Ukraina

Sprawna rewitalizacja peronów w Poznaniu

Za 40 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudowują perony, tory i tunel po stronie zachodniej na stacji Poznań Główny. Pasażerowie korzystają już z przebudowanego peronu nr 4a, a wkrótce wsiądą do pociągu z kolejnej zmodernizowanej platformy. Po zakończeniu prac podróżni będą mieli do dyspozycji w pełni wyposażone perony oraz przejście podziemne z trzema dodatkowymi windami.
Wysoka na 55 cm platforma, nowa estetyczna nawierzchnia z dużych, grubych na 5 cm płyt granitowych, nowe oświetlenie, ławki, tablice informacyjne oraz w pełni odrestaurowana zabytkowa wiata, przeniesiona z peronu nr 2. Tak dzisiaj wygląda peron nr 4a na poznańskim dworcu. Do niedawna niski peron utrudniał pasażerom wsiadanie do pociągów, ale nowa, wysoka platforma wyeliminowała ten problem. Pozostałe perony strony zachodniej stacji będą wyglądały podobnie.

Aktualnie prowadzone są prace przy peronie nr 4. Wykonawca zdemontował starą nawierzchnię i tor. Rozebrano schody do tunelu. Prowadzone są intensywne roboty ziemne przy użyciu ciężkich maszyn. Wykonywana jest instalacja odwodnieniowa pod rozebranym peronem. Głęboka na 6 m studnia zapewni w czasie silnych opadów deszczu pełne zabezpieczenie tunelu przed zalaniem. Stawiane są też ścianki peronowe. Po remoncie z peronu nr 4 będzie można się dostać na peron 4b bez barier architektonicznych oraz przeszkód.


W tunelu budowlani muszą się m.in. przebić przez gruby, stary fundament

Rewitalizacja infrastruktury kolejowej po stronie zachodniej stacji obejmuje remont nie tylko peronów 4a, 4, 5 i 6, ale także modernizację tunelu pod nimi. PLK wyposażą go w dodatkowe 3 windy ułatwiające dostęp na perony. Dodatkowo w tunelu zostanie zainstalowany monitoring, co zwiększy bezpieczeństwo podróżnych. Odnowione zostaną także zabytkowe wiaty na peronach nr 5 i 6, które nie tylko ochronią podróżnych przed wiatrem i deszczem, ale także ozdobią stację. Informacje o przyjazdach i odjazdach pociągów będą pasażerom przekazywane za pośrednictwem tablic systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, które zostaną na nowo zamontowane po zakończeniu robót. Wyremontowane zostaną także tory i rozjazdy w obrębie peronów. Pasażerowie zyskali już dodatkową krawędź peronową na peronie nr 4a, która dotychczas była nieczynna.

Prace modernizacyjne zachodniej części stacji rozpoczęły się w drugiej połowie października zeszłego roku, a zakończą się pod koniec przyszłego roku. Wykonawcą robót jest firma TORPOL S.A. a ich koszt to około 40 mln zł brutto. Środki te pochodzą z budżetu państwa i PKP PLK S.A.
Po zakończeniu prac pasażerowie korzystający ze stacji Poznań Gł. będą mieli do dyspozycji łącznie 10 odnowionych i w pełni wyposażonych peronów. 5 peronów od strony wschodniej stacji zostało wyremontowanych jeszcze przed Euro 2012.
Modernizacja poprawi funkcjonalność i parametry eksploatacyjne stacji oraz polepszy jej ofertę przewozową, zwiększy komfort i bezpieczeństwo pasażerów, poprawi bezpieczeństwo ruchu kolejowego, zlikwiduje bariery architektoniczno-budowlane dla osób mających trudności w poruszaniu się.

x

Zobasz także

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...

Biurowiec akademikiem

Pierwszy wysokościowiec w Poznaniu, wzniesiony po wojnie jako siedziba Biura Odbudowy Miasta Poznania, zostanie przebudowany. ...