Miasto Poznań podpisało umowę na dofinansowanie układu komunikacyjnego wokół ronda Rataje.
Wartość całości projektu to ok 154 mln zł, natomiast kwota dofinansowania wyniesie prawie 107 mln zł.
W lipcu Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, projektu „Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje”. W jego ramach przebudowana oraz budowana będzie infrastruktura torowo-sieciowa z jej dostosowaniem dla prowadzenia ruchu autobusowego po torowisku i związana z tym korekta układu drogowego.
Projekt przewiduje również prace remontowo-budowlane w obrębie obiektu Dworca Autobusowego ronda Rataje, w tym m. in.: remont nawierzchni placu manewrowego, remont platform przystankowych dostosowując je do potrzeb osób niepełnosprawnych, zainstalowanie monitoringu oraz zastosowanie dodatkowych rozwiązań dla osób niepełnosprawnych, jak głosowe przywoływanie odjazdów i automatyka drzwi wejściowych do dworca. Integrację w ramach węzła zapewnią wspólne przystanki tramwajowo-autobusowe, zaprojektowane z uwzględnieniem wytycznych dotyczących potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Poprawa warunków funkcjonowania układu komunikacyjnego osiągnięta ma zostać m. in. poprzez nadanie priorytetu dla pojazdów publicznego transportu zbiorowego. Zwiększona zostanie łączna liczba pasów na wylotach z ronda. Powstaną m. in. dwa pasy do skrętu w lewo z ulicy Jana Pawła II w ul. Krzywoustego. Utworzony zostanie korytarz komunikacyjny dla publicznego transportu zbiorowego w ciągu ulic: Krzywoustego, Jana Pawła II i Zamenhofa wraz z uzupełnieniem brakujących przystanków na zjazdach z ronda. Wybudowane zostaną dodatkowe buspasy na rondzie dla autobusów poruszających się w ruchu okrężnym oraz dla tych jadących w kierunku ul. Piłsudskiego bez ograniczania ilości pasów dla samochodów. Oprócz transportu publicznego priorytetem na rondzie będą również piesi – wprowadzona zostanie bardziej przyjazna dla nich sygnalizacja świetlna. Ruch pieszy i rowerowy zostanie rozdzielony. Wybudowane będą nowe ścieżki dla rowerów oraz parkingi typu Bike&Ride. Na przystankach wokół ronda zainstalowanych będzie 13 tablic systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.
Biuro Prasowe UMP
Fot. Biuro Prasowe UMP