Ukraina

Trwa odnowa Wildy i Dębca

Budowa węzła drogowego Dębiec z tunelem w ciągu ulicy Czechosłowackiej, pod torami PKP oraz pod ulicami Opolską i 28 Czerwca 1956,

to nie tylko największa z zakończonych w ostatnich czterech latach inwestycji na terenie Wildy, Zielonego Dębca i Świerczewa, ale też najważniejsza inwestycja drogowa w południowo-zachodniej części Poznania. Choć działania mające na celu poprawę infrastruktury transportowo-drogowej dominują na tych osiedlach, to inwestycje na nich dotyczą również innych dziedzin życia.

Na Szachtach powstanie wieża widokowa
O tym, że tunel pod intensywnie uczęszczaną linią kolejową w ciągu ul. Czechosłowackiej jest miastu potrzebny, mówiło się w Poznaniu już ponad 40 lat temu. Postępujący paraliż całej dzielnicy udało się zlikwidować niespełna dwa lata temu, gdy zakończono inwestycję wartą ok. 78 mln zł. Czas przejazdu z Dębca na Górczyn mocno się skrócił. To jednak nie jedyna inwestycja infrastrukturę transportową i drogową na osiedlach położonych na południe od Starego Miasta, które prowadziło lub zainicjowało Miasto w ostatnich latach.

