Finansowanie pomostowe

Rewitalizacja to nie moda

Rewitalizacja jest sukcesem wtedy, gdy obiekt żyje, gdy korzysta z niego wielu ludzi, a jednocześnie zachowuje on swój pierwotny charakter.

  • Rewitalizacja przede wszystkim wymaga pomysłu, bo efekt produktu rewitalizacyjnego nie jest tak oczywisty jak w przypadku postawienia nowego obiektu.
  • Rewitalizując, trzeba pamiętać o historii danego miejsca i przede wszystkim o ludziach.
  • W małych ośrodkach rewitalizacja to znacznie trudniejsze wyzwanie niż w metropoliach, a los wielu zabytkowych obiektów jest przesądzony.

– Rewitalizacja to jedno wielkie wyzwanie, a już szczególnie ostatnio, kiedy koszty robót wzrosły o 40-50- czy nawet 100 procent. Na to nie byliśmy przygotowani. Chociaż dodam, że przecież 90 procent środków na rewitalizację otrzymujemy z Unii Europejskiej – mówi Adam Pustelnik, dyrektor Biura Obsługi Inwestora i Współpracy z Zagranicą w Urzędzie Miasta w Łodzi.

Łódź jest tym polskim miastem, gdzie na rewitalizację przeznaczono największe fundusze. Jak się jednak okazuje, pieniądze to nie wszystko.

Pustelnik podkreśla, że rewitalizacja przede wszystkim wymaga pomysłu, bo efekt produktu rewitalizacyjnego nie jest tak oczywisty jak w przypadku postawienia nowego obiektu. Bez tego wpompowanie nawet setek milionów złotych przez inwestora prywatnego może się okazać przegraną. Jak dodaje, musi być to „story”, które zapewni opłacalność ekonomiczną.

– Bo rewitalizacja jest droższa niż budowa nowych obiektów i ryzyko poniesienia porażki komercyjnej jest znacznie większe – mówi Pustelnik.

Pustelnik dodaje, że znalezienie pomysłu na zrewitalizowane tereny także po stronie publicznej nie jest łatwe. – Bo ile można zbudować przedszkoli czy szkół? – pyta. – Do tego pamiętajmy, że np. życie w zrewitalizowanych nieruchomościach staje się droższe i okazuje się, że dotychczasowi mieszkańcy uciekają z takiego miejsca. Samo wydanie pieniędzy nie rozwiązuje żadnych problemów – twierdzi.

Warto też pamiętać, że środki unijne, które służą samorządom do rewitalizacji, mają tę „wadę”, że przez okres trwałości projektu nie możemy wykorzystywać obiektu komercyjnie.

– To dla sektora publicznego jest ogromnym problemem. Tym bardziej że przecież pompujemy w te obiekty także fundusze własne – dodaje dyrektora Biura Obsługi Inwestora.

Co znaczy rewitalizacja?

Jak mówi Piotr Gerber, prezes Polskiego Komitetu Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego, rewitalizacja nie polega na zmianie danego miejsca w coś zupełnie nowego. Rewitalizując, trzeba pamiętać o historii danego miejsca i przede wszystkim o ludziach.

Więcej na stronie portalsamorządowy.pl skąd pochodzi ta informacja

x

Zobasz także

Potencjał rynku hotelowego

W Polsce przybywać będzie hoteli butikowych, powstawać będą także hotele z ograniczoną liczbą usług, zaspokajające ...

Potencjał ziem zachodnich

Rośnie potencjał logistyczny Polski zachodniej – firmy coraz częściej dostrzegają walory regionu i chętniej lokują ...

Tesco opuści Polskę?

Zamknięcia sklepów i zwolnienia grupowe, protesty pracowników, wyraźny spadek sprzedaży w 2018 roku, który ciąży ...

Konkurs na Źródło Podgórza

Do 14 kwietnia br. – przyjmowane są zgłoszenia w konkursie dla młodych twórców „Zaprojektuj Źródło ...

Zdobyli laury w Cannes

Należąca do Grupy Eiffage firma Eiffage Construction została dwukrotnie nagrodzona podczas 30. edycji targów MIPIM ...