Ukraina

Samorządy kupią 1300 eautobusów

Działający w Polsce producenci autobusów elektrycznych zadeklarowali, że do końca 2018 r. wyprodukują około 350 wozów. Zdecydowana większość trafi do samorządów.

W ciągu 5 lat liczba takich pojazdów w polskich miastach ma się zwiększyć z około 100 do 1300. To jeden z efektów wdrażania ustawy o elektromobilności, o której w Tarnowskich Górach dyskutowali posłowie sejmowej podkomisji.

      W styczniu 2018 r. uchwalono ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z jej założeniami do 2025 r. po Polsce ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych.

  • Samorządy nie pozostają bierne. Obecnie po polskich miastach jeździ około 100 autobusów elektrycznych. W ciągu 5 lat liczba ta ma wzrosnąć do 1300.
  • Trwa wdrażanie przepisów wykonawczych. W pierwszym etapie uwaga rządu zostanie skupiona na komunikacji miejskiej w dużych aglomeracjach.

W Tarnowskich Górach spotkali się członkowie stałej podkomisji Sejmu do spraw polityki rozwoju inteligentnych miast i elektromobilności. Celem spotkania, było zapoznanie się z postępami wdrażania uchwalonej w styczniu 2018 r. ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Prace referowała Elżbieta Piskorz, szefowa Departamentu Ropy i Gazu w Ministerstwie Energii.

– Głównymi założeniami ustawy, jest dywersyfikacja rynku paliw oraz wzrost neutralności środowiskowej sektora transportu – wyjaśniła dyrektor Piskorz. Jeśli chodzi o rynek paliw, nacisk będzie położony na takie paliwa alternatywne, jak energia elektryczna i gaz ziemny (CNG i LNG).

Ministerstwo Energii zakłada trzy etapy wdrażania ustawy o elektromobilności. Pierwszy z nich, czyli praca nad przepisami wykonawczymi, już trwa. Jak wyjaśniła Elżbieta Piskorz, minister energii jeszcze w tym roku wyda 8 rozporządzeń wykonawczych. Dodatkowe 4 rozporządzenia, również dotyczące ustawy o elektromobilności, wyda minister infrastruktury.

– W przypadku trzech z tych rozporządzeń już zakończył się proces wewnętrzny i dokumenty wkrótce trafią do uzgodnień międzyresortowych. Generalnie zakładamy, że wszystkie akty prawne, o których tu mowa, zostaną wydane do października 2018 r. Nie oznacza to jednak, że od razu wejdą w życie. W tym przypadku trzeba bowiem czekać co najmniej trzy miesiące na ewentualne uwagi, które może zgłosić każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej (ustawa jest wynikiem dostosowania polskiego prawa do dyrektywy unijnej przyp. red). W przypadku zgłoszenia uwag, proces wdrażania rozporządzeń może się wydłużyć – powiedziała Elżbieta Piskorz.

Zakończenie kolejnego etapu zaplanowane jest na rok 2025. Flota pojazdów elektrycznych w Polsce ma liczyć około 50 tys. sztuk w 2020 r. i nawet 1 mln 5 lat później. Liczba punktów ładowania, ma się zwiększyć do 6 tys., w tym 400 punktów ładowania o dużej mocy. W roku 2020 flota pojazdów na gaz ziemny ma wynosić 3 tys. pojazdów a liczba punktów tankowania takiego gazu, ma się zwiększyć o 70. Dyrektor Piskorz zaznaczyła, że podczas realizacji założeń liczbowych tego etapu uwaga zostanie skupiona na dużych aglomeracjach w Polsce.

Trzecim etapem będzie „faza po wprowadzeniu zmian”. Na czym ma polegać?

– Nie jesteśmy w stanie stwierdzić, ile będzie trwała, ponieważ zależy od pewnych decyzji podejmowanych na poziomie Unii Europejskiej. Temat jest bardzo dynamiczny. Komisja Europejska już przedłożyła regulacje w innych aspektach dotyczących poprawy ekologiczności transportu. Będą one musiały być uwzględnione także w programach krajowych – wyjaśniła Elżbieta Piskorz.

Czołowym producentem autobusów elektrycznych w Polsce jest Solaris (Fot. solarisbus.com)

 

Źródło:portalsamorządowy.pl

x

Zobasz także

Solarisy na Sardynię

Firma Solaris z Bolechowa dostarczy 100 autobusów Urbino 12 hybrid do Cagliari, stolicy Sardynii. Autobusy ...

„Mój elektryk” z dopłatą

NFOŚiGW w ramach programu „Mój elektryk” przeznaczy dodatkowe 200 mln zł na dopłaty dla firm, ...

Coraz więcej e-autobusów

Poznański przewoźnik, spółka MPK Poznań poinformował w poniedziałek o rozpoczęciu dostaw nowych autobusów elektrycznych. Do ...

Mój Elektryk

Po pierwszym miesiącu funkcjonowania programu Mój Elektryk wpłynęło pół tysiąca wniosków na dofinansowanie zakupu samochodu ...

25 000 eaut

Na polskich drogach stale przybywa aut z napędem elektrycznym. Liczba zarejestrowanych „elektryków” i hybryd plug-in ...