Inwestycje dla pasażerów
Niemal 20 mln zł łącznie kosztowały dotychczasowe inwestycje w modernizację infrastruktury torowo-sieciowej. Przebudowano torowisko i sieć trakcyjną w ul. Hetmańskiej na odcinku od wiaduktu nad ul. Dolna Wilda do ronda Starołęka, a także torowisko w ulicy i na moście Królowej Jadwigi oraz sieć trakcyjną od ul. Strzeleckiej do ul. Górna Wilda. Kolejne niemal 2 mln zł pochłonie przebudowa sieci trakcyjnej wraz z wymianą słupów trakcyjnych oraz modernizacja systemu sterowania zwrotnicami od ul. Hetmańskiej do pętli Dębiec. Koniec robót zaplanowano na 2 września tego roku. Warto przypomnieć, że na pętli tramwajowej Dębiec przebudowano już perony i dokonano wymiany toru. Zmodernizowano również pętlę autobusową na Dębcu.
W ubiegłym roku powstały dwa przystanki wiedeńskie w ul. Górna Wilda na wysokości ul. Różanej. W lipcu nowe wiaty przystankowe stawiane są na przystankach Sempołowska, Kasztanowa, Górecka, tworzony jest również nowy przystanek Krzyżowa w obu kierunkach. Jeszcze w tym roku zaprojektowane zostaną platformy przystankowe Sempołowska i Łozowa. Ich realizacja przewidziana jest na przyszły rok.
Największe inwestycje transportowe na Wildzie i Dębcu wciąż jeszcze przed nami. Już w przyszłym rokurozpocznie się przebudowa torowisk w ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. – od stacji Orlen do ul. Kilińskiego. Prace potrwają do 2020 roku, a ich koszt szacowany jest na ok. 65 mln zł. Rozpoczynają się również prace koncepcyjne związane z budową trasy tramwajowej na Klin Dębiecki – od skrzyżowania ul. 28 Czerwca 1956r. i Opolskiej do nowej pętli tramwajowo-autobusowej w pobliżu os. Dębina. W ramach tych prac ma powstać również koncepcja węzła przesiadkowego wraz z parkingiem Park&Ride przy ulicach 28 Czerwca 1956 r., Samotnej i Dolna Wilda.
Nowe chodniki ułatwią poruszanie się pieszych
W tym samym czasie, gdy finiszowała budowa węzła drogowego Dębiec, zakończyła się przebudowa ulicy Tarczowej. Wykonano odwodnienie ulicy, zamontowano oświetlenie drogowe i dla poprawy bezpieczeństwa wybudowano progi zwalniające. W grudniu ubiegłego roku podobny próg spowalniający jazdę zamontowano na ul. Cisowej.
W ubiegłym roku przeprowadzono remont chodników na wielu wildeckich ulicach – m.in. dokończono remont chodnika na ul. Lipowej wraz z placem Lipowym, na południowej stronie ul. Pamiątkowej (od ul. Rolnej do Filareckiej), na ul. 28 Czerwca 1956 (od ul. Wspólnej do końca budynku przy ul. 28 Czerwca 1956 nr 245-261), a także na wschodniej stronie ul. Saperskiej, od Łęgów Dębińskich w kierunku ul. Czwartaków. Podobnym pracom poddano również chodnik po wschodniej stronie ul. Wierzbięcice, na odcinku od ul. Krzyżowej do św. Jerzego.
Na przebudowę czekają już kolejne chodniki na Wildzie. W czerwcu ukończona została dokumentacja projektowa przebudowy chodników wraz z miejscami postojowymi, a także rewaloryzacji terenów zieleni i oświetlenia na ulicach Chwiałkowskiego, Chłapowskiego, Czesława, Ż̇upańskiego oraz Fabrycznej.
Do końca tego roku powstać ma koncepcja przebudowy i budowy kanalizacji deszczowej w będącej w złym stanie technicznym i zalewanej przy obfitych opadach ul. Kołłątaja na Świerczewie. Trwają też prace związane z przebudową ulic Stefańskiego i Kwiatkowskiego. Do końca roku nastąpi
aktualizacja dokumentacji projektowej przebudowy ul. Łozowej na odcinku od ul. Czechosłowackiej do torów kolejowych.
Również w grudniu zakończone zostaną prace projektowe dotyczące wprowadzenia strefy płatnego parkowania na Wildzie. Wdrożenie strefy rozpocznie się w 2019 i potrwa do 2021 roku. W latach 2019-2020, w ramach przebudowy cieku Górczynka, powstanie droga dojazdowa do zbiornika w ul. Samotnej. Koszt całej inwestycji szacowany jest na niemal 12 mln zł.
W październiku przyszłego roku, po aktualizacji dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń na realizację robót budowlanych, przebudowane będą schody w pobliżu skrzyżowania ul. Chwiałka i ul. Dolna Wilda. Koszt szacowany jest na ok. 4,5 mln zł.
Tymczasem od kilku miesięcy rowerzyści mogą korzystać z kolejnego odcinka Wartostrady, biegnącego wzdłuż ul. Piastowskiej – od Mostu Przemysła I do Mostu Królowej Jadwigi. Odcinek ten, wpisujący się w ciąg dróg rowerowych nad rzeką, powstał kosztem ponad 3,7 mln zł.
Dla mieszkańców
Jedną z większych inwestycji zaplanowanych na najbliższe lata na Świerczewie jest budowa 5 budynków z ponad 280 mieszkaniami komunalnymi w okolicach ulicy Opolskiej. Jej wartość przekroczy 60 mln zł. Trwają prace związane z projektowaniem osiedla. Do końca października inwestycja powinna otrzymać pozwolenie na budowę, a zaraz potem rozpisany zostanie przetarg, który wyłoni wykonawcę prac.
Przed rokiem Szkoła Podstawowa nr 4 przy ul. Rawickiej wzbogaciła się o salę gimnastyczną z zespołem szatni, zapleczem sanitarnym, a także pomieszczeniem trenera i magazynu. Powierzchnia boiska w tej sali sięga 400 m2. Miasto na ten cel wydatkowało ponad 3 mln zł.
Od maja poprawiła się także infrastruktura przy lodowisku „Chwiałka” im. Witalisa Ludwiczaka. Powstał tam parking na 40 miejsc, w tym z dwoma dla osób niepełnosprawnych. Wymieniono również ogrodzenie przed lodowiskiem.
Kosztem niemal 2 mln zł zrewaloryzowany został Skwer Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata. Pojawiła się nowa nawierzchnia z kostki mineralnej i granitowej , zamontowano ławki i kosze. Skwer został oświetlony i przeprowadzono prace pielęgnacyjne w zieleni. Całość oddano do użytku w czerwcu.
Z kolei w listopadzie zakończą się prace związane z zagospodarowaniem terenu Glinianek (Szacht). W ich ramach nie tylko zostaną wyremontowane przepusty, oczyszczone brzegi stawów oraz uporządkowana zieleń. Powstanie układ komunikacyjny z małą architekturą i dominującą w tamtejszym krajobrazie wieżą widokową. Koszt tych prac przekroczy 3 mln zł.
Z rekreacją związane są również trzy inwestycje finansowane z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. W ubiegłym roku zagospodarowano zieleniec przy ul. Dolna Wilda – wykonano układ komunikacyjny, uporządkowano zieleń, pojawiły się ławki i kosze. W styczniu tego roku oddano do użytku urządzenia zabawowe dla dzieci starszych i strefę streetworkout w parku Jana Pawła II oraz strefę streetworkout i siłownię w parku Drwęskich.
Trzecią inwestycją prowadzoną w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego jest budowa centrum rekreacyjno-sportowego przy ul. Buczka. W IV kwartale gotowe ma być boisko do piłki nożnej, kort tenisowy, boiska do badmintona, siłownia plenerowa, plac do gry w tenisa stołowego oraz stojaki rowerowe. Inwestycja ta współfinansowana jest ze środków z planu wydatków Osiedla na ten rok.

Źródło:biuletyn.poznan.pl

x

Zobasz także

Co z działką przy Szkolnej

Radny Andrzej Rataj złożył interpelację w sprawie sytuacji i przyszłości zabytkowych zabudowań dawnego szpitala miejskiego ...

Woodrow i Foch uhonorowani

Uroczystość poświęcona pamięci 28. prezydenta Stanów Zjednoczonych – Thomasa Woodrowa Wilsona – odbyła się 2 ...

Budujemy Nasze Muzeum

Wmurowanie kamienia węgielnego pod Muzeum Powstania Wielkopolskiego Na placu budowy Muzeum Powstania Wielkopolskiego odbyła się ...

Rozbiórka Galerii Malta

Galeria Malta znika z miejskiego krajobrazu. Rozpoczęła się rozbiórka konstrukcji budynku W czwartek rozpoczęła się ...

Wiadukt na Lutyckiej.Start

Rozpoczyna się realizacja ważnej inwestycji w północno-zachodniej części Poznania. Powstaną wiadukty, dzięki którym znikną uciążliwe ...