Rowerem przez Śluzę Cybińską

Jak informuje biuletyn.poznan.pl w lipcu będzie gotowa ekspertyza, dzięki której dowiemy się czy i jakim kosztem w zasypanym przed laty południowym przepuście Śluzy Cybińskiej będzie można poprowadzić ścieżkę pieszo-rowerową, łączącą bezkolizyjnie tereny nadwarciańskie z Jeziorem Maltańskim. Przedstawiciele firmy, przygotowującej dokument, przeprowadzili już wizję lokalną we wnętrzu zabytkowego obiektu.
Wartostrada: eksperci weszli do wnętrza Śluzy Cybińskiej

Planowana ścieżka pieszo-rowerowa, biegnąca ok. 30-metrowym przepustem, ma być jednym z kolejnych fragmentów Wartostrady. Śluzę, składającą się z dwóch bliźniaczych przepustów, wybudowano w 1845 roku jako element systemu hydrotechnicznego Twierdzy Poznań. Dziś nie jest widoczna z zewnątrz.

W latach powojennych, podczas poszerzania ul. Jana Pawła II (dawniej Podwale), przepust północny, którym płynie Cybina, wydłużono żelbetowymi konstrukcjami. Południowy został zaślepiony ścianami z żelbetu. Od tego momentu był on nieczynny.

Po raz pierwszy od lat weszli tam przedstawiciele firmy, przygotowującej na zlecenie spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie ekspertyzę obiektu. Do zamkniętego przepustu przedostali się przez otwór inspekcyjny, który wywiercili w ścianie o grubości 1,6 m. Oględziny ścian i znakowanie budulca pozwoliły stwierdzić, że do budowy śluzy 174 lata temu używano cegieł, pochodzących z wielu działających wówczas w okolicy cegielni – m.in. z Rataj, Berdychowa i Radojewa.

Okazało się, że na dnie zaślepionej od wewnątrz szalunkami przestrzeni wciąż jest woda. Obiekt w kilku miejscach przecieka, a w jednym widoczne jest zarysowanie muru. Zamontowano więc szklane plomby kontrolne, które po pewnym czasie pozwolą stwierdzić, w jaki sposób na tę rysę oddziałuje ruch pojazdów na biegnącej nad śluzą ul. Jana Pawła II.

Po zakończeniu wizji lokalnej otwór inspekcyjny został zaślepiony, a wykonawcy ekspertyzy rozpoczęli jej opracowywanie. Dokument pomoże odpowiedzieć na pytanie, czy zabytkowy obiekt może bezpiecznie i w sposób zgodny ze standardami zostać włączony w przebieg ścieżki pieszo-rowerowej. Ma zawierać szczegółową analizę stanu technicznego przepustu, wnioski i zalecenia wykonania robót remontowych, w tym izolacji zabezpieczającej przed przeciekaniem, a także szacunkowy kosztorys inwestorski planowanych robót.

x

Zobasz także

Rowerem po Dolnej Wildzie

Od środy, 1 lipca, rozpoczyna się budowa ostatniego fragmentu nowej drogi rowerowej, która połączy okolice ...

Sztuka na placu Cyryla

Można już oglądać kolejną odsłonę projektu „Studencka Scena Postaw Twórczych Młoda Rzeźba UAP – Plac ...

Bądź współtwórcą muralu

Już niebawem w Poznaniu powstanie kolejny artystyczny stały mural – tym razem na ponad 250-metrowej ...

Trwa remont Łazarskiego

Radni Marta Mazurek, Łukasz Mikuła i Filip Olszak razem z wiceprezydentem Mariuszem Wiśniewskim wizytowali teren ...

Nocami jaśniej na Śródce

Na potrzebę wprowadzenia odpowiedniego i wystarczającego oświetlenia ulicznego na Śródce zwrócił uwagę w interpelacji radny ...