Finansowanie pomostowe

Rowerem przez Śluzę Cybińską

Jak informuje biuletyn.poznan.pl w lipcu będzie gotowa ekspertyza, dzięki której dowiemy się czy i jakim kosztem w zasypanym przed laty południowym przepuście Śluzy Cybińskiej będzie można poprowadzić ścieżkę pieszo-rowerową, łączącą bezkolizyjnie tereny nadwarciańskie z Jeziorem Maltańskim. Przedstawiciele firmy, przygotowującej dokument, przeprowadzili już wizję lokalną we wnętrzu zabytkowego obiektu.
Wartostrada: eksperci weszli do wnętrza Śluzy Cybińskiej

Planowana ścieżka pieszo-rowerowa, biegnąca ok. 30-metrowym przepustem, ma być jednym z kolejnych fragmentów Wartostrady. Śluzę, składającą się z dwóch bliźniaczych przepustów, wybudowano w 1845 roku jako element systemu hydrotechnicznego Twierdzy Poznań. Dziś nie jest widoczna z zewnątrz.

W latach powojennych, podczas poszerzania ul. Jana Pawła II (dawniej Podwale), przepust północny, którym płynie Cybina, wydłużono żelbetowymi konstrukcjami. Południowy został zaślepiony ścianami z żelbetu. Od tego momentu był on nieczynny.

Po raz pierwszy od lat weszli tam przedstawiciele firmy, przygotowującej na zlecenie spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie ekspertyzę obiektu. Do zamkniętego przepustu przedostali się przez otwór inspekcyjny, który wywiercili w ścianie o grubości 1,6 m. Oględziny ścian i znakowanie budulca pozwoliły stwierdzić, że do budowy śluzy 174 lata temu używano cegieł, pochodzących z wielu działających wówczas w okolicy cegielni – m.in. z Rataj, Berdychowa i Radojewa.

Okazało się, że na dnie zaślepionej od wewnątrz szalunkami przestrzeni wciąż jest woda. Obiekt w kilku miejscach przecieka, a w jednym widoczne jest zarysowanie muru. Zamontowano więc szklane plomby kontrolne, które po pewnym czasie pozwolą stwierdzić, w jaki sposób na tę rysę oddziałuje ruch pojazdów na biegnącej nad śluzą ul. Jana Pawła II.

Po zakończeniu wizji lokalnej otwór inspekcyjny został zaślepiony, a wykonawcy ekspertyzy rozpoczęli jej opracowywanie. Dokument pomoże odpowiedzieć na pytanie, czy zabytkowy obiekt może bezpiecznie i w sposób zgodny ze standardami zostać włączony w przebieg ścieżki pieszo-rowerowej. Ma zawierać szczegółową analizę stanu technicznego przepustu, wnioski i zalecenia wykonania robót remontowych, w tym izolacji zabezpieczającej przed przeciekaniem, a także szacunkowy kosztorys inwestorski planowanych robót.

x

Zobasz także

Konkurs na pomnik Naczelnika

Miasto Poznań ogłosiło otwarty konkurs na projekt pomnika marszałka Józefa Piłsudskiego. Mogą wziąć w nim ...

Rynek Bernardyński inaczej

Radni podczas sesji Rady Miasta Poznania uchwalili dwa miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Pierwszy dotyczył placu ...

3. podejście do Łazarza

Miasto ogłosiło po raz trzeci przetarg na wybór generalnego wykonawcy kompleksowej modernizacji Rynku Łazarskiego. Wizualizacja ...

Ulica Wyłom bez wyłomów

Dwie firmy nadesłały swoje oferty do przetargu rozpisanego przez Poznańskie Inwestycje Miejskie (PIM), który wyłoni ...

Nowe wybiegi w Zoo

Poznański Ogród Zoologiczny wzbogaci się o kolejne wyjątkowe miejsce. Na terenie Nowego Zoo powstanie nowy, ...