Rusza Kolej Metropolitalna

10 czerwca ruszy Poznańska Kolej Metropolitalna. Pociągi, w godzinach szczytu, kursować będą co 30 minut, zapewniający pasażerom odpowiedni komfort podróżowania.

Podpisano umowy o dofinansowanie pierwszych czterech linii PKM.– Ten projekt jest wyrazem naszej solidarności i umiejętności negocjacyjnej. Wszystkie zainteresowane gminy uczestniczą w kosztach i wszystkie będą czerpały z nich korzyści – mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. – Poznań jest w centrum tych dziewięciu docelowych połączeń. Chcemy, aby ci którzy będą tu przyjeżdżać do pracy, szpitali, czy urzędów mogli zostawić samochód w swojej gminie – na parkingu przy dworcu – a w Poznaniu wsiedli do dobrze funkcjonującej komunikacji publicznej.

Zawarcie umów to konsekwencja podpisanych w grudniu porozumień pomiędzy Województwem Wielkopolskim, Miastem Poznań, Powiatem Poznańskim, Stowarzyszeniem Metropolia Poznań oraz gminami i powiatami położonymi wzdłuż 4 linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego, tj. Poznań Główny – Grodzisk Wielkopolski, Poznań Główny – Wągrowiec, Poznań Główny – Nowy Tomyśl, Poznań Główny – Jarocin.

Porozumienie dotyczyło podjęcia wspólnych działań zmierzających do uruchomienia połączeń zwanych Poznańską Koleją Metropolitalną, które stanowią ofertę w ramach wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich, organizowanych i dotowanych przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego. – Jest to nasze pierwsze wspólne przedsięwzięcie, które udało się zrealizować. Nie wszystko samorządy zdążyły podjąć stosowne uchwały budżetowe stąd druga tura podpisania umów odbędzie się 7 maja – powiedział Wojciech Jankowiak, zastępca Marszałka Województwa Wielkopolskiego.

Pierwsze cztery linie Poznańskie Kolei Metropolitalnej pojadą na terenie następujących samorządów: Miasto Poznań, Powiat Poznański, Powiat Wągrowiecki, Powiat Średzki, Gmina Miejska Wągrowiec, Gmina Wągrowiec, Gmina Skoki, Gmina Czerwonak, Miasto i Gmina Buk, Gmina Granowo, Gmina Nowe Miasto nad Wartą, Gmina Środa Wielkopolska, Gmina Grodzisk Wielkopolski.

PKM ruszy 10 czerwca wraz z wprowadzonym tego dnia nowym rozkładem jazdy. Kolejne linie będą sukcesywnie uruchamiane w latach następnych. Obecnie trwają na nich prace remontowe i modernizacyjne. Zakończenie wdrażania tego projektu przewidziane jest na 2021 rok i uzależnione jest od zakończenia remontów poszczególnych linii kolejowych przez PKP PLK SA. Zakłada się sukcesywne włączanie do systemu kolejnych połączeń na zmodernizowanych liniach kolejowych w następującej kolejności: do Rogoźna (przełom 2019 i 2020 roku), Wrześni (2020 rok), Kościana (2020 r.), Szamotuł (2021 r.) i Gniezna (2021 r.).

Poznańska Kolei Metropolitalna to system regularnych kolejowych połączeń regionalnych oparty na zasadzie solidaryzmu wszystkich samorządów współuczestniczących w projekcie, współfinansowany przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Miasto Poznań, Powiat Poznański oraz położone – wzdłuż 9 linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego – gminy i powiaty aglomeracji poznańskiej, o częstotliwości kursowania pociągów w godzinach szczytu przewozowego co 30 minut, zapewniający pasażerom odpowiedni komfort podróżowania.

Poznańska Kolej Metropolitalna obejmie swoim zasięgiem obszar w promieniu ok. 50 km od Poznania, wyznaczony przez stacje końcowe PKM na poszczególnych liniach kolejowych: Nowy Tomyśl, Grodzisk Wielkopolski, Kościan, Jarocin, Wrześnię, Gniezno, Wągrowiec, Oborniki i Szamotuły.

Ryszard Bączkowski/biuro prasowe UMP

x

Zobasz także

MTP sprzedaje działkę

Jak informuje portal  epoznan.pl na terenie należącym do Międzynarodowych Targów Poznańskich położonym pomiędzy ulicami Grunwaldzką, ...

Pakiet dla mobilności

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 na długo, a być może już zawsze zmieni życie miejskie. Rząd ograniczył ...

Jaki ład przestrzenny

We wtorek, 5 kwietnia miejscy radni jednogłośnie przyjęli projekt uchwały o przystąpieniu do sporządzenia Studium ...

UMP nie wyda danych

Treść maila można uznać za próbę wyłudzenia danych osobowych zamieszczonych w spisie wyborców – mieszkańców ...

Na działkę lepiej nie jechać

Na gruncie obowiązującego prawa brak podstaw dla wniosku, aby obowiązywał zakaz przebywania w rodzinnych ogrodach ...