Ukraina

Przebudowa ulic przy Zajezdni

O 16 lipca rozpocznie się kolejny etap rewolucji komunikacyjnej na Jeżycach związanej tym razem z przebudową ulic wokół inwestycji Zajezdnia: Zwierzynieckiej, Kraszewskiego, Sienkiewicza i Prusa. – Znajdujemy się w miejscu bardzo ważnym dla Jeżyc. Stara zajezdnia zakupiona i w tej chwili przekształcana jest przez inwestora w zabudowę mieszkaniową i usługową. Ale wraz z nią będzie postępowała przebudowa całego układu drogowego – podkreśla wiceprezydent Maciej Wudarski.Moje kontakty z inwestorem przed ponad rokiem rozpoczęły się od impulsu społecznego, krytyki projektu dotyczącego przebudowy ruchu drogowego. Dotyczyła ona trzech sygnalizacji świetlnych umieszczonych na ul. Kraszewskiego. Inwestor miał już wszystkie uzgodnienia, pozwolenia na budowę i mógł tę inwestycję już przeprowadzić nie oglądając się na miasto. Nasza prośba, aby zmienić tę dokumentację spotkała się z przychylnością, za co ogromne podziękowanie. Usunięto te trzy feralne sygnalizacje, ruch rowerowy będzie albo w sterefach wyznaczonych, albo w strefach ,,30″. Będą kontraruchy na Sienkiewicza i Jackowskiego, poprawiliśmy infrastrukturę przystanków – wylicza Maciej Wudarski.
– To co nas czeka będzie ogromnym wyzwaniem dla mieszkańców Jeżyc w kontekście nie ukończonej przebudowy ul. Dąbrowskiego. Ale wspólnie musimy myśleć o tym co będzie za chwilę, czyli że po utrudnieniach odnowimy dość istotny fragment dzielnicy. Odnowiona będzie też infrastruktura torowa, sieciowa, uliczna, chodnikowa. Poznań na tym bardzo mocno zyska – kwituje wiceprezydent.
Przebudowę ulic sfinansuje inwestor Zajezdni – REF Eastern Opportunities. Prace na terenie obiektu już trwają, a 16 lipca rozpocznie się ten ich etap, który wyłączy z użytkowania część ulic Kraszewskiego, Sienkiewicza i Zwierzynieckiej. Ulica Kraszewskiego będzie zamknięta całkowicie na odcinku od Szamarzewskiego do Jackowskiego, natomiast od Jackowskiego do Zwierzynieckiej będzie dopuszczony ruch na połowie jezdni, ale należy liczyć się ze zmianami w organizacji ruchu ze względu na prowadzone prace. Zamknięta dla ruchu będzie ulica Sienkiewicza na odcinku od Prusa do Kraszewskiego oraz ulica Zwierzyniecka od Kraszewskiego do nowego odcinka Prusa. Ten pierwszy etap potrwa około 2 miesięcy.
Układ podlegający przebudowie okala nową inwestycję. Odcinek ul. Kraszewskiego zostanie całkowicie przebudowany, wyremontowana ul. Zwierzyniecka i Sienkiewicza, a ulica Prusa będzie przedłużona do Zwierzynieckiej przechodząc przez nowy kwartał. W związku z tym wymieniona zostanie całkowicie infrastruktura podziemna, powstanie nowe torowisko, nowe przystanki. Nawierzchnia jezdni wszędzie będzie bitumiczna, chodniki z płytek, tzw. infuły, aby nawiązywać do sąsiednich ulic.
Przebudowywany odcinek ma 0,5 km, a szacowany koszt 7 mln zł. Wszystkie roboty drogowe potrwają około roku i na ten czas będą wprowadzane zmiany w ruchu.
W przyszłości nie będzie skrętu w lewo z Kraszewskiego w Zwierzyniecką (z wyj. rowerów). Na ul. Zwierzynieckiej od nowej Prusa do Kraszewskiego wybudowany będzie pas dla samochodow bezkolizyjny w stosunku do torowiska tramwajowego. Będą 2 przejścia dla pieszych po jezdni oraz 1 przejście wyniesione obsługujące peron przystankowy. Na Zwierzynieckiej powstaną dwa perony przystankowe.
Skrzyżowanie Kraszewskiego z Jackowskeigo zostanie skanalizowane z wydzielonym lewoskrętem na torowisku oraz osobny pas ruchu w kierunku Dąbrowskiego. Dodatkowo powstanie przejście na poziomie jezdni. Skrzyżowanie z Sienkiewicza zostanie uzupełnione o oznakowanie dostosowane do kontraruchu w tej ulicy, a parkowanie będzie równoległe po obu stronach ulicy. Będą też przejścia przy nowym odcinku ul. Prusa. Skrzyżowanie Sienkiewicza i Prusa będzie wyniesione na zasadzie równorzędności dla uspokojenia ruchu.
Przebudową dróg zajmie się generalny wykonawca Zajezdni, firma Eiffage.

