Ukraina

Szybkie roboty i sprawna komunikacja podczas modernizacji linii Warszawa–Poznań

Większa ilość pociągów, lepiej wyposażone i dostosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności perony, sprawniejsze połączenia regionalne, bezkolizyjne skrzyżowania z torami – to efekty przebudowy trasy Warszawa–Poznań. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A wspólnie z przewoźnikami i samorządem przygotowały sprawną komunikację kolejową i zastępczą komunikację autobusową podczas robót, które rozpoczną się od 12 czerwca 2017 r.

Modernizacja linii E20 między Sochaczewem a Swarzędzem jest dokończeniem projektu realizowanego w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Remont nie obejmował wtedy pełnego zakresu prac. Zarządca linii kolejowych pozyskał środki finansowe z unijnego instrumentu finansowego CEF i dokończy modernizację trasy. Zapewni tym samym jej sprawne funkcjonowanie przez kolejne kilkadziesiąt lat.

Stacje: Łowicz, Kutno, Koło, Konin, Podstolice oraz przystanki Konin Zachód, Kutno Azory, Mysłaków i Leonów będą kompleksowo przebudowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wyższe perony, wyposażone w nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie poprawią standard obsługi pasażerów. Remont obejmie 366 km torów, z czego 260 km torów zostanie całkowicie zmodernizowanych. Przebudowane zostanie 659 km sieci trakcyjnej, 17 przejazdów kolejowo–drogowych i ponad 130 obiektów inżynieryjnych.

W Koninie i Łowiczu wybudowane będą bezkolizyjne skrzyżowania. Nowoczesne Lokalne Centra Sterowania (LCS) w Koninie, Kutnie i Łowiczu umożliwią sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów między Warszawą a Poznaniem.

Przebudowa zwiększy możliwości linii i pozwoli na lepsze łączenie przewozów regionalnych i międzyregionalnych. Podniesie się komfort podróży pasażerów. Znikną bariery architektoniczne, które utrudniają podróże osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Zwiększy się bezpieczeństwo.

Wykonanie robót zostało zaplanowane z zamknięciami dwutorowymi na części trasy. Pozwoli to na radykalne skrócenie czasu wykonywania prac z 51 do 24 miesięcy. Pierwsze roboty na torach rozpoczną się 12 czerwca 2017 r.

Projekt „Prace na linii kolejowej E20, na odcinku Warszawa–Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew–Swarzędz” jest współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę”. Wartość projektu 2,6 mld zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej 1,954 mld zł.

Sprawna komunikacja między Warszawą a Poznaniem podczas modernizacji

W związku z modernizacją od 11 czerwca składy kursujące na trasie Warszawa–Poznań pojadą przez Gniezno, gdzie będą miały dodatkowy postój: Inowrocław Rąbinek, Barłogi. Cztery pary pociągów (trzy TLK oraz jeden IC) zatrzymają się na stacji Inowrocław Rąbinek.

Między stolicą Wielkopolski a Warszawą pojedzie 12 par pociągów. Sześć połączeń kategorii Express InterCity (EIC), pięć TLK oraz jedno IC. Zostanie także uruchomiony skład relacji Warszawa–Konin. Będzie on skomunikowany z autobusem kursującym ze Słupcy. W związku z pracami modernizacyjnymi czas przejazdu między Warszawą a Poznaniem wydłuży się od 40 minut do ponad godziny.

Dla pasażerów podróżujących na trasie Warszawa–Poznań PKP Intercity przygotowało specjalną ofertę. W ramach promocji Bilet Taniomiastowy ceny biletów na pociągi TLK oraz IC, kursujące po zmienionej trasie, zostaną obniżone o około 10 procent. Przykładowo za podróż z Poznania do Warszawy pasażer zapłaci 54,90 zł a nie, jak do tej pory 61 zł. Oferta zacznie obowiązywać od czerwca 2017 r.

W czasie modernizacji PKP Intercity uruchomi także zastępczą komunikację. Między Kutnem, Kołem a Koninem kursować będą cztery pary autobusów skomunikowane z pociągami jadącymi do/z Warszawy. Natomiast do Wrześni pojadą dwie pary autokarów do/z Gniezna zapewniające dogodną przesiadkę do pociągów kursujących w kierunku stolicy.

Podróżni z Warszawy nadal będą mieli do dyspozycji cztery połączenia do Berlina. Prace wpłyną natomiast na liczbę pociągów na trasie Warszawa–Szczecin. Od 11 czerwca będzie kursować sześć a nie jak do tej pory siedem par pociągów. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji pięć par pociągów kategorii TLK (w tym skład kursujący przez Bydgoszcz) oraz jedną parę składów EIC. Dodatkowo składy w kierunku Krakowa przez Łódź pojadą trasą przez Kalisz. Czas podróży nie ulegnie zmianie.

x

Zobasz także

Najdłuższy tunel w Polsce

Na kolejowym odcinku Limanowa – Nowy Sącz powstanie najdłuższy w Polsce tunel o długości 3,8 ...

Twórcze centrum na Podlasiu

Nowe miejsca do pracy twórczej i prowadzenia warsztatów artystycznych znalazły się w wyremontowanej zabytkowej kamienicy ...

Koszary Dragonów w Olsztynie

Na początku roku władze stolicy Warmii i Mazur ogłosiły plany zlokalizowania w jednym z pokoszarowych ...

Łowicz z nowym dworcem

Mieszkańcy Łowicza i pasażerowie czekali na ten moment nieco ponad dwa lata. Tyle trwały prace ...

Kres marzeń o stadionie

Przed wyborami rząd PiS zapewniał o udzieleniu dofinansowania na inwestycje sportowe, tymczasem minister sportu w ...