Ukraina

Ruszyła budowa zajezdni tramwajowej

Pierwszą od trzydziestu lat zajezdnię tramwajową zaczęto budować w Poznaniu. Na Franowie wmurowano kamień węgielny pod inwestycję. – Gdy opuszczaliśmy Gajową było nam smutno. Ale już wiedzieliśmy, że wkrótce będziemy budować nową zajezdnię – mówił Wojciech Tulibacki, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, które jest inwestorem. – Ta nowa inwestycja dla poznańskiej komunikacji to gigantyczne przedsięwzięcie. Od lat nie budowano w Polsce zajezdni tramwajowych. Ostatnia powstała na początku lat osiemdziesiątych w Łodzi. Ostatnia, która powstała w Poznaniu pochodzi z lat siedemdziesiątych. Jej budowa rozpoczęła się w roku 1974 i trwała sześć lat. Tym razem, mimo że przedsięwzięcie jest znacznie większe, obiekt powstanie szybciej. Planujemy, że nowa zajezdnia będzie gotowa za dwa lata.
Inwestycja powstanie z udziałem funduszy unijnych. Projekt budowy zajezdni Franowo w Poznaniu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego umieściło na liście Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. A to oznacza, że MPK ma zarezerwowaną kwotę 50,6 mln zł unijnego dofinansowania. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 230 mln zł.
Prezydent Ryszard Grobelny przypomniał, że o budowie nowej zajezdni tramwajowej mówiło się w Poznaniu od ponad 20 lat. W drodze różnych rozważań wybrano jej lokalizację na Franowie (za centrum handlowym M1). Wiele lat przygotowywano finansowanie, prowadzono rozmowy w Ministerstwie Infrastruktury oraz Rozwoju Regionalnego. Trzeba było przekonać decydentów, że projekt jest ważny, potrzebny i dobrze przygotowany. Grupie, która o to zabiegała, liderował poseł Waldi Dzikowski.
– Poznańska komunikacja publiczna, która będzie miała nowe linie i nowy tabor, tu będzie dobrze obsługiwana – zakończył prezydent Ryszard Grobelny.
Na Franowie powstanie najnowocześniejsza zajezdnia w Polsce. Nowa inwestycja skompensuje działalność trzech obszarów, kluczowych dla komunikacji w mieście. Po pierwsze – przejmie działalność starej zajezdni przy ul. Gajowej, która została sprzedana przez miasto portugalskiemu inwestorowi w 2008 r. MPK musiało opuścić ten zabytkowy obiekt do końca 2010 r. Po drugie – na Franowo zostanie przeprowadzona – obsługująca tylko stare typy tramwajów – zajezdnia przy ul. Madalińskiego. Uciążliwości związane z jej sąsiedztwem są od lat tematem narzekań mieszkańców Wildy. Obok korzyści dla komunikacji osiągnięte zostaną więc zyski społeczne i ekologiczne. Po trzecie – dzięki nowej inwestycji nie będą potrzebne tory odstawcze przy ul. Budziszyńskiej, gdzie od lat garażują na wolnym powietrzu tramwaje z zajezdni przy ul. Madalińskiego i Głogowskiej. To rozwiązanie jest wbrew pozorom bardzo kosztowne, bo trzeba zapewnić ochronę i organizować przejazdy technologiczne po codziennych przeglądach, które odbywają się przy ul. Głogowskiej.

Przetarg na budowę zajezdni wygrało konsorcjum ZUE Kraków (lider) i Elektrobudowa, które zaoferowało najniższą cenę.
– Budowa zajezdni na Franowie to dla nas projekt prestiżowy – stwierdził Wiesław Nowak, prezes ZUE. – Nasza firma wybudowała dotychczas mnóstwo torów tramwajowych i kolejowych, ale po raz pierwszy budujemy ich tak dużo na małym obszarze i pod dachem. Cieszymy się, że to nam przypada w udziale możliwość wybudowania tego niezwykle nowoczesnego obiektu mogącego równać się z najwyżej ocenianymi zajezdniami w Europie. Zrobimy wszystko, aby zrealizować go w terminie i w najlepszej jakości.
Przypomnijmy, że krakowski ZUE uczestniczy również jako członek konsorcjum przy budowie trasy tramwajowej do Franowa, a także jest wykonawcą linii PST do Dworca Zachodniego.
Nowa zajezdnia na Franowie stanowić ma rzeczywiście imponujący obiekt. Jego obszar sięgający 17 ha przekroczy powierzchnię wszystkich istniejących w Poznaniu zajezdni tramwajowych. Dla porównania zajezdnia przy ul. Głogowskiej obsługująca największą liczbę tramwajów zajmuje 2,9 ha. Na Franowie znajdzie się miejsce dla 150 pociągów tramwajowych, podczas gdy na Głogowskiej mieszczą się 63 składy wagonów. W całym Poznaniu MPK ma 493 zwrotnice, a w jednej tylko zajezdni na Franowie będzie ich 109. Długość torów w mieście wynosi 135 km, a prawie 10 proc. tej liczby stanowić będą torowiska wybudowane w nowej zajezdni.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...