Ukraina

Rozbierają Most Uniwersytecki

Na Moście Uniwersyteckim w Poznaniu trwają już intensywne prace rozbiórkowe. Plac budowy wokół Kaponiery odwiedził prezydent Ryszard Grobelny. Inwestycja realizowana jest zgodnie z harmonogramem – zapewnia Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich ds. inwestycji. Do tej pory wbudowano 40 tys. m sześc. betonu, 10 tys. ton stali, 30 tys. ton kamienia, w ziemię wbito 5,5 km pali, ułożono 4,5 km pojedynczego toru tramwajowego, 25 km kabli energetycznych i 7 km światłowodów – wylicza dyr. Skałecki.
Na 2014 rok zaplanowano zrealizowanie 2/3 Mostu Uniwersyteckiego i puszczenie przez niego tramwajów. Most składa się z trzech części: dwóch jezdni i linii tramwajowej. Dlatego części te będą rozbierane i odbudowywane kolejno etapami, aby umożliwić ruch. Dokończona będzie wschodnia część ulicy Roosevelta z estakadą i parkingiem podziemnym i dopuszczona do ruchu samochodowego. Cała inwestycja łącznie z Mostem Uniwersyteckim ma być zakończona w połowie 2015 roku. Przebudowa Kaponiery i Mostu Uniwersyteckiego kosztować ma 335 mln zł.

Od paru tygodni trwa stopniowe wycinanie północnej części Mostu Uniwersyteckiego. Na razie prace koncentrują się nad nową trasą PST. Wycięto już 10 proc. konstrukcji oraz zdjęto połowę nadkładu asfaltowego i betonowego na moście grubości pół metra. Most cięty jest na elementy 100-150-tonowe, demontowane dźwigiem 500-tonowym, kruszone na dole i wywożone. Cięcie odbywa się nocą nad linią tramwajową PST, aby nie zatrzymywać ruchu. W ciągu dnia prace prowadzone są w miejscach, gdzie nie ma ruchu. ZDM jest też w trakcie rozmów z PKP na temat organizacji rozbiórki konstrukcji nad torami kolejowymi. Według zapewnień dyrektora Skałeckiego niebawem prace będą i tam realizowane. Inwestor planuje rozebranie 2/3 mostu do końca marca.
Organizacja rozbiórki przewiduje także czasowe wstrzymywanie ruchu tramwajowego na nowym odcinku PST w weekendy oraz nocami między godz. 20 a 4. Wówczas tramwaje pojadą jak dawniej górą przez ul. Roosevelta. Ze zmianami tymi czekano do czasu ponownego uruchomienia linii tramwajowej na Kaponierze, co nastąpiło 18 stycznia. Dlatego ZDM rozpoczyna dziś konkretne rozmowy z Zarządem Transportu Miejskiego na ten temat.

– Chcemy, aby rozbiórka przebiegła jak najszybciej, ale najpierw musieliśmy sprawdzić jak będzie wyglądało wznowienie ruchu tramwajowego górą – komentuje prezydent Ryszard Grobelny. – Co do wzrostu kosztów inwestycji, to w głównym stopniu związane są z przebudową Mostu Uniwersyteckiego, rozbiórką i budową nowego. Zdarzają się też niespodzianki podziemne. Grunt wymagał dodatkowych wzmocnień.
Zdaniem prezydenta teraz intensywność prac nie budzi zastrzeżeń, ale rok temu tempo budziło niepokój. Od pół roku widać, że zdecydowanie postępują i praca wre. Kilka miesięcy temu dziura w ziemi robiła większe wrażenie.
Obecne prace w dużej mierze determinowane są przez aurę i temperatury. Jeśli na to pozwolą wykonywane będzie zapalowanie i uzbrojenie pomostu na odcinku łączącym most z Kaponierą, fundamentowanie, aby wiosną go zabetonować – towarzyszące kolejnym etapom rozbiórki. Ale jeśli temperatury spadną poniżej -10 stopni prace trzeba będzie wstrzymać. Przy -5 będą realizowane.
Roboty prowadzone są także pod Kaponierą w przejściu podziemnym. Główna konstrukcja przejścia pozostanie nienaruszona, gdyż w ocenie dyrektora Skałeckiego jest ona w dobrym stanie. Wymienione zostaną instalacje oraz wykończenie i wystrój. Przebudowana będzie jedynie część przy Moście Uniwersyteckim, gdzie powstanie przystanek PST.
Do końca roku inwestor chce uruchomić część przejścia podziemnego od strony hotelu Mercure, a do kwietnia przyszłego roku pozostałą część, bo fragment znajduje się w konstrukcji Mostu Uniwersyteckiego.

x

Zobasz także

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...

Biurowiec akademikiem

Pierwszy wysokościowiec w Poznaniu, wzniesiony po wojnie jako siedziba Biura Odbudowy Miasta Poznania, zostanie przebudowany. ...