwały trafił najpierw pod obrady 42 rad osiedli. Wielu radnych żądało też wykreślenia zapisu o konieczności podawania numeru pesel przez podpisujące osoby, ale ostatecznie poprawka ta została odrzucona.

Mam nadzieję, ze mieszkańcy będą chętniej uczestniczyć w społecznych konsultacjach, czując, że mają większy wpływ na podejmowane w mieście decyzje – uzasadnia radna Małgorzata Dudzic-Biskupska.

Anna Solak, biuletyn.poznan.pl

x

Zobasz także

Co z działką przy Szkolnej

Radny Andrzej Rataj złożył interpelację w sprawie sytuacji i przyszłości zabytkowych zabudowań dawnego szpitala miejskiego ...

Woodrow i Foch uhonorowani

Uroczystość poświęcona pamięci 28. prezydenta Stanów Zjednoczonych – Thomasa Woodrowa Wilsona – odbyła się 2 ...

Budujemy Nasze Muzeum

Wmurowanie kamienia węgielnego pod Muzeum Powstania Wielkopolskiego Na placu budowy Muzeum Powstania Wielkopolskiego odbyła się ...

Rozbiórka Galerii Malta

Galeria Malta znika z miejskiego krajobrazu. Rozpoczęła się rozbiórka konstrukcji budynku W czwartek rozpoczęła się ...

Wiadukt na Lutyckiej.Start

Rozpoczyna się realizacja ważnej inwestycji w północno-zachodniej części Poznania. Powstaną wiadukty, dzięki którym znikną uciążliwe ...