Ukraina

Rowerem przez Wielkopolskę

W Wielkopolsce miłośnicy wycieczek jednośladem zyskują kolejne ścieżki rowerowe. Te pojawiają się w całej Polsce jak grzyby po deszczu. Nowa infrastruktura rowerowa zaczyna spełniać oczekiwania zarówno „niedzielnych” rowerzystów, jak i prawdziwych wyczynowców, amatorów weekendowych wypadów, osób podróżujących do pracy, czy rodzin z dziećmi ceniących komfort i bezpieczeństwo jazdy. W tym regionie każdy znajdzie coś dla siebie – malownicze krajobrazy, miejskie ścieżki, mordercze podjazdy, czy pełne spokoju leśne zacisza. Poza tym rower to eko-sprawa, fit-zabawa, cool i trendy.

Wehikuł zmian

Rowery z roku na rok zyskują coraz większe grono zwolenników, którzy częściej decydują się na dłuższe rowerowe wyprawy. Poza tym rower staje się symbolem zmian w mentalności społeczeństwa. Przybywa rowerzystów w miastach. Poza np. kurierami, czy dostawcami pizzy coraz częściej swoje auta zastępują pracownicy biurowi. W zakorkowanych śródmieściach rower staje się idealną alternatywą dotarcia do pracy czy domu, pozwalając zaoszczędzić czas, pieniądze i nerwy, bo… jest szybki, modny, ekologiczny, ekonomiczny i zdrowy – poprawia aktywność fizyczną, pozwalając utrzymać dobrą formę, a przy tym spalić zbędne kalorie.
W Poznaniu w pierwszym kwartale 2015 roku długość wydzielonych dróg rowerowych wynosiła niecałe 90 km, a ciągów pieszo-rowerowych około 59 km. Rowerzyści zwracają uwagę, że systemowi brakuje spójności, przez co wymaga rozbudowy oraz modernizacji. Potencjał, jaki tkwi w wykorzystaniu roweru w codziennych podróżach wciąż pozostaje niewykorzystany. W 2013 roku udział ruchu rowerowego w podróżach ogółem dla agromeracji poznańskiej wynosił 4,5 proc. Poznaniacy najczęściej korzystają z rowerów w celach wypoczynkowych, zrobienia drobnych zakupów oraz rozrywkowych.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rowerzystów, a także mając na uwadze potencjał kulturowy i przyrodniczy danego regionu oraz bezpieczeństwo cyklistów, powstają kolejne ścieżki w miastach i szlaki rowerowe. Rozwój turystyki rowerowej to obecnie jedno z wyzwań samorządów wojewódzkich w ramach polityki miejskiej. Jednoślad to również źródło rozwoju gospodarczego, szczególnie w sektorze turystyki.

Moda na zdrowie

Nowe trasy wpływają pozytywnie na komfort jazdy. Jest szerzej, jazda staje się bardziej płynna, co zwiększa bezpieczeństwo rowerzystów. Dodatkowo podnosi się poziom aktywności fizycznej wśród lokalnych społeczności, gdyż nowa infrastruktura zachęca do uprawiania tej dyscypliny sportowej. Trasy są dostosowywane do kolarzy będących na różnym stopniu zaawansowania dlatego każdy znajdzie coś na miarę swoich potrzeb i oczekiwań.
Na inwestycjach rowerowych zyskują miasta, czy regiony, gdyż trasy zwiększają ich atrakcyjność turystyczną. Szansę na większy rozwój otrzymuje również lokalna społeczność, zatrudniona w turystyce, rekreacji i usługach oraz hotelarstwie.
Dzięki wybudowanym przez nas obiektom sportowym coraz więcej osób uprawia sport i staje się zdrowszymi ludźmi. Infrastrukturę sportową użytkują całe pokolenia – dla starszych to często powrót do aktywności po latach, a dla młodszych – pierwsza nauka zdrowych nawyków. Z infrastruktury tej korzystają profesjonalni sportowcy, ale także miłośnicy zdrowego stylu życia oraz kibice. Dla firmy Skanska jako wykonawcy to ogromna satysfakcja budować nie tylko ścieżki rowerowe, aleje parkowe, siłownie pod chmurką, czy wielofunkcyjne boiska, ale przede wszystkim modę na zdrowie.

Więc chodź pomaluj mój świat…

Ścieżki rowerowe są oznakowane symbolem roweru na kostce lub asfalcie. Ostatnio jednak modne stają się kolorowe nawierzchnie, które produkuje Skanska na indywidualne potrzeby zamawiającego. Zielona, czy czerwona droga dla jednośladu jest bardziej zauważalna przez pozostałych użytkowników ruchu, w tym pieszych, ale i bardziej oryginalna.
Co poza tym? Kolorowe ścieżki rowerowe, czy rolkowe zapewniają równą nawierzchnię. Dzięki nim zwiększa się komfort jazdy, ale przede wszystkim staje się ona bezpieczniejsza.

