Ukraina

Tramwajem na Unii Lubelskiej

Władze Poznania chcą zbudować nowy ok. 700-metrowy odcinek tramwajowy od ronda Żegrze przez ul. Unii Lubelskiej zakończony pętlą. Ma to przynieść wymierne korzyści. – Na razie to projekt gospodarski, nieporównywalny pod względem zakresu i kosztów z trasą do Naramowic, nie tak kluczowy, ale pozwalający zaoszczędzić koszty prowadzenia komunikacji publicznej z pożytkiem dla mieszkańców. Także stwarzający infrastrukturę dla nowej zabudowy mieszkaniowej w tym rejonie – opisuje wiceprezydent Maciej Wudarski.
Od roku 2014 spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie opracowuje na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego koncepcję oraz dokumentację projektową dla inwestycji określonej jako: „Modernizacja trasy tramwajowej ul. Kórnicka-os. Lecha-rondo Żegrze”.
Kolejnym krokiem, uzależnionym od możliwości finansowych miasta, będzie wykonanie tego zadania. Miasto podjęło już wstępne starania o pozyskanie dofinansowania dla tej inwestycji ze środków unijnych. Zadanie zatytułowane „Przebudowa trasy tramwajowej: Kórnicka-os. Lecha-rondo Żegrze” zgłoszone zostało do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju jako jeden z projektów, planowanych do ubiegania się o dotację ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
W dokumentach strategicznych, takich jak studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania oraz plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Poznania na lata 2014-2025 przewidziano budowę nowego odcinka trasy tramwajowej pomiędzy rondem Żegrze a ul. Unii Lubelskiej (z pętlą tramwajową). Stąd działania mające ustalić czy inwestycja ta jest zasadna oraz możliwa do wykonania w ramach zadania dotyczącego modernizacji trasy GTR.
W kwietniu tego roku podpisana została umowa na sporządzenie dokumentacji projektowej. Ma być gotowa do lipca 2016 r. Realizację zadania Wydział Transportu i Zieleni szacuje na dwa sezony budowlane. Najpierw będzie zmodernizowany odcinek od Kórnickiej do os. Lecha, następnie do ronda Żegrze.
Równocześnie, jak informuje Jan Gosiewski, kierownik oddziału projektów w WTiZ rozpracowywane są szczegóły dotyczące budowy odcinka w ul. Unii Lubelskiej.
W toku przeprowadzonych wspólnie przez Wydział Transportu i Zieleni oraz Zarząd Transportu Miejskiego wstępnych analiz ustalono, że budowa tego nowego odcinka trasy tramwajowej o długości wynoszącej ok. 650-700 m pozwoli na skrócenie trasy linii tramwajowej nr 5, co da oszczędności na poziomie ok. 675 tys. zł rocznie. Jednocześnie reorganizacja układu pozostałych linii tramwajowych – po zwolnieniu pętli przy Stomilu przez ,,5″ – kursujących aktualnie do pętli Starołęka, umożliwi dodatkowe zmniejszenie nieefektywnej pracy przewozowej, co pozwoli na wygenerowanie dodatkowych oszczędności finansowych.
Koszt budowy nowego odcinka trasy tramwajowej, przy założeniu nakładów w wysokości ok. 10,0-12,0 mln zł na 1 km trasy (tor podwójny wraz z siecią trakcyjną) oraz ok. 1,5-2,0 mln zł na pętlę, oszacowany został wstępnie na kwotę ok. 8,0-10,4 mln zł.
Z tego powodu w czerwcu tego roku ZTM w uzgodnieniu z WTiZ przekazał do PIM aneks do wskazania do realizacji, w którym rozszerzono powierzone zadanie, dotyczące wykonania dokumentacji projektowej dla przebudowy trasy tramwajowej Kórnicka-os. Lecha-rondo Żegrze, o wykonanie koncepcji i projektu dla budowy torowiska tramwajowego w ul. Unii Lubelskiej – o przebiegu zgodnym z zapisami aktualnego studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania.
– Nie chcemy popełnić takich błędów jak przy budowie zajezdni na Franowie, kiedy nie pomyślano o Folwarcznej, czy osiedli na Naramowicach, gdzie najpierw powstała zabudowa mieszkaniowa, a później dopiero zaczęto myśleć o transporcie – stwierdza wiceprezydent Wudarski.
Kwestia zapewnienia finansowania dla całej, rozszerzonej inwestycji jest w tej chwili otwarta. Dodatkowy zakres także zostanie objęty staraniami o pozyskanie dotacji ze środków EFRR w ramach POiS 2014-2020. Zadanie to nie jest zapisane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Poznania.
Zdaniem władz miasta rozbudowa trasy GTR o odcinek w ciągu ul. Unii Lubelskiej znacząco poprawi dostęp do komunikacji publicznej mieszkańców tego fragmentu miasta. Obecnie dotyczy to szczególnie mieszkańców osiedla przy ul. Falistej i ul. Unii Lubelskiej, lecz będzie też impulsem do dalszego rozwoju tych obszarów, gdzie już dzisiaj powstaje nowa zabudowa mieszkaniowa, a tereny sąsiadujące z przebiegiem trasy, zgodnie ze studium stanowią rezerwę m.in. pod budownictwo wielorodzinne wysokie oraz usługi.
– Mamy nadzieję, że podjęte decyzje w zakresie wykonania koncepcji i projektu nowej trasy tramwajowej oraz jej możliwej przyszłej realizacji spotkają się z pozytywnym odbiorem społecznym – kwitują przedstawiciele urzędu.
Aktualnie PIM przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wykonanie koncepcji i dokumentacji technicznej dla tej inwestycji. Przed ogłoszeniem zamówienia założenia koncepcji zostaną jeszcze skonsultowane z radą osiedla Starołęka-Marlewo-Minikowo.

x

Zobasz także

Miliard z KPO dla gmin

Blisko 870 mln zł z KPO na sporządzenie planów ogólnych w gminach. Wkrótce nabór wniosków ...

Czy w Koninie będą atomówki

Bruksela stawia na całkowitą dekarbonizację sektora energetycznego do 2040 roku i praktyczne wyeliminowanie generacji z ...

Olbrzymi hotel nad Maltą

Wielki i długi na 150 metrów hotel w poprzek stoku nad Jeziorem Maltańskim w Poznaniu ...

Miasto kupiło kino

Kino Pionier ma zostać kupione przez miasto – zdecydowali radni Szczecina. To jedno z najstarszych ...

Nie chcą rozbiórki GH Malta

  Trzy podmioty zaskarżyły pozwolenie na zburzenie centrum handlowego w Poznaniu. Zgodę, na wniosek właściciela, ...