Samolot z oficjalnymi gośćmi jako pierwszy wylądował na nowej drodze kołowania w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica rozpoczynając oficjalnie jej użytkowanie. Nowa infrastruktura na poznańskiej Ławicy szykowana na Euro 2012 – choć służyć będzie przecież przez lata, bo powiększy zdecydowanie możliwości lotniska – jest już gotowa. Wieczorem 8 maja zainaugurowano użytkowanie nowej równoległej drogi kołowania oraz rozbudowanej płyty postojowej samolotów. Inauguracyjny start i lądowanie na nowej infrastrukturze wykonał Boeing 737-800 linii Enter Air. Na jego pokładzie znaleźli się przedstawiciele władz Poznania i województwa, parlamentarzyści, ambasadorzy Euro 2012, szefowie zarządów portów lotniczych i przedstawiciele wykonawcy.
Samolot, który po wykonaniu kilku kręgów nad Poznaniem wjechał na nową drogę, powitał salut wodny – brama utworzona przez strumienie tryskające z wozów strażackich.
– 30 dni przed inauguracyjnym meczem Euro 2012 i na 32 dni przed pierwszym meczem w Poznaniu melduję, że część lotniska jest gotowa na mistrzostwa – oznajmił wobec prezydenta Ryszarda Grobelnego Mariusz Wiatrowski, prezes Portu Lotniczego Poznań-Ławica. – To bezpieczeństwo, komfort, większe możliwości obsługi.
– Można budować szybko i sprawnie. Mamy obiekty, które parę miesięcy temu wydawały się wątpliwe – komentował wojewoda Piotr Florek.
Prezydent Ryszard Grobelny wyraził zadowolenie, że dzięki zwiększonej przepustowości lotniska będzie więcej połączeń wpływających na rozwój gospodarczy Wielkopolski. Z kolei zdaniem wicemarszałka Wojciecha Jankowiaka lotnisko w Poznaniu jest już lotniskiem europejskim, a powstające inwestycje to ogromny sukces. Wspólnikom i wykonawcom pogratulował Michał Marzec, dyrektor naczelny Przedsiębiorstwa Porty Lotnicze.
Po wydaniu pozwolenia na budowę w dniu 16 czerwca 2011 r. plac budowy został przejęty przez generalnego wykonawcę – firmę Skanska. Prace budowlane i instalacyjne trwały do początku lutego tego roku, a 4 kwietnia wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wydał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie nowo wybudowanej równoległej drogi kołowania oraz rozbudowanej płyty postojowej samolotów.
Nowa równoległa droga kołowania przebiega wzdłuż pasa startowego na całej długości 2,5 km i jest z nim połączona dwiema tzw. ścieżkami szybkiego zjazdu oraz dodatkową drogą kołowania. Nawierzchnię drogi wykonano z betonu asfaltowego odpowiedniej nośności, jej powierzchnia wynosi 113.408 m kw., a średnia szerokość wraz z poboczem – 38 m. Celem realizacyjnym było podniesienie przepustowości lotniska. Samoloty lądujące szybko opuszczą pas startowy drogą szybkiego zjazdu, umożliwiając wykonanie kolejnej operacji lotniczej. Użytkowanie drogi kołowania zapewnia techniczne i organizacyjne możliwości realizacji do 30 operacji na godzinę, a więc przepustowość drogi startowej zostaje potrojona.
Dzięki rozbudowie płyta postojowa samolotów powiększyła się o 6 stanowisk dla samolotów kodu C (typu Airbus A320, Boeing 737), zlokalizowanych bezpośrednio przy powstającej części terminalu. Łączna liczba stanowisk postojowych wzrasta do 23. Nowa powierzchnia wynosi 46.000 m kw., a wykonano ją z betonu cementowego. Rozbudowa płyty umożliwia jednoczesną obsługę około 10 samolotów.
Zakończone projekty podwajają przepustowość portu w jego części lotniczej. Wartość kontraktu zawartego z firmą Skanska wynosi 63 mln zł netto. Inwestycja uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Pod koniec maja władze Portu Lotniczego Poznań-Ławica zapowiadają uroczyste otwarcie rozbudowanej części terminalu pasażerskiego, czyli nowej strefy przylotów.