Ukraina

Samorządowy test aut

Łódzki urząd miasta i miejskie spółki będą testować auta elektryczne. Wyniki badania posłużą do porównania kosztów posiadania samochodów elektrycznych i spalinowych oraz oceny ich wpływu na środowisko.

W sierpniu Łódź podpisała z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych, największą w Polsce organizacją kreującą rynek elektromobilności, list intencyjny o współpracy.

– Dziś zaś rozpoczynamy największy w Europie Środkowo-Wschodniej projekt, w którym jako miasto będziemy testować auta elektryczne i porównywać je z samochodami spalinowymi. Projekt zakłada, że zarówno do floty aut jeżdżących dla Urzędu Miasta Łodzi, jak i do miejskich spółek i jednostek: do ZWIK czy ZDiT trafią zarówno auta elektryczne, jak i te konwencjonalne – mówi Adam Wieczorek, wiceprezydent miasta Łodzi.

Przez trzy tygodnie będzie testowane każde z aut, czyli trzy tygodnie elektryczne, trzy tygodnie spalinowe. Dzięki odpowiednim nadajnikom zainstalowanym w samochodzie będzie można monitorować i porównać chociażby zużycie energii czy poziom spalania każdego z nich.

– My się elektromobilności nie boimy. W końcu to my, Łódź, jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy specjalne piktogramy informujące, że auta elektryczne mają przywilej jeżdżenia po buspasach. Daliśmy też bardzo atrakcyjne warunki dla firm, które chcą budować 200 punktów ładowania aut elektrycznych w całym mieście. Kupujemy też pierwsze 17 autobusów elektrycznych. Elektromobilność wchodzi więc wielkimi krokami do Łodzi – mówi Adam Wieczorek.

Łódzki test to części projektu „Miasto Czystego Transportu”, w ramach którego Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wraz z partnerami zbada, czy użytkowanie pojazdów elektrycznych w miastach może być jednocześnie przyjazne dla środowiska i efektywne ekonomicznie.

– Ten projekt to kolejny krok w kierunku elektryfikacji transportu. Badanie realizujemy we współpracy z szeregiem partnerów branżowych z różnych sektorów biznesu oraz z miastem Łódź w ramach „Laboratorium Nowej Mobilności” – inicjatywą, której nadrzędnym celem jest popularyzowanie rozwiązań zeroemisyjnych w przestrzeni miejskiej – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Wyniki badania posłużą do porównania kosztów posiadania samochodów elektrycznych i spalinowych oraz oceny ich wpływu na środowisko. Projekt pozwoli także ustalić m.in. wpływ masy przewożonych ładunków na zasięg pojazdów.

W badanie zaangażowało się 12 partnerów. Wykorzystywane są zaś w nim samochody elektryczne (osobowe Zoe, a także dostawcze Kangoo Z.E. i Master Z.E.) oraz odpowiadające im modele spalinowe (Clio, Kangoo i Master)

x

Zobasz także

Solarisy na Sardynię

Firma Solaris z Bolechowa dostarczy 100 autobusów Urbino 12 hybrid do Cagliari, stolicy Sardynii. Autobusy ...

„Mój elektryk” z dopłatą

NFOŚiGW w ramach programu „Mój elektryk” przeznaczy dodatkowe 200 mln zł na dopłaty dla firm, ...

Coraz więcej e-autobusów

Poznański przewoźnik, spółka MPK Poznań poinformował w poniedziałek o rozpoczęciu dostaw nowych autobusów elektrycznych. Do ...

Mój Elektryk

Po pierwszym miesiącu funkcjonowania programu Mój Elektryk wpłynęło pół tysiąca wniosków na dofinansowanie zakupu samochodu ...

25 000 eaut

Na polskich drogach stale przybywa aut z napędem elektrycznym. Liczba zarejestrowanych „elektryków” i hybryd plug-in ...