Finansowanie pomostowe

Św. Marcin otwiera podwoje


Od czwartku 7 marca przebudowana ul. Św. Marcin będzie już dostępna, znikną barierki, zacznie funkcjonować nowy przystanek tramwajowy. Miasto chce by wydarzeń plenerowych w ciągu roku było znacznie więcej niż tylko listopadowe Imieniny Ulicy.
Przystanek „Ratajczaka”

Od czwartku, 7 marca, pasażerowie komunikacji miejskiej będą mogli na Świętym Marcinie korzystać z nowego przystanku „Ratajczaka”.

Przystanek zlokalizowany został na wysokości skrzyżowania ul. Święty Marcin i ul. Ratajczaka. Zatrzymywać się na nim będą tramwaje linii nr 2, 5, 9, 13 i 16. Przystanek został wyposażony w wiatę, ławki i tablicę informacji pasażerskiej. To przystanek typu wiedeńskiego, dzięki czemu łatwiej będzie wsiadać i wysiadać z tramwajów zwłaszcza osobom starszym, niepełnosprawnym, ale także opiekunom z dziećmi w wózkach.
Osoby, które w chwili uruchomienia przystanku będą posiadały bilet trasowany uwzględniający przejazd tramwajem przez ul. Święty Marcin, mogą z tego biletu korzystać do zakończenia jego ważności. Natomiast kolejny bilet powinien już uwzględniać nowy przystanek. Posiadacze kart PEKA, będą musieli się udać do najbliższego Punktu Obsługi Klienta ZTM w celu uaktualnienia trasy zapisanej na karcie. Bilet trasowany obejmujący nowy przystanek „Ratajczaka” dostępny będzie w sprzedaży od 7 marca 2019.

Generalna przebudowa ul. Św. Marcin rozpoczęła się we wrześniu 2017 roku. Wcześniej coraz bardziej zdegradowana przestrzeń sprawiła, że z centrum wyprowadzali się kupcy i mieszkańcy, teraz miejscy urzędnicy i aktywiści liczą, że trend się odwróci. Kończący się etap remontu objął odcinek pomiędzy ul. Gwarną a ul. Ratajczaka wraz ze skrzyżowaniem z tą ulicą. W trakcie inwestycji zrealizowano przebudowę według koncepcji Studia ADS, które stworzyło projekt budowlany modernizacji. Przygotowania do inwestycji poprzedzono obszernym raportem, konsultacjami społecznymi, a także bardzo szczegółową inwentaryzacją terenu.
Rezultaty prac są już niemal w pełni widoczne. Przede wszystkim wymieniono całą infrastrukturę podziemną, a więc m.in. wodociągową, kanalizacyjną czy elektryczną. Od września jeździmy już przebudowaną trasą tramwajową na ul. św. Marcin. Na tej trasie w od 7 marca przybędzie jednak całkowita nowość: przystanek tramwajowy „Ratajczaka”. Wyposażony w elegancką wiatę i system informacji pasażerskiej ma poprawić dostępność tej części ulicy dla pasażerów komunikacji miejskiej. Przystanek jest typu wiedeńskiego, więc zarówno pasażerowie jak i kierowcy winni na siebie wzajemnie uważać.
Na całym wyremontowanym odcinku wykonano nową nawierzchnię ulicy i chodników z kostki brukowej, zamontowano liczne elementy małej architektury w tym ławki i specjalnie zaprojektowane nowe oświetlenie, a kiedy zrobi się cieplej włączona będzie fontanna, wytryskująca z powierzchni chodnika bliżej ul. Ratajczaka. Starą schorowaną zieleń usunięto, a w jej miejsce pojawiło się dużo więcej nowych drzew w dodatku takich, które w momencie sadzenia były już mocno wyrośnięte, co sprawi, że efekt zazielenionej ulicy będzie widoczny znacznie szybciej. Zadrzewiona jest zwłaszcza ta część wzdłuż wieżowców Alf, tam też będzie najwięcej miejsc do rekreacji. Na całej ulicy jest dużo więcej miejsca dla pieszych, a ruch samochodowy będzie mocno uspokojony.
Zespół instytucji miejskich i aktywistów biorących udział w działaniach rewitalizacyjnych tworzy swoisty „rozkład jazdy” wydarzeń na ul. Św. Marcin, które w tej odnowionej przestrzenni będą się działy. Szczegóły inicjatyw będziemy poznawać sukcesywnie, wiadomo już będą to m.in. święta sąsiedzkie, targi śniadaniowe, majówki, kiermasze świąteczne i jako finał Imieniny Ulicy.
Koszt remontu pierwszego etapu to prawie 58 mln zł. Miejskie służby planują już następne części inwestycji. Niebawem rozpoczną się prace projektowe związane z przebudową fragmentu ulicy Św. Marcin na odcinku od Mostu Uniwersyteckiego do Al. Niepodległości wraz ze skrzyżowaniem z Al. Niepodległości oraz Towarową. Ponadto spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie rozpisała przetarg, który wyłoni projektanta budowy trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka. Zakończenie realizacji całości Projektu Centrum, w którego skład wchodzi przebudowa m.in. całej ul. Św. Marcin, zaplanowane jest na rok 2022. Zmieniać się będą także okoliczne ulice, które przejdą remont m.in. ul. Taczaka i Garncarska.
Źródło:poznan.pl

x

Zobasz także

Rowery czwartej generacji

Na 21 marca planowane jest uruchomienie systemu Poznańskiego Roweru Miejskiego czwartej generacji (PRM 4G). Trwają ...

Miejski Dworzec PKS

Radni miejscy zdecydowali o podziale spółki PKS Poznań S.A. Wydzielona część jej majątku – lokal ...

Golden Marketing Conference

W dniach od 19 do 20 marca na uczestników Golden Marketing Conference czeka ponad dwadzieścia ...

Strategia Polskich Mebli

Podczas największych targów meblowych w Polsce przedstawiono strategię marki dla polskiej branży meblarskiej, która ma ...

W Wiedniu to jest życie…

Po raz 10. z rzędu Wiedeń uznany został za najlepsze miejsce do życia w rankingu ...