W pierwszym etapie przebudowy ul. Kraszewskiego od skrzyżowania z Szamarzewskiego do Jackowskiego będzie całkowicie zamknięta. Ul. Szamarzewskiego na odcinku od Wawrzyniaka będzie ulicą ślepą z ruchem dwukierunkowym dla korzystających z tamtejszych posesji. Dojazd w ul. Jackowskiego od strony Bukowskiej będzie odbywał się połową jezdni.
W związku z tym inaczej będzie kursowała miejska komunikacja w tym rejonie. Od nocy z 15 na 16 lipca innymi trasami kursować będą tramwaje linii nr 17 i 18 oraz autobusy linii nr 64, T2 oraz 239. Ponieważ z powodu kłopotów wykonawczych ul. Dąbrowskiego na Ogrodach wciąż jest nieukończona, uruchomiona zostanie wahadłowa linia tramwajowa nr 22, która będzie kursowała ulicą Dąbrowskiego od ul. Janickiego – gdzie wybudowany będzie tor zwrotny – do placu Wielkopolskiego, zapewniając mieszkańcom Jeżyc połączenie z centrum.
Linia tramwajowa nr 17 pojedzie z Mostu Teatralnego w ul. Roosevelta i Grunwaldzką do pętli na Budziszyńskiej. ,,18″ z Mostu Dworcowego pojedzie na ,,Teatralkę” i przez Fredry, Gwarną oraz Św. Marcin i Kaponierę wróci na starą trasę. Autobus 64 będzie jeździł z Bukowskiej przez ul. Zeylanda i Mickiewicza do Dąbrowskiego, a w drodze powrotnej z Dąbrowskiego przez Roosevelta i Grunwaldzką do Matejki. Trasę zmieni też linia nocna 239.
– Teraz bardzo dużo zależy od sprawności prowadzenia przebudowy. Mamy zapewnienia od strony inwestorów, że wybrana firma gwarantuje sprawność przebiegu inwestycji. Nie wyobrażamy sobie powtórzenia scenariusza z ul. Dąbrowskiego, gdzie mamy do czynienia z prawem zamówień publicznych i określonymi uwarunkowaniami nakładanymi na miasto. Wielkie wyzwanie, ale po tej przebudowie myślę, że z przyjemnością wyjdziemy na ulice i będziemy się dobrze w tej przestrzeni czuli. Myślę, że warto zadać pytanie czy musimy to robić w tym czasie. Wielokrotnie analizowaliśmy to starając się dopasować kwestie związane z umowami z inwestorem i jednoznacznie stwierdziliśmy, że termin 16 lipca jest terminem granicznym, aby jak najmniej narazić się na przedłużenie procesu budowlanego związanego z zimą. Stąd taka decyzja i dziś ją poznaniakom komunikujemy – podsumowuje wiceprezydent Maciej Wudarski.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...