Noś odblaski – świeć przykładem

W dobie rosnącej liczby rowerzystów, których coraz częściej spotykamy na drogach, priorytetem staje się bezpieczna jazda.
– Apelujemy zatem o właściwe oznakowanie siebie i jednośladu. Te informacje przekazujemy również dzieciom podczas realizowanej przez nas ogólnopolskiej akcji „Bezpieczni w pobliżu budowy”, którą od 8 lat prowadzimy w szkołach podstawowych w całej Polsce ucząc najmłodszych m.in. zasad bezpiecznego poruszania się po drodze – zaznacza Monika Froń-Dąbrowska, koordynator kampanii, Skanska.Promujemy też noszenie elementów odblaskowych, dzięki którym kierowca może zauważyć pieszego lub rowerzystę z odległości 150, a nie 20 metrów, gdy jest już zdecydowanie za późno na jakąkolwiek reakcję. Mamy nadzieję, że nasza akcja zwiększy ilość widocznych osób poruszających się po zmierzchu.
Przez 8 lat, w kilkuset spotkaniach w ramach akcji wzięło już ponad 111 tys. dzieci.

Skanska w regionie

– Wśród zrealizowanych inwestycji rowerowych w Poznaniu mamy na swoim koncie m.in. ścieżki wzdłuż ulic: Ługańskiej, Ostrowskiej, Krzywoustego; od wiaduktu Franowo do Wielkopolskiej Giełdy Rolno-Ogrodniczej; wzdłuż ulicy Bałtyckiej, wzdłuż ul. Do Spalarni, a także „Wartostradę” wraz ze specjalnym poboczem dla biegaczy – informuje Monika Froń-Dąbrowska.
– Sporo ścieżek rowerowych naszego autorstwa zyskała też Piła. Wybudowaliśmy ścieżki w Pilskiej Strefie Aktywności Turystycznej wzdłuż Gwdy, na ul. Podchorążych, ul. Kossaka. W tym mieście powstało też miasteczko ruchu drogowego, a w nim: ścieżki, ulice z sygnalizacją świetlną i znakami w wersji mini. Rowerzyście mogą też korzystać ze ścieżek rowerowych na obwodnicy Czarnkowa i Mroczy.


Rowerem przez Wielkopolskę

Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego i Ryszard Grobelny, prezydent Poznania otworzą Poznański Węzeł Rowerowy. Otwarcie PWR odbędzie się 6 czerwca 2009 roku w Poznaniu o godz. 12.00 u zbiegu ulic Jana Pawła II i Arcybiskupa Baraniaka na terenie POSiR „Malta”. Poznański Węzeł Rowerowy to miejsce, z którego rowerzyści będą mogli wyruszyć w sposób bezkolizyjny – to znaczy po istniejących drogach rowerowych – z Poznania na trasy Wielkopolskiego Systemu Szlaków Rowerowych. Należą do niego: Pierścień Rowerowy dookoła Poznania, północny i południowy odcinek Transwielkopolskiej Trasy Rowerowej, Ziemiański Szlak Rowerowy, Szlak Stu Jezior oraz Szlak Piastowski. Cały WSSR liczy 1500 km i posiada certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej.
Węzeł powstał dzięki współpracy Departamentu Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego z największym internetowym portalem aukcyjnym Allegro. Powołana przez portal fundacja All For Planet przeprowadziła aukcję internetową, polegającą na przeznaczeniu przez jej uczestników 10 groszy na jedno wydarzenie proekologiczne. Spośród kilku propozycji takiego wydarzenia Allegrowicze zdecydowanie wybrali stworzenie ścieżek rowerowych w Wielkopolsce. Suma zebrana przez uczestników aukcji została więc przeznaczona na wsparcie wielkopolskich szlaków rowerowych. BKK

x

Zobasz także

Konkurs „Dla Planety 2030”

Nowoczesny sprzęt do nauki alfabetu Braille’a dla dzieci i nauczycieli oraz wodorowe autobusy – te ...

Wojewoda grała razem z WOŚP

Wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk gra razem z WOŚP! Do 32. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy ...

Drogi muszą być bezpieczne

Działania na rzecz bezpieczeństwa na drogach w regionie oraz plany w tym zakresie na najbliższy czas ...

Region dla przedsiębiorców

„Wielkopolska dla przedsiębiorców, czyli szeroki wachlarz możliwości wsparcia dla firm” to temat przewodni styczniowego spotkania ...

Dekalog naszych samorządowców

10 postulatów sformułowanych przez samorządowców zostało ogłoszonych i podpisanych podczas III Wielkopolskiego Kongresu Samorządowego, który ...